Tid for chili... hjelp ;)

1Morten

Norbrygg-medlem
Har laget en splittbatch hvor jeg har tilsat 2 gram fersk chili per liter i ene dunken. Planen er å smake meg frem til rette "burn" for så å trekke den opp igjen. Men ble helt ut av det blå full av angst for å overdrive
Noen som har gjort dette før og har en ca tid på hvor lenge de har hatt chilien i?
Er forøvrig en dipa som skal ende på 8,5%.

Har ingen peiling på akkurat dette, men vet jo at chili varierer enormt i sterkhet (skovillegrader) fra type til type.

Bruker 2 chili av "vanlig" størrelse, fjernet frø og "strengen", og tørrhumlet i 20L batch etter 7-8 dager. Passe sting etter min smak, absolutt ikke for sterkt, og fin aroma.

Prøvd samme oppskrift med 2 habanero, det ble alt for sterkt i starten - den brukte nesten to mnd på flaske før den "roet" seg såpass at man ikke måtte skylle den ned med annen drikke..:)

Kokte chili/habanero og humleposen i vann før jeg tørrhumlet.

Takk for svar. Jeg brukte nok litt for mye, men har og tørhumlet kraftig samtidig, så satser på at det utligner "fruktsmak" av chillien litt. Prøvdesmakte etter fire timer, og da var det klart at det bare var å dra opp chilliposen ;)

Tilbake
Topp