Temperatur i gjaringskaret siste dagene for flasking?

Proggrock

Norbrygg-medlem
Jeg gjarer ofte mine ales på ca 17 grader, oker muligens til 19 grader de siste dagene for cc. Jag måler SG over tre dager og SG=FG. Målingen ligger stabilt på feks 1.010. Alltid minimum 2 uker med stc1000 i kjoleskap. Så flasker jeg med 6g sukker per liter, Lars olet stå temperert på 24 grader i 7-14 dager. Oftest blir dette bra, Noen ganger muligens litt flatt, men oftest bra. Og så selvfolgelig noen ganger så bruser flaskene over og olet er overkarbonert :( Spesielt når jeg brygger med belgisk gjar. Mitt spm er derfor om det er lurt å sette opp temperaturen enda mere på slutten, kamskje opp imot 22 grader? Det jeg tenker er at ved en lav temperatur vil gjaren bruke mye lenger tid til å gjare ned til FG og den Målingen jeg gjor er ikke den riktige målingen selv om jeg måler over tid, ca 3 dager. Med belgisk ol er det vel bare å oke temperaturen til kanskje 23 grader i 3 dager men hva med en alegjar som US-05. Hvor hoyt kan man gå på den utan at den gir bismaker? Og er det i det hele tatt slik at man bor oke temperaturen noen grader på slutten for å se om man kan få ned SG enda noen poeng?
 
Uten overkarbonert ol? Det som skjer hos med noen ganger er at når jeg åpner flaska, begynner det forsiktig å danne seg skum som tar med seg humle- og gjarrester opp og bruser forsiktig over. Ikke gusher. Olet smaker godt, og tror ikke det er infisert. Er noye på hygienen. Men tror egentlig at jeg ikke har nådd FG. Flere idéer?
 
Jeg gjarer ofte mine ales på ca 17 grader, oker muligens til 19 grader de siste dagene for cc. Jag måler SG over tre dager og SG=FG. Målingen ligger stabilt på feks 1.010. Alltid minimum 2 uker med stc1000 i kjoleskap. Så flasker jeg med 6g sukker per liter, Lars olet stå temperert på 24 grader i 7-14 dager. Oftest blir dette bra, Noen ganger muligens litt flatt, men oftest bra. Og så selvfolgelig noen ganger så bruser flaskene over og olet er overkarbonert :( Spesielt når jeg brygger med belgisk gjar. Mitt spm er derfor om det er lurt å sette opp temperaturen enda mere på slutten, kamskje opp imot 22 grader? Det jeg tenker er at ved en lav temperatur vil gjaren bruke mye lenger tid til å gjare ned til FG og den Målingen jeg gjor er ikke den riktige målingen selv om jeg måler over tid, ca 3 dager. Med belgisk ol er det vel bare å oke temperaturen til kanskje 23 grader i 3 dager men hva med en alegjar som US-05. Hvor hoyt kan man gå på den utan at den gir bismaker? Og er det i det hele tatt slik at man bor oke temperaturen noen grader på slutten for å se om man kan få ned SG enda noen poeng?

05 skal kunne gjæres på opptil 28 grader, i følge Fermentis. Og generelt så skal du ikke være redd for å sette opp temperaturen når hovedgjæringen går mot slutten. Usmaker produseres vesentlig under den heftigste fasen av gjæringa, altså tidlig.

En annen sak er om det løser problemet ditt. Et par spørsmål:
  • Har du brukt gjæringskarene dine lenge? Du bør være sikker på at de ikke har riper innvendig - og de ripes veldig lett, så ikke vask med noe annet enn en mjuk svamp.
  • Er overkarboneringen konstant - eller fortsetter det å utvikle seg over tid?
6 gram sukker pr liter er ellers ikke så lite. Du kan jo gå ned til 5 og se om det hjelper. Det vil gi deg 2,1 volumenheter CO2.
 
Hvis hovedgjæringen foregår ved noe serlig mer enn 20 grader får jeg og mine hodepine, enkelt og greit.
Det høres ut som at sukkeret er dårlig fordelt slik at noe flasker har lite og noen mye kullsyre.
Ettergjæring/karbonering kan godt foregå ved høyere temp, bruker stort sett 25 grader.
 
Hvis hovedgjæringen foregår ved noe serlig mer enn 20 grader får jeg og mine hodepine, enkelt og greit.
Det høres ut som at sukkeret er dårlig fordelt slik at noe flasker har lite og noen mye kullsyre.
Ettergjæring/karbonering kan godt foregå ved høyere temp, bruker stort sett 25 grader.
Enig. Jeg har gått fra 2 dl sukkerlake til 5 dl. (25 l batch) i omstikkingskaret. Da blandes det godt er min erfaring.
 
Jeg gjærer i koniske tanker av rustfritt stål . De er vasket forsiktig og jeg demonterer alt og både vasker og desinfiserer alt. Er mer redd for at jeg ikke lar ølet nå fg. Bruker 2.1g sukkerbiter, én i hver flaske. I halvlitersflasker har jeg sukkerbiter som er på 3g/bit.alt er altså likt.
 
Og igjen, det er ikke karbonering temperaturen jeg lurer på men tempen i gjæringskaret de siste dagene. Og ikke minst om det er denne økning av temp som kan hjelpe meg til å lettere nå fg.
 
Og igjen, det er ikke karbonering temperaturen jeg lurer på men tempen i gjæringskaret de siste dagene. Og ikke minst om det er denne økning av temp som kan hjelpe meg til å lettere nå fg.

Som jeg sa i den forrige posten, kan du godt sette opp temperaturen mot slutten av hovedgjæringa. Men det vil antakelig ikke hjelpe på utgjæringa. Det avgjørende er å ha nok gjær, og frisk gjær - og tildels også gi nok oksygen.

Jeg mistenker at du har en infeksjon.
 
Økning skader ihvertfald ikke, prøv 25 grader på SLUTTEN og rtaporter hvordan det gikk.

EDIT: dobbelposting med Finn men det bekrefter bare mere, og tror heller ikke det løser saken.
 
Og igjen, det er ikke karbonering temperaturen jeg lurer på men tempen i gjæringskaret de siste dagene. Og ikke minst om det er denne økning av temp som kan hjelpe meg til å lettere nå fg.

Ja du kan øke, du kan også øke mye lengre før enn det du tror hvis du mener siste dagene ila et 14 dagers gjæringsforløp.
 
Sorry - så ikke at du bruker ståltanker. Da er det mindre sannsynlig med en infeksjon som har klort seg fast - tror jeg.

Sukkerbiter er tvilsomt å bruke - men kanskje litt usannsynlig at de er årsaken, slik du framstiller problemet.

Så hva med gjæringen? Eller flaskene?
 
Jeg bruker ren oksygen, rister altså ikke inn oksygen. Har sukkerbiter for å få lik fordeling av sukkeret. Hvis det er flaskene burde det være forskjell mellom flaskene. I det siste har jeg hatt helt nye flasker fra tøyencola Vasket og desinfisert med Star San. Vet at jeg hadde en weissbier en gang. Gjæret den på 18 grader og gjæringen stoppet på 1.020 ca. Når jeg økte tempen til 20 grader gikk den ned litt igjen. Husk at jeg bruker flere målinger. Til slutt hadde jeg en temp på 23 grader og da hadde jeg tilslutt en gjæringsprosent på ca 80% og ølet ble bra karbonert etter det. Har to øl på gjæring nå og skal gjære de 10 dager på 18 grader for å så sette opp tempen litt om litt til 22 grader for å se om dette løser mitt problem.
 
Jeg bruker ren oksygen, rister altså ikke inn oksygen. Har sukkerbiter for å få lik fordeling av sukkeret. Hvis det er flaskene burde det være forskjell mellom flaskene. I det siste har jeg hatt helt nye flasker fra tøyencola Vasket og desinfisert med Star San. Vet at jeg hadde en weissbier en gang. Gjæret den på 18 grader og gjæringen stoppet på 1.020 ca. Når jeg økte tempen til 20 grader gikk den ned litt igjen. Husk at jeg bruker flere målinger. Til slutt hadde jeg en temp på 23 grader og da hadde jeg tilslutt en gjæringsprosent på ca 80% og ølet ble bra karbonert etter det. Har to øl på gjæring nå og skal gjære de 10 dager på 18 grader for å så sette opp tempen litt om litt til 22 grader for å se om dette løser mitt problem.

Hva slags øl er det? Som jeg skrev over kan du øke mye mer enn fire grader, og før enn ti dager.
 
Sist var det en farmhouse-gjær, wlp670. Har alltid hatt fine øl med den. Denne gangen hadde jeg tempen på 18 grader i 10 dager og 6 dager med 20 grader. Sist var jeg oppe i 25 grader på en tidliger batch. Da ble det perfekt Denne gangen ble det verre. Begynte å bruse forsiktig etter at jeg åpnet flaska. Drittfølelse.
 
Sist var det en farmhouse-gjær, wlp670. Har alltid hatt fine øl med den. Denne gangen hadde jeg tempen på 18 grader i 10 dager og 6 dager med 20 grader. Sist var jeg oppe i 25 grader på en tidliger batch. Da ble det perfekt Denne gangen ble det verre. Begynte å bruse forsiktig etter at jeg åpnet flaska. Drittfølelse.

670 er jo en diastaticus. I verstefall vil jo disse gjære i lang tid, men sakte da de bryter ned dekstriner til enkle sukkerarter, og dette tar lengre tid enn helt standard gjæring.
 
Jeg bruker ren oksygen, rister altså ikke inn oksygen. Har sukkerbiter for å få lik fordeling av sukkeret. Hvis det er flaskene burde det være forskjell mellom flaskene. I det siste har jeg hatt helt nye flasker fra tøyencola Vasket og desinfisert med Star San. Vet at jeg hadde en weissbier en gang. Gjæret den på 18 grader og gjæringen stoppet på 1.020 ca. Når jeg økte tempen til 20 grader gikk den ned litt igjen. Husk at jeg bruker flere målinger. Til slutt hadde jeg en temp på 23 grader og da hadde jeg tilslutt en gjæringsprosent på ca 80% og ølet ble bra karbonert etter det. Har to øl på gjæring nå og skal gjære de 10 dager på 18 grader for å så sette opp tempen litt om litt til 22 grader for å se om dette løser mitt problem.

Hvis du følger med på hvordan SG utvikler seg, så sett den opp når 3/4 av veien ned til forventet FG er unnagjort. Det vil si mye tidligere enn de 10 dagene, som Miguel også sier.

De belgiske har en tendens til å bruke lang tid på å gjøre seg helt ferdige, gjerne tre uker, og noen ganger kanskje mer, også. De med diastaticusgenet skal lengt ned. Mins siste - en saison med 566 - endte på 1.002. Og de belgiske må for all del ikke få lov til å falle i temperatur. (Det bør vel ingen andre heller - så lenge det foregår aktiv gjæring.)
 
Tusen takk for hjelpen alle sammen! Fint siste innspill Finn. Jeg gir ølene ekstra tid når det er belgisk gjær og øker temperaturen på slutten når det kommer til øl generelt :)
 
Tilbake
Topp