Proggrock
Norbrygg-medlem
Jeg gjarer ofte mine ales på ca 17 grader, oker muligens til 19 grader de siste dagene for cc. Jag måler SG over tre dager og SG=FG. Målingen ligger stabilt på feks 1.010. Alltid minimum 2 uker med stc1000 i kjoleskap. Så flasker jeg med 6g sukker per liter, Lars olet stå temperert på 24 grader i 7-14 dager. Oftest blir dette bra, Noen ganger muligens litt flatt, men oftest bra. Og så selvfolgelig noen ganger så bruser flaskene over og olet er overkarbonert Spesielt når jeg brygger med belgisk gjar. Mitt spm er derfor om det er lurt å sette opp temperaturen enda mere på slutten, kamskje opp imot 22 grader? Det jeg tenker er at ved en lav temperatur vil gjaren bruke mye lenger tid til å gjare ned til FG og den Målingen jeg gjor er ikke den riktige målingen selv om jeg måler over tid, ca 3 dager. Med belgisk ol er det vel bare å oke temperaturen til kanskje 23 grader i 3 dager men hva med en alegjar som US-05. Hvor hoyt kan man gå på den utan at den gir bismaker? Og er det i det hele tatt slik at man bor oke temperaturen noen grader på slutten for å se om man kan få ned SG enda noen poeng?