Tempratur under lagring etter tapping?

På noen oppskrifter står det at jeg skal lagre ølen etter flasking kalt i noen uker.
Hva vil forskjellen være hvis jeg lagrer flaskene i 21°C mot 10°C?

Den er vel ferdig gjæret, så har det noe med karboneringen å gjøre?

Oksidasjonsreaksjoner i ølet går raskere ved høyere temperatur, og utfelling av f.eks. polyfenoler går raskere ved lav temperatur. Hvis du karbonerer naturlig, bør du gjøre dette ferdig før kjølig lagring.

Ok. Hvor lang tid burde jeg la det stå til naturlig karbonering?
Jeg har hatt litt problemer med for mye kullsyre i noen brygg, selv om jeg bare har brukt 5g sukker pr.l øl.
Hva kan det komme av? Temperatur under lagring?

Ok. Hvor lang tid burde jeg la det stå til naturlig karbonering?
Jeg har hatt litt problemer med for mye kullsyre i noen brygg, selv om jeg bare har brukt 5g sukker pr.l øl.
Hva kan det komme av? Temperatur under lagring?
Temperaturen påvirker ikke CO2-nivået, men gjæren jobber raskere ved høyere temperatur (innenfor rimelighetens grenser), så ølet blir raskere karbonert. De fleste øl vil være ferdig karbonert etter to uker ved ca. 20 C.

At ølet ditt har blitt overkarbonert kan skyldes flere ting; for eksempel at du har brukt for mye karboneringssukker, at ølet ikke var ferdig utgjæret da det ble flasket, eller at ølet er infisert med gjær/bakterier som kan spise flere sorter sukker/stivelse enn vanlig ølgjær klarer. Det ligger for øvrig en god artikkel om CO2 i medlemsseksjonen av forumet. ;)

Tilbake
Topp