Temperaturstyrt gjæringstank

Jeg har nå gitt opp letingen etter en konisk gjærinstank, det blir for dyrt.

Jeg har istedet bestemt meg for å lage en gjæringstank av en VVS bereder.  Jeg får akkurat plass til en 250liter vvs bereder inne i mitt kjøleskap

Så kommer spørsmålet:

Hvis jeg kjører 200liter pilsvørter inn i tanken, vil jeg klare å holde tempen under 10grader?
Kjøleskapet er et gammelt bruskjøleskap, og jeg kan uten å mekke på termostaten få tempen ned i 2 grader.

Jeg ser det vil være lettere når jeg gjærer på 20grader, men utfordringen blir ved lave gjæringstemperaturer.
 
Hmm kommer vel an på hvor sliten kompressoren er, om det ellers funker ok tror jeg det skal bra. men jeg er ingen ekspert.
lurer forresten selv på konisk gjæringstank. og du har helt rett. det blir for dyrt. men i dag har jeg funnet en bra pris på kopperplate 1 * 2 meter for 1000 kr.
har en kompis som driver blikkenslagerverksted og tror ikke det blir et problem og stå der om ettermiddagen og valse å klippe litt.
regnet litt videre og fant ut med alt kan jeg sikkert bygge en 60 liters konisk tank i kopper for ca 1600.- men det blir litt arbeide dog.

er der forresten noe i veien med å ha gjæringkar i kopper ???
eller skal det på død og liv være rustfritt/syrefast???

Ok da fikk jeg svar på det takk.... da blir det ombygging av bereder for meg da.... :idea:
:help: noen forslag???
 
Kompressoren er ikke sliten,  men vil det være nok med 2 grader i kjøleskapet? 

Det hadde vært kjedelig om temperaturen på vørteren steg opp i 15-20 grader under verste stormgjæringa.

Hvis jeg ikke får noen inspill på at det ikke lar seg gjøre,  så kommer jeg til å teste det ut  ;-)
 
Per-Albert skrev:
Hmm kommer vel an på hvor sliten kompressoren er, om det ellers funker ok tror jeg det skal bra. men jeg er ingen ekspert.
lurer forresten selv på konisk gjæringstank. og du har helt rett. det blir for dyrt. men i dag har jeg funnet en bra pris på kopperplate 1 * 2 meter for 1000 kr.
har en kompis som driver blikkenslagerverksted og tror ikke det blir et problem og stå der om ettermiddagen og valse å klippe litt.
regnet litt videre og fant ut med alt kan jeg sikkert bygge en 60 liters konisk tank i kopper for ca 1600.- men det blir litt arbeide dog.

er der forresten noe i veien med å ha gjæringkar i kopper ???
eller skal det på død og liv være rustfritt/syrefast???

Cobber vil avgi smak til øllet. Desuten tåler det ikke kjemikalier. Så det bør på død.. helst liv være rustfritt ja. :)
 
Har ingen formeining om det vil gå eller ikkje, men er litt nysjerrig på kva du tenker om åpning av tanken for reingjering og slikt. Har sjølv vore inne på tanken å bruke vvb men vil ha toppen som lokk med tett pakning.
 
Ramsvatn skrev:
Kompressoren er ikke sliten,  men vil det være nok med 2 grader i kjøleskapet?  

Det hadde vært kjedelig om temperaturen på vørteren steg opp i 15-20 grader under verste stormgjæringa.

Hvis jeg ikke får noen inspill på at det ikke lar seg gjøre,  så kommer jeg til å teste det ut  ;-)

Det blir mer en bra nok med kjøling.. Du kan i praksis demontere hele kjøleskapet og lime det på karet og legge isolasjon utenpå.. hvis det skulle være noe vits.
 
Erfaringen min ved 60 liter tanker er at temperaturen på tanksiden (isolert fra luften rundt) blir en grad høyere,
så det må jo gå det.
 
Takker så mye for hjelpa..  Da er det bare å sette i gang med kapping og sveising  ;-)

Jeg kommer til å lage en luke i tanken som er stor nok til å stikke handa inn i. Planen er å bruke et lokk med gummipakingn som jeg kan ta av og på nør jeg ønsker det.

Når jeg skal desinfisere tanken er planen å tilsette noen liter med vann sette varme på under og så få det i kok. Da er det bare å åpne alle kuleventiler og slippe kokende damp ut.

Gleder meg til den dagen jeg kan kjøre all nedkjølt vørter rett fra koka og inn i tanken, da er det slutt på plastbøtter for min del.

Det som jeg nå tenker på er hvordan jeg skal belufte vørteren.
Finnes det en "dingseboms" som jeg kan sette på slangen mellom koka og gjæringstanken? Da kan jeg kjøre inn ren oksygen eller luft der?
 
Ramsvatn skrev:
Det som jeg nå tenker på er hvordan jeg skal belufte vørteren.
Finnes det en "dingseboms" som jeg kan sette på slangen mellom koka og gjæringstanken? Da kan jeg kjøre inn ren oksygen eller luft der?

"in-line O₂" finnes. Det er enkelt og greit en brusestein som står på overføringsstrekningen et sted. Det ligger bilder og linker tid det her inne en plass  :)
 
Vi har da konetank, hjemmesveiset ved hjelp av en bror med Mig og gratis RF tråd.
Det største problemet er sveising på innsiden så et stort lokk er en fordel da du kan krype inn i tanken og sveise, men du får da et lokk med mye press på hvis du vil ha trykk i tanken.
Jeg har lite lokk og bruker sterke rensemidler og vaskemaskinpumpe med selvlaget spinfel for å spre vannet, men, nå er det villgjær i tanken så koking eller klorin må nok til.
Messingkraner har også en merkelig tendens til å begynne å lekke når den er i kontekt med øl og Co2.
Lufting, har aldri benuttet annen metode til lufting enn det jeg får ved å helle vørt over i gjærings spann/tank med spann etc. og har aldri hatt utgjærings eller gjæringstid problemer.

Eller, better bottle, det er det jeg har mest lyst på, lett å holde ren, lett å flytte, lett å se inn i, sikkert mye bedre enn å se på TV :) .
Så, vurder en gang til om du vil legge ned arbeid i en konetank, det blir mye platebanking for verkstedet blir for dyrt og den løser ikke alle problemer, gjærrester blir bl.a. liggende lags siden og følger stort sett med under hele tappingen hvis det ikke brukes metoder (banking på tanksiden) for å få dette helt i bunn.

http://www.youtube.com/watch?v=Xq8uW75jMzA
 

Vedlegg

  • P5080005.JPG
    P5080005.JPG
    959,8 KB · Sett: 1.249
Jeg kommer til å bruke en VVS tank, men jeg dropped hele conen.

Planen er å gjøre så lite med tanken som mulig, bare  vaskeluke, avtappingsmulighet i bunnen, en avtapping ca 6-7cm opp fra bunnen og en på toppen for slange til gjærlås.

Hadde tanken hatt "con" så ville det ikke være plass i kjøleskapet til tanken og da begynner jobben med kjølekappe osv.

Jeg kan se at det ville ha vært litt lettere å tappe av gjær fra bunnen av conen, men det er ikke ovte jeg bruker gjær om igjen. Hvis jeg skal bruke den om igjen er det jo enkelt å få den ut etter at jeg har tappet av etter endt gjæring.
 
Per-Albert skrev:
er der forresten noe i veien med å ha gjæringkar i kopper ???
eller skal det på død og liv være rustfritt/syrefast???
På sidene 309 og utover i "How to brew" av J J Palmer står det en del om metaller. Fritt oversatt om kopper:
Tidligere var kopper det mest vanlige metallet i bryggekjeler. I dag velges rustfritt stål fordi det er sterkere, beholder form bedre og lettere å holde i orden.
Kopper er forholdsvis bestandig i forhold til vørt og øl. Ved bruk bygges det opp et stabilt oksydert lag som virker beskyttende (som aluminium også har). Rens/vask så lett som mulig, kun for å få vekk synbar "møkk". Kopperet skal ikke være blankt. Bruk vanlig nøytralt oppvaskmiddel, ikke klor. Hvis kjele eller kjølespiral vaskes med klor kan det frigjøres kopper i vørt i så store mengder at det kan være skadelig.
Hvis det danner seg blå-grønn guffe (verd-gris) må dette fjernes. Denne oxiden er giftig og løser seg lett opp i vørt/øl. Men ved vanlig bruk vil du ikke få noen usmaker i ølet ved bruk av kopper, det meste vil bli tatt opp av gjæren.

janh
 
janh skrev:
Per-Albert skrev:
er der forresten noe i veien med å ha gjæringkar i kopper ???
eller skal det på død og liv være rustfritt/syrefast???
På sidene 309 og utover i "How to brew" av J J Palmer står det en del om metaller. Fritt oversatt om kopper:
Tidligere var kopper det mest vanlige metallet i bryggekjeler. I dag velges rustfritt stål fordi det er sterkere, beholder form bedre og lettere å holde i orden.
Kopper er forholdsvis bestandig i forhold til vørt og øl. Ved bruk bygges det opp et stabilt oksidert lag som virker beskyttende (som aluminium også har). Rens/vask så lett som mulig, kun for å få vekk synbar "møkk". Kopperet skal ikke være blankt. Bruk vanlig nøytralt oppvaskmiddel, ikke klor. Hvis kjele eller kjølespiral vaskes med klor kan det frigjøres kopper i vørt i så store mengder at det kan være skadelig.
Hvis det danner seg blå-grønn guffe (verd-gris) må dette fjernes. Denne oxiden er giftig og løser seg lett opp i vørt/øl. Men ved vanlig bruk vil du ikke få noen usmaker i ølet ved bruk av kopper, det meste vil bli tatt opp av gjæren.

janh

Å ha kopper i bryggekjelen er vel ikke så farlig siden kontanktiden er forholdsvis kort, men i en lager/gjæringstank er kontakttiden vesentlig lengre. Det har kansje noe å si?
 
Ok. ser der er mye å ta hensyn til her... da går jeg for å starte opp tig-sveisen og lappe litt rustfritt sammen.... :jaha:
 
Her er bilder av 1. generasjon lavkost gjæringstank laget av VVS bereder + andre deler funnet hos skraphandler.

Jeg fikk akkurat plass til 300liter VVS bereder.

På toppen er det påkobling til blowoff slange, det er også en vaskeluke, ca 7cm over bunnen er det en kobling for å ta ferdiggjæret øl ut av tanken, det er også uttak i bunnen for uttømming.

Jeg tror tanken er tett så det vil ikke være umulig å kjøre litt trykk i tanken, men det har jeg ikke testet enda.

Planen er å vaske den så godt det lar seg gjøre i vaskeluka, deretter kommer jeg til å koke opp noen liter vann direkte inne i tanken for å desinfisere tanken før bruk.

Gleder meg til å teste den ;D

Det eneste som gjenstår er syrevasking og innkjøp av noen kuleventiler.
 

Vedlegg

  • DSC_0034.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.083
  • DSC_0036.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.031
  • DSC_0038.JPG
    DSC_0038.JPG
    168,5 KB · Sett: 1.056
Vakkert! :skitbra:

Det er kanskje meg det er noe galt med, men jeg synes rustfritt er skikkelig opphissende!  :yes:
 
Gjæringen utvikler 580-590 kJ  per kilo gjærbart sukker.
Ved en vørter på  OG på 1064 og utgjærbarhet på 80% vil
det dannes 6068 kJ/hl.
For å kjøle 1hl øl eller vann  10 grader kreves 4200 kJ
Så hvis kjøleskapet ditt er i stand til å kjøle f eks 200 l vann
10 grader på f eks 12 timer, vil den kunne holde en stormgjæring
i sjakk som gjærer ned det gjærbare sukkeret i løpet av 12x6068:4200 = 17,3 timer.
 
Nå er brygget unnagjort..

Ca 210 liter pils OG 1.056..

Nå er det i gjæringstanken og jeg holder pusten å håper at det går greit  :jaha:
 
Lykke Til ;D

Synes tanken ble fin :yes:

La oss høre hvordan det går videre! ;D

Kenneth
 
Tilbake
Topp