Temperaturstyring på soverom for gjæring

Hei!

Har følgende "problem" . Liten plass til eget gjæringsskap, men plass til dunken på soverommet. Hvordan ville dere gjort det på best mulig måte? Det er pr nå 16,5 grader der, ventilen står fult åpen hele tida og temperaturen har ligget mellom 16,5 og 18 grader.
Nå blir det jo kaldere i været etterhvert og jeg tror kanskje det kan bli for kaldt etterhvert.

Jeg ser for meg at det ved bruk av en termostat UT 200 vil bli alt for varmt på rommet, før temperaturen i gjæringsbøtta stiger slik at varmen slår seg av igjen. Og at lufta som siger gjennom ventilen vil bruke alt for lang tid på å få ned temperaturen i rommet igjen.

Hva tror dere?

Hvis du vil holde varmen oppe, så hadde jeg nok bygget et lite skap som rommer gjæringsbøtta + gjæringslås. Enten kjøpt en reptilkabel som du snurrer rundt bøtta og er koblet til tempkontollen din. Eller kjøpt en frostvakt fra biltema, og laget en egen "underetasje" til denne hvor plata mellom denne som gjæringsspannet står på er perforert for å slippe gjennom varmlufta.

Det er snakk om noen skruer, eller spiker, kanskje 150-200kr til trevirke. Bonusen er at du får en flat flate, som du også kan stille ting oppå. Type et ølnerd-nattbord.

Tynne stag og MDF-plater.

Tilbake
Topp