Til dere med RIMS - Hjelp til sirkuleringen av vørter

Har noen en god teknikk/duppeditt for fordelingen av vørter under sirkuleringen? Jeg får problemer med kanaler i mesken. Har prøvd diverse ting, men får ikke spredd det godt nok føler jeg.

Trenger et design som funker. Endte i går på 55% utnyttelse. Det er jo skandale he he

BTW, godt nytt år :)

Er jo flere muligheter, jeg brukte til å begynne med bare å brette alufolie for så å perforere den med en kniv el og legge den oppå mesken.  Funka fint det men lagde etter hvert en skyllemanifold av kobberrør og bend som jeg legger et bilde av her.

Vedlegg

• 604 (400x267).jpg
    604 (400x267).jpg
    141,6 KB · Sett: 417
Har den hengende rett over mesken  men med de 90 graders bendene så spyler den vørteren opp slik at den blir liggende som et speil over  mesken.

heller du skyllevann gjennom manifolden også eller bruker du den kun når du resirkulerer? jeg har tenkt på å lage meg en skyllemanifold, men tanken min var å valse en kveil av aluminium eller rustfritt, og borre masse hull i. Jeg har rett nok ikke pumpe til resirk, jeg bruker bare enkelt og greit en bøtte, men det går jo for det samme sånn sett.

Skyllinga tar jeg manuelt, har bare ei pumpe og den er jo opptatt med å pumpe over til kokekjelen da.  Greit nok det mens man veier opp humle og div annet som skal til.

Frodejo skrev:
Har noen en god teknikk/duppeditt for fordelingen av vørter under sirkuleringen? Jeg får problemer med kanaler i mesken. Har prøvd diverse ting, men får ikke spredd det godt nok føler jeg.

Trenger et design som funker. Endte i går på 55% utnyttelse. Det er jo skandale he he

BTW, godt nytt år :)

Hva bruker du som meskekar da? Bruker du kjøleboks kan du jo bare bygge inn litt kobber-rør i lokket.

Jeg bruker et gammelt 50l ølfat til mesk. Har det oppi kokekaret og sirkulerer der.
Har laget meg en tilsvarende som Sverre K har. Skal bare få loddet den sammen i kveld. Virker kjekk og jeg håper problemet mitt forsvinner. Bare føler jeg trenger en ny pumpe. En med litt mer fart i.

Har ikke Jula noen pumper som fungerer fint til dette.

Tilbake
Topp