Temperaturstyring under gjæring

Jeg gjærer i kjelleren der det er 10 grader, jeg har et kjøleskap med varmeelement inni og en termostat med sonde på. Varmeelementet varmer lufta i skapet, ikke selve karet.

Det er vel vanligvis snakk om lufttemperaturer når det er snakk om hva som egner seg best for forskjellige gjær, og hvilke estere mm som produseres. Jeg vil gjerne ta det ett skritt videre og jobbe ut ifra tempen i selve karet, det tekniske er ikke min bekymring, men er det noen som har gode råd ang temperaturene? Er det noe litteratur, internettguider eller tråder her på forumet som er nyttige?

Hadde også vært artig å høre fra dere andre hva deres erfaringer er. Jeg har tenkt å kjøpe en varmeplate slik at jeg regulerer tempen i karet direkte, det må da være mer presist enn å regulere via luftemperaturen.

Det er vel mest gjæringstemperatur det henvises til så legg føleren på gjæringskaret med litt isolasjon over og still inn termostaten på oppgitt gjæringstemperatur.

I gjæringsskapet mitt har eg ein liten vifteovn på 400w og ein stc-1000, der følaren ligg teipa utanpå gjæringspannet (60l labbdunk). Ein isoporkloss isolerar den frå lufta omkring. Det er eigentleg veldig lite kjøleskapet/varmeovnen er i drift syns eg, men temperaturen er veldig stabil på innstilt verdi.

Trur denne måten er veldig vanleg runt om, enkel og grei, og det virkar!

Edit: det er temperaturen i ølet som er interessan. I lufta omkring er det gjerne 4-5 grader kaldare under stormgjæringa.

Når det er snakk om gjæringstemperatur, er det temperaturen i ølet som det henvises til, som flere sier her. De fleste måler denne ved å isolere termostatens/termometerets sonde inn mot gjæringskaret, noe som gir en relativt god indikasjon på temperaturen i ølet på innsiden. Har lest om flere på den ene og andre siden av dammen som bekrefter det siste, og ikke kommet over noen som har argumentert imot det enda.

Jeg har testet ut varmeplatene fra Petit litt, og mener de fungerer fint til å løfte temperaturen rundt 4 grader opp fra romtemperatur, uten å isolere gjæringskaret. Isolering vil kunne hjelpe med enda noen grader, alt etter hvor godt du isolerer. Hvis du tenker på å gjenbruke gjær, er det viktig å være klar over at temperaturen i bunnen av bøtta kan bli ganske høy, rundt 40 grader, noe som ihvertfall har ført til at jeg ikke har villet gjenbrukt gjær fra bunnhøsting (derimot eventuell topphøsting) av denne gjæren.

I tillegg til at jeg håper å få et operativt gjæringsskap etterhvert (hovedsaklig for lagergjæring), ønsker jeg å sjekke ut hvordan varmetepper eller FermWrap Heater vil kunne fungere (snakker hovedsaklig om 30-liters standard gjæringsbøtter, men Better Bottle/glassbalong vil også være interessant for surøl og liknende).

Leif T skrev:
Hva er fordelen med glassbeholder?

Surøl skal som regel gjæres lenge og da er det viktig at tilgangen til oksygen begrenses. Vanlig plast er ikke helt lufttett og i løpet av noen måneder vil man få svak oksidering. Glass er helt lufttett og better bottle nesten helt lufttett, noe som er fordel ved slike langvarige gjæringer.

Tilbake
Topp