Thermapen

Holder det seg påskrudd hele tiden eller går det i dvale av seg selv?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det holder seg i alle fall påskrudd så lenge at jeg aldri har opplevd at det har skrudd seg av ubeleilig. Men det er mulig at det ikke holder seg på i det uendelige - jeg er faktisk ikke sikker.

Eneste svakheten ved det er av/på-knappen. Den har et mykt gummideksel (sørger for at det er vanntett), og dette kan bli slitt etter et par hundre brygg:). Jeg har fiksa det med å klistre et stykke gaffatape over knappen. Gaffa kan som kjent fikse alt - og både termometeret mitt og bilen til samboeren - rød Carina 94-modell - fungerer upåklagelig.

Sist redigert:
Det holder seg i alle fall påskrudd så lenge at jeg aldri har opplevd at det har skrudd seg av ubeleilig. Men det er mulig at det ikke holder seg på i det uendelige - jeg er faktisk ikke sikker.

Eneste svakheten ved det er av/på-knappen. Den har et mykt gummideksel (sørger for at det er vanntett), og dette kan bli slitt etter et par hundre brygg:). Jeg har fiksa det med å klistre et stykke gaffatape over knappen. Gaffa kan som kjent fikse alt - og både termometeret mitt og bilen til samboeren fungerer upåklagelig.

Tenkte å kjøpe ett og ha nedi gjæringsbøtta under gjæring for å sjekke om tempen brewpi oppgir stemmer. Har kamera i gjæringsskapet så hadde vært fint hvis det ikke går i dvale [emoji4]

Tenkte å kjøpe ett og ha nedi gjæringsbøtta under gjæring for å sjekke om tempen brewpi oppgir stemmer. Har kamera i gjæringsskapet så hadde vært fint hvis det ikke går i dvale [emoji4]

Jeg veit ikke om jeg ville stolt på det.

Skal du ha lys på i gjæringsskapet, da? I så fall må du vel dekke til gjæringsbøtta - hvis du bruker de vanlige plastbøttene, som jo ikke er lystette.

Men trenger du et permanent system for å få sjekka om du kan stole på elektronikken? Har du ikke tilgang til gjæringskaret normalt i løpet av gjæringsperioden?

Skrur på lyset på kamera når jeg skal sjekke og så skrur jeg av igjen [emoji4]
Kan selvfølgelig gå ned og sjekke men tenkte det kunne være greit å sjekke relativt ofte de 2-3 første dagene og lettere å bare vippe opp telefonen enn å stikke ut i boden [emoji4]
Sliter med rar smak på ølet og forstår ikke hvorfor så må sjekke at temperaturen under gjæring er der brewpi sier den er.

Skrur på lyset på kamera når jeg skal sjekke og så skrur jeg av igjen [emoji4]
Kan selvfølgelig gå ned og sjekke men tenkte det kunne være greit å sjekke relativt ofte de 2-3 første dagene og lettere å bare vippe opp telefonen enn å stikke ut i boden [emoji4]
Sliter med rar smak på ølet og forstår ikke hvorfor så må sjekke at temperaturen under gjæring er der brewpi sier den er.

Hvis den rare smaken er løsemiddel/fusel, ville jeg avgjort mistenkt gjæringen. Men det trenger jo ikke være temperaturen i seg sjøl, men styringen av den, dvs. at du får for store svingninger. Kan bp'n logge temperaturbevegelsene?

Kan du ikke enkelt teste duppeditten din i vann på kjøkkenet:)?

d3bcb04a1452754671ef65566ace95bd.png

Holder seg innfor +-0,1 grad så svinger ikke så mye. Har testet mot thermapen og er like. Men lurer litt på om brewpi gjør noe rart under gjæring så ville bare sjekke og evt luke ut det som en mulig feil.

Du har store svingninger i (luft?) kjøleskapet til å ha så jevn temp på ølet.
Hvor i/på ølet måler du?
Kan nesten se ut for at du har dårlig kontakt mellom øl og ølsensor
Dersom ølet kun svinger 0,1 grad, hvordan styres da varme/kulde?

Har thermowell så måler oppi ølet.
Gjæringsskapet er ett kjøleskap med varmeelement i bunn og vifte som sirkulerer luften.

37f2c4c68404b3f4b7df4cad4c319c0b.jpg

Har sendt inn thermapen til leverandør for sjekk så får se om de finner ut noe [emoji4]
Var på en jobb i Haugesund i dag og hos altibrygg hadde de faktisk termometeret som Finn linket til [emoji108]
Første jeg gjorde når jeg kom hjem var selvfølgelig å desinfisere proben og måle temp i gjærinsbøtta. Viste 18,8 grader så er hvertfall ikke for høyt nå. Får ta noen stikkprøver etterhvert og måle under stormgjæring neste brygg for å se om tempen blir for høy [emoji4]

Mulig jeg kaster glassflasker i glasshus nå, men jeg sitter med en følelse av at du styrer med for ‘hård hånd’. Du tvinger gjæren til å holde seg innenfor 0,1 ℃ inni karet (thermowell). Dette resulterer i at ambien (luft) temperatur, og følgelig gjæringskarets vegger varierer mye.
Jeg har bygget om den ene STC-1000 (flashet) til to sensorer. Tanken er å ha ambient temp innenfor et gitt nivå, men dersom sensoren isolert på karet avviker for mye, styres temp hardere.
Du kan sikkert lett styre med flere verdier da du har et moderne system.
Jeg ville ha latt gjæren arbeide litt friere. Styr med sensor plassert slik at den reagerer raskere. Målt inni karet gir stor treghet.
I tillegg til thermowell som du nå bruker, kan du forsøke styring med sensor isolert utenpå kar, i en 0,5 flaske med vann, eller i luft / ambient. Dette vil gi gjæren litt mer spillerom.
Oppsummert tror jeg du er litt for ‘flink’, noe gjæren kan mistrives med

Mulig jeg kaster glassflasker i glasshus nå, men jeg sitter med en følelse av at du styrer med for ‘hård hånd’. Du tvinger gjæren til å holde seg innenfor 0,1 ℃ inni karet (thermowell). Dette resulterer i at ambien (luft) temperatur, og følgelig gjæringskarets vegger varierer mye.
Jeg har bygget om den ene STC-1000 (flashet) til to sensorer. Tanken er å ha ambient temp innenfor et gitt nivå, men dersom sensoren isolert på karet avviker for mye, styres temp hardere.
Du kan sikkert lett styre med flere verdier da du har et moderne system.
Jeg ville ha latt gjæren arbeide litt friere. Styr med sensor plassert slik at den reagerer raskere. Målt inni karet gir stor treghet.
I tillegg til thermowell som du nå bruker, kan du forsøke styring med sensor isolert utenpå kar, i en 0,5 flaske med vann, eller i luft / ambient. Dette vil gi gjæren litt mer spillerom.
Oppsummert tror jeg du er litt for ‘flink’, noe gjæren kan mistrives med

Bra innspill [emoji106]Alle forslag mottas med takk [emoji4] Begynner å bli sånn smått frustrert av dette.
Er standard brewpi oppsett jeg har og de anbefaler å måle temp med thermowell. Er samme oppsett jeg bruker nå som da jeg satte det sammen for 6-7? år siden. Hadde mange brygg å alle ble bra. I begynnelsen tapet jeg følere på utsiden av karet og det funket det og men kjøleskapet jobbet av en eller annen grunn mye mer hvis jeg husker riktig....Tror jeg skal prøve det igjen neste gang å se hvordan det blir [emoji4]
Er to sensorer jeg bruker. En i øl og en fritthengende for kjøleskapstemp. Prøvde å ha den på en kjøleribbe så tempen skulle bli litt jevnere men det funket veldig dårlig. Kjøleskap og varme jobbet om hverandre så det var ikke så lurt.

Oppdatering på hva som har skjedd med Thermapenen min.

Tok kontakt med techsupport@thermoworks.com som henviste meg til thermometer.co.uk som igjen henviste meg til den norske forhandleren Hasvold AS. Etter litt mail frem og tilbake ble vi enige om at jeg skulle sende den inn så de kunne se på den. Endte opp med at jeg fikk ny i posten for ett par dager siden og den funker helt supert :)
Har også bygget wifi termometer fra tråden til Amarillo med tempføler fra brewpi så kan nå dobbelsjekke gjæringstemp under gjæring :)

Husk at en vanlig feilkilde mht bryggeoppsett og -prosess er at vi som bryggere alltid blir mer selvkritiske.
Ikke sikkert at oppsettet ditt har endret seg :)

Tilbake
Topp