Det er vel viktig å holde kontroll på temperaturen under mesking. Da skjønner jeg ikke hvorfor det er så mye varierende kvalitet på termostatene på bryggemaskinene. Jeg har nå brukt en BB30 3 ganger. Først på tredje forsøk ble jeg klar over at det var noe feil/ustabilt med temperaturen.
Jeg målte manuelt midt i malten og fikk ca 65 grader mens BB30 viste 72. (måtte justere til 72 for å få rett temp) Jeg hadde ved målinga tappa ut vørter og fylt i maltrøret for å få jevn temp. Hadde også sirkulasjon med wirlpool røret innimellom
Så også at maskinen ikke begynte å koke før temp var 103 grader. Måleren jeg målte manuelt med har jeg testa mot andre målere og er mer riktig.
Er det vanlig blant folk å følge med temperaturen og justere manuelt?
Jeg målte manuelt midt i malten og fikk ca 65 grader mens BB30 viste 72. (måtte justere til 72 for å få rett temp) Jeg hadde ved målinga tappa ut vørter og fylt i maltrøret for å få jevn temp. Hadde også sirkulasjon med wirlpool røret innimellom
Så også at maskinen ikke begynte å koke før temp var 103 grader. Måleren jeg målte manuelt med har jeg testa mot andre målere og er mer riktig.
Er det vanlig blant folk å følge med temperaturen og justere manuelt?