Temperatur ved flasking?

Er akkurat ferdig med mitt første brygg som nå har stått 13dager til primærgjæring. Det er en Amerikansk pale ale, har gjæret ved 19grader, og etter 6dager var den ferdig. (OG 1060 - FG 1014) Men har leste at den bør få 14dager for å  klarne.

I morgen har den stått i 2uker så da er planen og tappe på fat, men jeg har hørt diverse rykter om at temperaturen bør senkes en stund før flasking og lurer på om det er noe som kan hjelpe med temperatur og varighet på en slik behandling? har forstått det slik at lavere temp hjelper på klarnings prosessen?

MVH
Bjørn Magnus
 
Lavere temperatur gjør at gjæren blir mindre aktiv, og kan derfor bidra til at ølet blir raskere klart, men det har lite å si for det ferdige produktet. Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å kjøle ølet før tapping.
 
Takk for raskt svar, da tapper jeg over på fat i morgen.

Leste at en APA burde inneholde 2-2.5% Co2, og fra en tabell fant jeg ut at 0,7bar på 4grader er et bra utgangspunkt?

Spørsmålet mitt er, må jeg riste inn kullsyre i ølet? Leser at noen bruker 2-3bar og rister inn kullsyre for så vente i 2-4timer og serverer det ved 0,3-0,7bar, men at det ofte skummer mye med denne metoden?
Kan jeg tilsette 0,7bar uten og riste fatet? for så å lagre det en uke eller to? eller må jeg riste fatet for å få nok kullsyre?
 
La det stå i ro en ukes tid ved riktig trykk og temperatur, så burde det gå greit. Hvis du rister inn CO2 ved høyt trykk, risikerer du å overkarbonere.
 
Ja, fikk mine 2 første fat fra V&B på lørdag, fylte de med en enkel ale og satte trykk på. Og begynte å tappe med en gang.
Vel, takk til dere for at dere klarer opp i mine nybegynnerfeil, igjen og igjen!!
Happy brewing!
 
Tilbake
Topp