Tilbakemelding på første oppskrift

Hei!

Har satt sammen min første oppskrift fra bunnen av. En Oatmeal Stout.
Hadde vært kjekt med tilbakemeldinger og råd.

Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
OG: 1.055
FG: 1.016
IBU: 33.6
EBC: 75
ABV: 5.1

5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 82,6 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120,0 EBC) Grain 2 5,0 %
0,25 kg Chocolate (BestMälz) (1200,0 EBC) Grain 3 4,1 %
0,25 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 4 4,1 %
0,25 kg Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1300,0 EBC) Grain 5 4,1 %

60,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 30,1 IBUs
10,00 g Fuggle [4,50 %] - Boil 30,0 min Hop 7 3,5 IBUs

2,0 pkg English Ale (White Labs #WLP002) [35,49 ml] Yeast 8

Jeg kan ikke se noen feil å mangler ved den
Ikke så ulik en jeg satte sammen ifjor jul

12 liter
OG: 1.060
IBU: ~40

600 g Pale malt
125 g Cara Munich
125 g Chocolate
225 g Roasted barley
225 g Flaket Havre

1500 g LME

15 g Chinook, 60 min
25 g Northern Brewer, 15 min
25 g Cascade, 5 min

For øllets del kunne du med fordel hatt mer havre, du kan på en måte ikke ha for mye havre i en havre stout
Men det kan bli vanskelig å meske
Litt mer tror jeg dog skulle gå fint

Jeg ville kuttet litt ned på det rista bygget. Du har en kraftig variant, og min erfaring er at det fort blir ganske syrlig og astringent. Og uten at jeg ennå har noen erfaring med det: Vent med å ha det i til du begynner å skylle. Jeg har tro på at det begrenser de negative effektene av det, og tar vare på de gode smakene. (Tips fra Gordon Strong i Brew Better Beer.)

Men du har kanskje brygga i dag?

Jeg syntes ikke det var mye Roasted Barley, isåfall ville jeg suplementert med no annet mørkt malt
du har jo bare 75 EBC

Jeg ville kuttet litt ned på det rista bygget. Du har en kraftig variant, og min erfaring er at det fort blir ganske syrlig og astringent. Og uten at jeg ennå har noen erfaring med det: Vent med å ha det i til du begynner å skylle. Jeg har tro på at det begrenser de negative effektene av det, og tar vare på de gode smakene. (Tips fra Gordon Strong i Brew Better Beer.)

Men du har kanskje brygga i dag?
Takk for tilbakemelding. har ikke brygget enda, blir på torsdag. Jeg kjører BIAB med no-sparge så å ha det i under skylling går nok ikke. får tenke litt på det med mengden ristet. 4% bør jo være innenfor.

Det går vel ann å tilsette det mot slutten av meskinga, kanskje siste 20 min
men her er jeg ingen ekspert

Det går vel ann å tilsette det mot slutten av meskinga, kanskje siste 20 min
men her er jeg ingen ekspert
Ser at du hadde samme mengde roasted barley i din 12 liter, så hvis det ble bra så bør det vel ikke være for mye i min 25 liter?
Lurer også litt på å bytte ut Fuggle med Northern Brewer, er du fornøyd med den?

Jeg er fornøyd med Northern Brewer, men jeg har aldri brukt så mye at jeg kan si jeg kjennern veldig god

Jeg er fornøyd med Northern Brewer, men jeg har aldri brukt så mye at jeg kan si jeg kjennern veldig god
Hmmm, når jeg tenker etter lurer jeg på å bruke Bramling Cross, den har jeg hatt lyst til å prøve en stund.
Alt for mange valg å forholde seg til!

Jeg sendte denne forresten inn til flaskekonkurransen hvor den gjorde det veldig bra
Tilbakemeldingene fra dommerne var at det var et veldig godt øl, men for mye humle for stilen

Glem mine advarsler, og brygg som du tenkte:). Får du for mye bitterhet/syrlighet, kan du heller tenke på det da. But if it ain't broke, why fix it?

Men dette var nyttig for meg; jeg har fått sett litt ekstra på gamle erfaringer.

Her er den maltoppskrifta jeg har brygget (til 29 liter), som ga meg et litt for syrlig/tanninbittert/astringent øl:
5 kg Maris Otter
450 gr Ristet havregryn
360 gr Victory malt
350 gr Chocolate wheat malt
200 gr Roasted Barley
200 gr Dark crystal

Det kan være flere forklaringer på at det ble i krasseste laget. (Nå etter at det har fått lagret seg noen måneder, begynner det å bli bedre. Jeg drikker det faktisk gjerne, sjøl om jeg fremdeles kunne tenkt meg det annerledes.)
1. Lang mesketid med konstant sirkulering, og jeg tynte nok ganske mye ut av malten, sjøl om jeg veit at jeg ikke gikk under 1,010-grensa. Høy effektivitet er ikke nødvendigvis av det gode!!!
2. Sjokoladehveten der er også mørke saker (1000 ebc) Men den skulle likevel være ganske mild i smaken. Hvetemalten har jo ikke skall, og det er det brente skallet som avgir astringens/bitterhet.
3. For hardt ristet havregryn - men det tror jeg egentlig ikke, for jeg kjenner problemet fra andre mørke øl jeg har brygget.
4. Vannet/vannjusteringa. Jeg har ikke noen data på mineralinnholdet i vannet, og har drevet og prøvd meg litt fram.

Antakelig er det en kombinasjon. Men jeg tror den første her er viktigst. Det jeg beskriver der, vil gå ut over alt øl, men det blir særlig merkbart med mye mørk malt. Når jeg samler det jeg har av erfaring med brygginga så langt, og ser på det jeg har fått av råd og kunnskap, har jeg tro på et par endringer jeg er i ferd med å gjennomføre:
1. No sparge, i stedet for å stresse med kontinuerlig sirkulasjon og kontinuerlig skylling. Mer maltsmak, mindre tanninbitterhet. Effektiviteten blir fremdeles fullt akseptabel, gjerne ca 73%.
2. Sein tilsetting av ristet korn/malt. Reduserer også problemet med bitterhet i ølet.
3. Mer vekt på kalsiumklorid framfor gips. Jeg vil ha maltpreg, ikke tørr humlebitterhet.

Det skal jo være litt bitterhet da, ellers er set jo ikke en Stout ;-)
men du kan kanskje bytte ut noe av sjokolade malten med Pale Chocolate

Sent from my iPhone using Tapatalk

Glem mine advarsler, og brygg som du tenkte:). Får du for mye bitterhet/syrlighet, kan du heller tenke på det da. But if it ain't broke, why fix it?

Men dette var nyttig for meg; jeg har fått sett litt ekstra på gamle erfaringer.

Her er den maltoppskrifta jeg har brygget (til 29 liter), som ga meg et litt for syrlig/tanninbittert/astringent øl:
5 kg Maris Otter
450 gr Ristet havregryn
360 gr Victory malt
350 gr Chocolate wheat malt
200 gr Roasted Barley
200 gr Dark crystal

Det kan være flere forklaringer på at det ble i krasseste laget. (Nå etter at det har fått lagret seg noen måneder, begynner det å bli bedre. Jeg drikker det faktisk gjerne, sjøl om jeg fremdeles kunne tenkt meg det annerledes.)
1. Lang mesketid med konstant sirkulering, og jeg tynte nok ganske mye ut av malten, sjøl om jeg veit at jeg ikke gikk under 1,010-grensa. Høy effektivitet er ikke nødvendigvis av det gode!!!
2. Sjokoladehveten der er også mørke saker (1000 ebc) Men den skulle likevel være ganske mild i smaken. Hvetemalten har jo ikke skall, og det er det brente skallet som avgir astringens/bitterhet.
3. For hardt ristet havregryn - men det tror jeg egentlig ikke, for jeg kjenner problemet fra andre mørke øl jeg har brygget.
4. Vannet/vannjusteringa. Jeg har ikke noen data på mineralinnholdet i vannet, og har drevet og prøvd meg litt fram.

Antakelig er det en kombinasjon. Men jeg tror den første her er viktigst. Det jeg beskriver der, vil gå ut over alt øl, men det blir særlig merkbart med mye mørk malt. Når jeg samler det jeg har av erfaring med brygginga så langt, og ser på det jeg har fått av råd og kunnskap, har jeg tro på et par endringer jeg er i ferd med å gjennomføre:
1. No sparge, i stedet for å stresse med kontinuerlig sirkulasjon og kontinuerlig skylling. Mer maltsmak, mindre tanninbitterhet. Effektiviteten blir fremdeles fullt akseptabel, gjerne ca 73%.
2. Sein tilsetting av ristet korn/malt. Reduserer også problemet med bitterhet i ølet.
3. Mer vekt på kalsiumklorid framfor gips. Jeg vil ha maltpreg, ikke tørr humlebitterhet.
Takker for en flott gjennomgang! Hva med Dark Crystal som du brukte? Den kan vel gi litt "brent rosin" smak?

Jeg kjenner ikke det i dette ølet. Mye forsvinner bak den brente bitterheten, men ølet kommer seg med lagring, og det begynner å kikke fram noen gode smaker, som godt kan identifiseres som "mørke frukter". Jeg kjenner ikke "brent rosin", tror jeg. Ellers kan du prøve BestMalz' Special X som et alternativ. Bestmalz påstår ihvertfall at de har fikset problemet med de brente rosinene, slik at det er bare godsmak igjen:). Jeg har brukt den i to av de siste bryggene (SEBA og IR) jeg har tappet opp, men de er ikke ferdig karbonert på et par uker, så det er tidlig å si hvordan de blir. Men jeg tror de blir gode. Kjente ingen usmaker da jeg tappet opp.

Både dark crystal og Special X er finfine malttyper synes jeg, bruker de ofte. Synes special X gir mer mørk knekkebrød-preg hvis det sier deg noe, enn dark crystal, mens dark crystal gir deg litt mer av denne rosinen du du snakket om.

Har nå bestilt malten, ba om alt mixet slik at jeg ikke kunne ombestemme meg :p
Tok sjansen og beholdt mengden roasted, økte hvete med 50 gram og skiftet ut Fuggle med 15g Bramling Cross.
Blir spennende! Kommer dere en tur til Oslo om en 5 ukers tid så skal dere få smake!
@Finn Berger @Miguel

Måtte redigere, glemte jo helt å inkludere @loebrygg ! Shame on me!

Sist redigert:
Det skal jo være litt bitterhet da, ellers er set jo ikke en Stout ;-)
men du kan kanskje bytte ut noe av sjokolade malten med Pale Chocolate

Godt poeng. Men den bitterheten jeg ikke liker i ølet mitt, faller inn under det engelske begrepet "harshness" - som jeg ikke finner noen helt god oversettelse av. En ubehagelig bitterhet, med "røffe kanter".
Jeg tror ikke hvetesjokoladen er problemet, siden hveten jo mangler skall. Antakelig blir det mer bitterhet ut av pale chocolate av bygg, selv om ebc er lavere. Dette er riktignok bare teori jeg har lest meg til, ikke noe jeg vet av erfaring - og jeg er kjempelykkelig om noen med erfaring kan konfirmere/korrigere teorien.

edit: sorry, tenkte ikke på at det med sjekolademalten nok var til Sturla.

Sist redigert:
Det kan ikke komme fra den ristede havra da eller mørk krystalmalten
I mitt tilfellet tror jeg det bare var humla

Tilbake
Topp