Temperatur ved gjæring under trykk

TommyStrand

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har en Fermzilla og gjæringsskap med temperaturkontroll.
Så langt har jeg gjæret lager øl under trykk + fulgt anbefalt temperatur for gjæren, men lurer på om dette egentlig er feil og skaper unødvendig stress for gjæren?

Denne gangen skal jeg gjære med WLP835 German X lager og ville da normalt sett gjæret på 10 grader under trykk, men det virker som om de fleste holder seg til romtemperatur når de gjærer under trykk.

Noen som har erfaringer?
 
Hei,
Jeg har en Fermzilla og gjæringsskap med temperaturkontroll.
Så langt har jeg gjæret lager øl under trykk + fulgt anbefalt temperatur for gjæren, men lurer på om dette egentlig er feil og skaper unødvendig stress for gjæren?

Denne gangen skal jeg gjære med WLP835 German X lager og ville da normalt sett gjæret på 10 grader under trykk, men det virker som om de fleste holder seg til romtemperatur når de gjærer under trykk.

Noen som har erfaringer?
Jeg har gjæret lagere på 15-16c med 1bar i det siste, men også på 20c. Fungerer fint. Går på 15-16 når forholdene, dvs temp i boder, tillater det. Sjekk beersmith-podkastepisoden der blant andre chris white snakker om trykkgjæring
 
Tar du høyde for mer gjær når du trykkgjærer?

Trykk-gjæring er liksom litt mer industrielt.. Rask turnaround på tankene.. Da er det masse masse gjær som gjelder, og høyere temperatur.
Men hvorfor gjærer du med trykk på ti grader? Med vanlig pitch så vil det gå enda saktere..

Mer gjær og 15-16 grader er vel en ok ballpark for trykkegjæring ved en bar? Men dette er jo for enten morro skyld eller få ølet fortere ferdig hvis man gjør det slik.
 
Sist redigert:
Tar du høyde for mer gjær når du trykkgjærer?
Ja, lager en ekstra stor starter
Trykk-gjæring er liksom litt mer industrielt.. Rask turnaround på tankene.. Da er det masse masse gjær som gjelder, og høyere temperatur.
Men hvorfor gjærer du med trykk på ti grader? Med vanlig pitch så vil det gå enda saktere..
Uvitenhet + at det så langt alltid har resultert i godt øl.
 
Hei Hadde et uhell. Satte en lager trykkgjæring på den ene koniske tanken 31.12 (har kjølekappe glykol) innstilt 12 grader og 1 bar trykk. Brygget en ny Weissbock Søndag 03.01. Problemet var at Nettvannet var frosset så fikk kun kjølt på Intern Isvannstank. 50 grader i Veiss da. så planen var å kjøle ned før pitch. Men i løpet av natta har isvannsmaskin slått ut på motorvernet. Resultatet er at glykolpumpa klarte å heve temperaturen i begge bryggene til 32 grader når jeg kom den 04.01. Lageren gjæret som rakkeren. Wiessbock senket jeg til 18 grader (Pitchet på 22 grader) og den gjærer normalt nå. Men jeg senket også lageren til 16 grader igjen men er faktisk 13.5 nå pga kaldt rom og sikkert liten aktivitet. Lageren er senket fra 1.060 til 1.025. Ferdig karbonert også (tok en prøve men mye gjær i bunnen da) Spørsmålet om jeg skulle latt den være på 30 grader en stund til (siden skaden var skjedd) eller om det håp at den faktisk gjærer videre ned på denne temperatur nå. Er gjæret på en høstet 34/70. Brukt mye gjær.

MVH Terje
 
Er nok mye å sette seg inn i her.
I noen typer øl, så ønsker man smak som gjær setter på øl.
Trykk påvirker etter hva jeg leser på andre steder dette.

Min erfaring med trykk er så langt pils typer og 34/70
Har satt mange av disse, og merker ikke forskjell på om jeg gjærer på 15 eller 21 grader.
Har forsøkt meg på 1-2bar, men merker ikke forskjell her heller.
Bruker heller ikke mye mer gjær en jeg hadde gjort på normalt temp, men ligger nok i øvre sjikt her.

Satt pils i et rom på 21 grader. Så at temperatur ikke i gjæringskar gikk opp mot 24 grader på det meste.
Ferdig gjæret på ca. 2 dager. Står så 3-4 dager for å rydde opp.
Etter 8 dager smaker jeg, og kjenner ikke usmaker.
Opplever dog at øl blir bede etter 2-3 uker

For meg, så gir trykkgjæring mulighet for å sette øl (pils) når temperatur styrt kjøleskap er opptatt + at det går fort

Legger ved temperatur / gjæring på siste brygg jeg satt med trykk her
FG blir feil her grunnet trykk
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2021-02-22 004822.jpg
    Skjermbilde 2021-02-22 004822.jpg
    114 KB · Sett: 56
Jeg har samme erfaring som deg, jeg synes ikke trykk påvirker verken gjæringstid eller smak, bortsett fra alkohol/fusel som forsvinner helt under trykkgjæring. Bruker samme mengde gjær, men jeg har alltid brukt en god del gjær.
Setter som regel på 1 bar på det meste, men på lagergjæring gjør jeg det på gammelmåten, 10 grader og 14 dager. Så jeg gjør tydeligvis det motsatte av mange andre.

Det er mange som uttaler seg om trykkgjæring uten å ha prøvd det sjøl tror jeg...

Synes det er kjekt å ha trykk fordi man er helt sikker på at noe ikke kommer inn i tanken, man slipper gjærlås eller blow-off, og man karbonerer ølet mens det gjærer.
Har også reddet noen batcher med lite headspace fra å gjære over med å sette på trykk, veldig effektivt.
 
Tilbake
Topp