temperaturstyring kjøleskap

Skal begynne å gjære i kjøleskap og styre temp med ut-200. Hvor høyt over og hvor lavt under gjæringstemperaturen bør jeg stille inn termostaten? Tenker på å ikke kjøre kjøleskapet for hardt.

Si jeg skal gjære på 18 °C. Er en halv grad under og en halv grad over mye eller lite? Vil jo helst ha så jevn gjæringstemperatur (og dermed så lite gap) som mulig.

Jeg har en halv grad på min STC-1000. Under stormgjæringen slo den seg vel inn etter 15-20 min avslått tror jeg, og sto på noen minutter. Isoleringen er ikke perfekt, da jeg måtte demontere noe av døra for å få plass til gjæringsfatet. Nå når stormgjæringen er over er det enda skjeldnere.
Nå har ikke jeg veldig god peiling på hva et kjøleskap tåler, men tror ikke det er alt for ille. Vil være mer skjelden om du har god isolering i kjøleskapet.

Om du kan, prøve å feste sensoren til gjæringskaret, for bedre temp. Det er ofte varmere i karet enn i skapet. Jeg brukte en bit isopor, skjærte ut spor for sensoren, la inn litt kitt for at den skulle holdes fast, og gaffet den fast på bøtta. Greit nok å ta av og flytte til neste kar senere :)

Tilbake
Topp