Terrassebryggeriet fra Stana

Lars

Norbrygg-medlem
Ser at flere vil vite mer om utstyret til Stana, så her kommer litt...

Vi kjøpte terrassebryggeriet i vinter, og har brukt det ganske mye.
Er veldig godt fornøyd med utstyret, medfølgende bruksanvisninger og oppskrifter.
Stana var også behjelpelig med å ordne tilmålt knust malt, humle og (tørr)gjær.

Synes det var litt dyrt for utstyret, men det er solid, tar liten plass, er lett å rengjøre og fungerer godt.
Kjøleren er imidlertid for pinglete, så den har vi etterhvert byttet ut med drivstoffrør fra Biltema som fungerer en god del bedre.
Bruker liggeunderlag som vi stropper fast som isolasjon, da holder temperaturen seg fin og stabil. Tenkte å prøve å isolere enda litt til.
Bruker nå varmtvann fra krana + 2 vannkokere for å få klart meskevann så fort som mulig, da det tok veldig lang tid å varme 60 liter kaldvann til 74 grader med bare 3kW elementet..
Tar også litt tid å endre temperaturer, men lærer etterhvert mer om når elementet bør slås på og av.

Veldig praktisk med silkaret som heises opp som en brønn.
Det er også med ei god oppskrift på grovbrød med bruk av mask og vørter, så får en endelig brukt litt av masken til noe vettugt.
Mer info, bruksanvisning og oppskriftene ligger på http://www.brygging.no

Fra å bruke 11 timer på vårt første brygg, er vi nå nede i 6-7 timer fra vannkrana til gjæringbøtta.
 
Det virker som et hyggelig oppsett.. ang. knust malt: Siden du har brukt såpass mye penger på utstyr, skulle det vel bare mangle at du/dere skaffer en ordentlig valsemølle. Det kan skaffes til en fornuftig pris i statene eller til en litt stiv en 2500,- her i Norge. Denne holder livet ut. 11 timer :) da blei vel øllet helt sinnsykt godt da?  :godtoel:
 
Kjøpte maltkvern fra Humlegården før sommeren, bygd inn i søppelbøtte med påmontert tohåndsdrill, så den er allerede i boks. :)
Ølet har blitt utrolig bra, så bra vi ikke hadde skamvett til å styre unna å starte galskapen av en hobby.  :biersmile:
 
Hm, her mangler jeg vel litt kunnskap, og har ikke tenkt stort på det til nå egentlig.
Hvordan finner jeg for eksempel eksakt (nok) potensielt utbytte?
Har ikke sett noen tall på dette hverken på basis eller spesialmalt hos for eksempel Petit, Castlemalting, eller Humle..

Med utgangspunkt i de oppskriftene fra sidene her, boka Moderne hjemmebrygging og de som fulgte med terassebryggeriet,
har vi stort sett havnet på riktig OG, av og til like over.

Kan vel bli litt bedre på beregning av totalmengde (skyllevann, fordampning),
da sluttvolumet varierer litt fra gang til gang, og vi ikke har noe nøyaktig mål enda på dette før gjæringskarene er fylt.

Prøver meg her for første gang på å regne ut dette, med utgangspunkt i et av de siste bryggene våre.
Vi satte sammen oppskriften selv, med ønske om en pale ale med lokalt tilsnitt (selvplukket humle);

11  kg Pale Alemalt
1,5 kg Økologisk lys karamellmalt
0,5 kg hvetemalt
Totalt 13 kg

Startvolum: 60 liter - Beregnet ca. 50-52
Skyllevann: 11 liter (gjetter litt tilbake i tid her, men ligger vanligvis på noe slikt)
På gjæringskar: 52 liter (+ litt trub i bryggekaret)
OG: 1.063

Litt usikker på hvilke tall jeg skal ta utgangspunkt i med hensyn på antall liter i kjelen, og hvor mye man skal trekke fra i potensiale for ulike spesialmalt.
(Bruker da formlene på side 70 i Moderne hjemmebrygging, og setter potensiale for gjeldende malttype til 36 som i boka..)

SG-potensial = (SG-malt * 8,3333 * m-malt) / V = (36 * 8,3333 * 13) / 52 = 75
Utbytte = SG-virkelig / SG-potensial = 63 / 75 = 0,84 = 84%

Kom gjerne med kommentarer, da dette er relativt nytt område som jeg gjerne vil vite mer om i forhold til lettere å kunne beregne utfall av egenkomponerte oppskrifter.
 
Jeg har hatt stana sitt terassebryggeri i godt over 3 år nå og er veldig godt fornøyd med det.

Jeg ligger på en 72-75% i utbytte på bryggene mine "stort sett bare pilstyper".
Jeg fant ut at det er bedre og bruke litt mindre vann i begynnelsen og heller bruke mere varmt rent vann på slutten av skyllingen. Dette gir litt bedre utbytte føler jeg.

Jeg går i dag med en liten ide om og bygge dette litt om slik at en kan bruke en pumpe under skyllingen. Jeg begynner og bli litt lei av og stå der og tappe og helle over igjen for hånd, men det er jo en sjarm det også. Og det går en øl og 2 under den jobben.
 
Enig i det med å få ordnet opp i skylletimen, hadde vært greit med en sakte pumpe, selv om den sikkert også må overvåkes noe, alt etter hvor tett masken er.

Hvor mye vann bruker du i starten og til skylling? Jeg bruker 60 liter i starten, og ca 11 liter til skylling.
Erfaringsmessig bruker det å bli ganske fullt opp mot kanten av silkaret, spesielt med 13kg og over med malt.

Har også justert temperaturen litt, med blant annet 72-75 grader siling.
 
Hei igjen

Jeg skyller på mellom 75 - 80 graders vann

Jeg sliter litt med og si hvor mange liter jeg bruker ved start og slutt for jeg bruker stort sett tommestokk og måler cm

har da ca 14 cm fra topp silkar og ned til vann. Etter skylling ca 14 cm fra grytetopp når silkaret er ute og etter koking ca 21 cm fra grytetopp.
Jeg bruker som regel 11kg med pilsnermalt og ender da opp med ca 47l drikkende lesk

Dette varierer litt med hva refratormeteret sier underveis.

Og jeg er enig med deg ang pumpe så visst du finner på noe lurt er det hjertelig velkommen her.
Jeg legger ut visst jeg finner en god plan på det..... 
 
Hei igjen godtfolk, jeg kjøpte i sommer kjøkkenbryggeriet til Stana, og er egentlig fornøyd med det, men noen småting ser jeg burde ordnes litt på, vurderer forøvrig og gå til det steget og kjøpe terressebryggeriet, dels fordi jeg ønbsker og brygge mer pr. gang, og fordi det ser bedre ut i bruk. Noen synspungter på dette ? eller burde jeg se etter noe helt annet ?
 
Jeg vil si det kommer an på plassen du har til rådighet.
Og en ting som kan være litt vanskelig med Terrassebryggeriet er og få til stegmesking da det tar tid og få opp tempen i gryta med eks 10 °C

Jeg driver ikke med stegmesking da jeg brygger i hovedsak pilnermalt og her har jeg lest flere steder at det ikke har så mye og si for resultatet av brygget.

Men det får en jo bestemme sjøl

Ellers liker jeg utstyret mitt veldig bra. Det er enkelt, lett og regjøre etterpå, og tar liten plass under oppbevaring.
Jeg vil som jeg skrev tidligere investere i en pumpe til og ta seg av skyllingen.

Roger
 
Takk for svaret, får vurdere litt. Det enkle nå med det utstyret jeg har, er at jeg ikke behøver og stå på et våtrom, eller et rom med vann, da jeg enkelt kan bære ut kjelen med vørter til det rommet med vann. Jeg står ganke enkelt i baren min og brygger, er egentlig ganske så koselig det. Men utstyret fungerer litt tungvint  syntes jeg da ! :skaal2:
 
Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføre til det jeg allerede har skrevet om terassebryggeriet, eller "Bryggeapparat, 75 liter brutto" som det nå ser ut til å hete, og det proger har skrevet, men kjekt med "alt i ett-bryggeri", som heller ikke er like dyrt som Brewmaster og liknende, selv om jeg synes prisen er litt stiv.

Vi har brygget både på kjøkken og vaskerom, som går veldig greit. I starten hadde vi ca.15 meter hageslange til kjøling, men da kobberkjøleren og hageslangen var ganske feildimensjonert i forhold til hverandre, hadde vi nok ikke tatt overgangene seriøst nok, og fikk et flott inferno av vannsprut på kjøkkenet en siste gang. :)
Trenger hovedsaklig60 liter vann til fylling, ca 11 liter 78-graders vann til utskylling, og vann til kjølinga. Første og siste kan sikkert ordnes med hageslange, mens skyllevann uansett må varmes på kokeplate.

Jeg vil anbefale deg å anskaffe en annen kjøler enn den lille Stana har (avslag i pris?), den tar ganske lang tid.
Da hjalp det mye med 10 meter drivstoffrør (8mm utvendig) fra Biltema, selv om det også her er litt trøbbel med dimensjon i forhold til hageslange.
I tillegg kan man røre litt med desinfisert kjepp, eller med kjøleren selv, for å korte ned kjøletiden.

Vi har også byttet ut blant annet karabinkrokene, da Stanas var i lilla og etterhvert flasset metallspon.
 
Næsj, det var trolig et hederlig forsøk på litt reklame, lakkert i lilla med "Brygging.no" på, men lakken flasser over tid når den blir gnidd mot ørene på silkaret..
 
Lars skrev:
Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføre til det jeg allerede har skrevet om terassebryggeriet, eller "Bryggeapparat, 75 liter brutto" som det nå ser ut til å hete, og det proger har skrevet, men kjekt med "alt i ett-bryggeri", som heller ikke er like dyrt som Brewmaster og liknende, selv om jeg synes prisen er litt stiv.

Vi har brygget både på kjøkken og vaskerom, som går veldig greit. I starten hadde vi ca.15 meter hageslange til kjøling, men da kobberkjøleren og hageslangen var ganske feildimensjonert i forhold til hverandre, hadde vi nok ikke tatt overgangene seriøst nok, og fikk et flott inferno av vannsprut på kjøkkenet en siste gang. :)
Trenger hovedsaklig60 liter vann til fylling, ca 11 liter 78-graders vann til utskylling, og vann til kjølinga. Første og siste kan sikkert ordnes med hageslange, mens skyllevann uansett må varmes på kokeplate.

Jeg vil anbefale deg å anskaffe en annen kjøler enn den lille Stana har (avslag i pris?), den tar ganske lang tid.
Da hjalp det mye med 10 meter drivstoffrør (8mm utvendig) fra Biltema, selv om det også her er litt trøbbel med dimensjon i forhold til hageslange.
I tillegg kan man røre litt med desinfisert kjepp, eller med kjøleren selv, for å korte ned kjøletiden.

Vi har også byttet ut blant annet karabinkrokene, da Stanas var i lilla og etterhvert flasset metallspon.

Hei Lars,

Ser du har god erfaring med Terrassebryggeriet.  Jeg driver med ekstraktbrygging nå, men vurderer en to-tre forskjellige løsninger for å oppgradere til full grain.

Jeg bor i leilighet, og er dermed begrenset til å brygge inne.
Jeg ser du også bruker dette inne, og regner da med at du bruker 3kW warmekolben til Terrassebryggeriet.
Mitt spørsmål er angående damp under koeprosessen.  Har du noe avsug på dette, eller går det greit?
Jeg har åpen kjøkkenløsing, så det blir enten i kjøkken/stue, eller på badet jeg kan brygge for mitt vedkommende.
Har forsåvidt en liten altan også som det er mulig å bruke, men jeg lurer altså på hvordan innendørs bruk av Terrasebryggeriet fungerer :)

Det er to system til jeg vurderer, og det er Beer Brew 30 og Speidel 50liter.
For Speidel 50liter og muligens også BeerBrew, så er det problemer med å lage vørter med høy OG.  (over 65-70° for Speidel sitt vedkommende)
Dette er pga begrensing på hvor mye malt en får ned i maltrøret, går jeg ut fra.

Er det slike begrensinger på Terrassebryggeriet også? 
For Terrassebryggeriet, er det begrensing på max kg malt / min liter vann, som på Speidel?  (derav årsaken til begrensing i OG på vørteren)


Hva med pumpeløsning på skyllingen, er det noe som er å anbefale?

Mvh,
Geir Valsvik, Bergen.
 
geir_va skrev:
Hei Lars,

Ser du har god erfaring med Terrassebryggeriet.  Jeg driver med ekstraktbrygging nå, men vurderer en to-tre forskjellige løsninger for å oppgradere til full grain.

Jeg bor i leilighet, og er dermed begrenset til å brygge inne.
Jeg ser du også bruker dette inne, og regner da med at du bruker 3kW warmekolben til Terrassebryggeriet.
Mitt spørsmål er angående damp under koeprosessen.  Har du noe avsug på dette, eller går det greit?
Jeg har åpen kjøkkenløsing, så det blir enten i kjøkken/stue, eller på badet jeg kan brygge for mitt vedkommende.
Har forsåvidt en liten altan også som det er mulig å bruke, men jeg lurer altså på hvordan innendørs bruk av Terrasebryggeriet fungerer :)

Hoi, skal prøve å gi noen svar. :)
Under koking vil de fleste bryggeoppsett dampe av ca 8-12% væske i timen, så jeg vil uansett anbefale en måte å bli kvitt dette på.
Har prøvd litt forskjellig, og er mest fornøyd med dagens oppsett, hvor jeg har en egen kjøkkenvifte (vanlig, med "lyddemper") som står over kokekjelen.
Selv om jeg for tiden bruker Speidel 25l, ville det også vært en god løsning for terrassebryggeriet. Ønsker å forbedre dette ved å lage en bryggekrakk med hjul, slik at jeg kan trekke kokekjelen vekk fra vifta mot slutten av kokinga for å unngå at det drypper noe tilbake. Speidel selger også (temmelig dyre) hatter hvor du kan koble på avsug, som virker hendige (og varme). En slik eller tilsvarende løsning koblet på en slange som drar dampen ut eller kondenserer den et annet lurt sted, kan være et godt alternativ. Har 3kW elementet, ja. I ettertid ser jeg at det var temmelig dyrt. Har brukt et 500W grillelement i tillegg for å kutte ned oppvarmingstiden (til koking) til tider. Ser at Petit har et kraftigere og rimeligere element nå, som jeg trolig ville kjøpt i tillegg om jeg skulle brygget videre på 50-literen (eller tilsvarende fra Speidel) nå, uten at det er nødvendig annet enn for å kutte ned tiden enda litt. Har behov for litt effektivisering i en travel hverdag.

geir_va skrev:
Det er to system til jeg vurderer, og det er Beer Brew 30 og Speidel 50liter.
For Speidel 50liter og muligens også BeerBrew, så er det problemer med å lage vørter med høy OG.  (over 65-70° for Speidel sitt vedkommende)
Dette er pga begrensing på hvor mye malt en får ned i maltrøret, går jeg ut fra.

Er det slike begrensinger på Terrassebryggeriet også? 
For Terrassebryggeriet, er det begrensing på max kg malt / min liter vann, som på Speidel?  (derav årsaken til begrensing i OG på vørteren)

Ja, alle meskeoppsett vil vel i utgangspunktet ha en begrensning, og de "alt-i-ett-bryggeløsningene" jeg har vært borti, begrenser ofte mer enn oppsett man lager eller justerer etter hvert selv. Jeg husker ikke helt begrensningen på terrassebryggeriet, kan det ha vært et sted mellom 12-14kg mon tro..? Det finnes flere løsninger på å løse dette som kan fungerer godt:
- Tilsette maltekstrakt (flytende ekstrakt eller spraymalt) og/eller sukker (dette er løsningen jeg vanligvis velger)
- Dobbelmesking (trippelmesk, kvadruppel...). Jeg dobbeltmesket på Speidel for å brygge en dobbelbokk uten tilsetting av spraymalt/sukker nylig, det fungerte fint.
- Større meskekar (jeg kuttet etterhvert ut det medfølgende silkaret til silkaret, og mesket i 95l kjøleboks så jeg kunne brygge f.eks 3-9% øl kun ved bruk av malt uten noe ekstra fixfax)

geir_va skrev:
Hva med pumpeløsning på skyllingen, er det noe som er å anbefale?

Mvh,
Geir Valsvik, Bergen.

Jeg synes mesking, resirkulering og kontroll over temperatur ble betydelig bedre ved bruk av pumpe. Selv har jeg kun erfaring med march impeller, som fungerer relativt godt hvis man gir den gode betingelser. Selve utskyllingen gikk vel som på Speidel veldig fort, siden man bruker et betydelig mindre volum (f.eks 15-25% istedet for 50-60% av bryggevolumet) og samtidig heiser opp silkorgen (eller maltrøret som det kalles på Speidel).

Vurderer å selge terrassebryggeriet vårt (inkludert 2 kjølebokser til mesking og skyllevann), men det blir lokalt for å slippe å ordne frakt.
 
Hei! Vi er en liten gjeng som har anskaffet terrassebryggeriet 95l, og lurer i den sammenheng om det er noen som har montert en pumpeløsning til skylleprossen med dette oppsettet, og som evt kan dele noen erfaringer? Alle vink og tips verdsettes høyt!

Mvh
 
Hei,

Jeg har lillebroren - 50 liters terrassebryggeri som jeg har begynt å bruke pumpe til (den første versjonen med løftevanger for silkar).
Pumpa jeg bruker er en Chugger og utgangen sendes via to kuleventiler til henholdsvis silkar og et whirlpool- rør (var tanken iallefall).
Grunnen til denne delingen er at jeg ikke vil strupe pumpa helt, ventilen til whirlpool er i prakis alltid på full åpning mens jeg justerer flow til silkaret slik at det har noenlunde korrekt nivå.

Erfaring er noe tynn, jeg har nå 5 brygg totalt og kun siste av dem har jeg brukt pumpe. Utbytte er det samme som før men jeg har mindre stressende brygedag da resirkulasjon foregår automatisk. Skylling med rent vann gjøre jeg fremdeles på gamlemåten - med litermål fra en HLT (varmet på komfyren på kjøkkenet).

Nå har jeg også gått til innkjøp av Blichman auto sparge som jeg vil montere på den greina som går til silkaret. Dette vil gjøre at jeg slipper å justere flow selv. Vil vel prøve å flytte slangen fra auto sparge litt alikevel for å beholde en mest mulig homogen mesk.

Jeg har også planer om å koble på en RIMS med PID mellom pumpe og silkar / whirlpool. Denne vil da sørge for korrekt temperatur. Ved koking vil denne kobles ut og pumpe vil bli koblet direkte til whirlpool slik at jeg kan få en effektiv nedkjøling etter koking.

Er godt fornøyd med bryggeriet mitt, håper dere også får en god brygging på deres.

-Atle
 
Ærede Forum!
Jeg har i dag 35l "komapaktbryggeri" fra Stana som jeg har brukt i et par år med ganske godt resultat. Ønsker å ta det opp et steg og vurderer terrassebryggeriet (75 eller 95) liter. MEN, så leser jeg om BB60 som skal (etter Bryggeland.no) ha plass til 20 kg malt, mens 75L terrassebryggeriet fra Brygging.no tar kun 12kg. De skal begge levere ca 50 liter av livets eliksir..
Er det BB60 som tar mye malt, eller er det terrassebryggeriet som tar lite? I dag kan jeg stappe rundt 7-8kg i min 35 liter, så synes kanskje 12kg er litt lite til over det dobbelte..?
Hvilken løsning bør jeg gå for?
 
Tilbake
Topp