Temperatur

har en tysk lager pils stående ute for å gjøre på lav temperatur, men er redd at 2-3 grader på vørteren kan være litt vell kaldt. jeg bruke Wyeast #2042 Danish lager gjær, som er en undergjær. Bør temperaturen opp, eller er det greit så lenge det ikke blir minusgrader i vørteren?

mvh
Erik M.

Det var lovlig kaldt for gjæra. Langt i fra optimalt og den vil bete fall jobbe meget sakte og i verste fall gå så godt som i dvale. Har du mulighet til å øke temp litt? Evt. har du målt SG etter den ble satt for å se om den har gjært noe?

jeg har isolert gjærekaret med liggeunderlag i 2 lag, og en dyne rundt, samt det står inne i et minidrivhus. Mer en det har jeg ikke mulighet til å isolere, kontrollere temperaturen. jeg har ikke målt OG, da det er under 1 uke side jeg satte ølet.

Kunne jo vært spennende å se om det har skjedd noe på første uka. Tilsatte du godt med O2 og masse frisk gjær?

Regner med den har bra med oksygen, da den sildret ned i gjæringskaret fra kokeren, og lagde masse fint skum. Har tappet ut litt vørter nå, men den er kald enda så jeg må vente til jeg får rett måling. Men akkurat nå står den på 1.050 i OG, og den var ca 1.052-54 da jeg satte den.

Hvis vi sier at den var på mellom 2 og 5 grader da du målte, er det 1.048. Det har altså ikke skjedd stort etter ei uke.
Her må du finne på en eller annen måte å få øket tempen tror jeg.

Målte nå etter at det jeg tappet ut var romtemperatur, og det er har OG = 1.046-48, som ikke er mye (på 4,5 dager?). Problemet for meg et at kaldeste plassen jeg har innomhus er 15-20 grader, som igjen er for varmt. Hadde jeg enda hatt en garasje eller en kjeller.

Noen som har en god, men billig måte å kjøle ned vørteren, slik at jeg kan ha den inne i huset i et rom som er 15+ grader?

En veldig enkel metode er å sette dunken i en stor murerbøtte og fylle opp med temperert kaldt vann rundt den.
Korriger med nytt kaldt vann etter behov morgen og kveld, eller så ofte du kan.

Edit: hvis du ikke har murerbøtte kan kanskje et forslag være en Labb fordunk 60l fra Felles Kjøpet. Den er høy, slik at hvis gjæringsbøtten din får plass inni den kan du fylle opp med vann helt opp mot kanten på gjæringsbøtten.

Vått håndkle rundt dunken med vifte skal i prinsippet gi avkjøling, men vet ikke om det blir tilstrekkelig, har aldri prøvd selv...

Løste det ved å lagre gjæretanken i kjelleren til min mor, som har 7 grader. Vått håndkle fungerer bare om sola varmer godt, pga fordampningsprinsippet (masse energi for å fordampe). Men takker for all hjelp, neste gang skal jeg bygge meg en gjæringskasse, med isopor foring slik at den holder på, og stenger ute varme. Eventuelt dytte et kjøle/varme element inne i den.

Har selv nettopp satt ut en mørk lager til gjæring ute. Temp rundt 2 grader. Pakket den inn i sovepose. Storgjæring etter 2 dager..

Har en lager i kjelleren som holder 8C..har ikke hatt noen stormgjæring..men det rusler og går..den er på 22 liter...brukte 34,5 gr. Saflager W-34/70..har stått siden mandag..OG 1070

Siden jeg tok den inn igjen for 2.5 dager siden, så virker det som om det er veldig lite aktivitet i gjæringslåsen. Kan 2grader ha drept gjæren, eller tar det bare litt tid før den blir futt i igjen?

2 grader dreper ikke gjæren, men kan ta litt tid før den setter igang igjen ja.
Gjær lagres normalt i kjøleskap, og det er jo 2-4 grader

Tilbake
Topp