Temperaturfall med gjærstopp?

Ronny

 
Hei
Tenkte å lage et lett, billig og drikkevennlig gjesteøl til sommeren. Utgangspunktet var to bokser Muntons Perfect Pint Scottish Export, 22 liter kokt vann og Danstar Windsor overgjær.
Vørteret ble satt i kjeller da den holdt ca. 17 grader. Gjæringa startet fint og det putra godt i ca. 4 dager. Men med et værskifte sank tempen i kjelleren til 13 grader og gjæringa stoppet helt opp.
Hva nå? Skal jeg flytte gjærkaret til en varmere plass for å se om det tar seg opp igjen eller hva?
Trenger råd ???
 
Du kan jo førs sjekke SG for å se om den virkelig har stoppet opp for tidlig.
hvis den har gjæret langt nok ned, er det bare å la den stå, hvis ikke får du ftytte den til et litt varmere sted.
 
Er det sånne bokser som du egentlig bør bruke én av sammen med 1 kg sukker, eller er det et ølsett som består av to bokser? Hvis det er førstnevnte, så vil ølet ditt få et ganske høyt FG siden disse boksene inneholder en forholdsvis stor andel uforgjærbart sukker.
 
det er en boks som skal brukes sammen med 1 kg. sukker ja.
SG sier du, har litt problemer med å få noe mening ut av den gjærvekta jeg har tbh. ???
 
SG, OG og FG er forskjellige betegnelser på bryggets 'gravity'. Hvilke skalaer finner du på hydrometeret ditt?
 
har en billig sak fra europris. synes ikke den gir noe mening, men skal sjekke det litt senere. Men hvis jeg "åpner" gjærkaret for å ta en prøve, vil det være problematisk hvis gjæringa ikke er ferdig?
 
Jeg kjøpte en sånn også, men husk de selger to varianter. Én til øl og én til vin. Sjekk om du finner en skala som går fra 1.000 og oppover, ofte angis bare de siste to tallene. F eks 55 istedenfor 1.055
 
jepp , den er til øl, ingen tvil om det og finner både OG og FG. Kan jeg ta en prøve uten å ødelegge noe ???
 
Det kommer litt an på. Det er lettest å ta en prøve dersom fatet ditt har en kran nederst ved bunnen. Hvis ikke, så blir det vanskelig og kan man nesten bare måle dersom man bruker hevert for å stikke om ølet til et annet kar, noe som som regel ikke er nødvendig med øl laget av ølsett. Kan du si noe om hvor lenge fatet har stått ved 17 og ved 13 grader?
 
Tok nettopp en prøve og fikk gravity på ca. 1020 så jeg har vel en del å gå på ennå vil jeg tro. Lurer på om jeg skal la det stå på ca. 20 grader ei stund for å se hva som skjer.
Men hvis det er dødt kan det være en ide å tilsette ny gjær?
takk for svar btw  :)
 
Det er i denne fasen av gjæringen temmelig trygt å la det stå litt ved 20 grader. Selve gjæringen vil ikke være så heftig som i begynnelsen slik at det nå heller ikke vil bidra kraftig til noen ytterligere temperaturstigning. Du trenger trolig ikke noe ny gjær. Ølsett med 1 kg sukker ville jeg la gjære ned til ca 1.010.
 
vel, takk for gode råd, nå bruker jeg ikke sukker men to ølsett med halv mengde vann, men selve brygget virket veldig bra både på smak og farve. Krysser fingrene for at gjæringa starter igjen. :ber:
 
Aha, da misforsto jeg! Isåfall så er 1020 nok det du kan forvente som sluttresultat. Bare la det stå noen dager til slik at det klarner, og så kan du bruke hevert (eller desinfisert tappekran på dunken) til å flaske/fate ølet.
 
Tilbake
Topp