Tilbakemelding på juleporter

Hei!

Har tidligere fått god tilbakemelding på planlagte oppskrifter, så jeg prøver meg igjen.

Vil gjerne lage noe godt til jul. Tenkte en litt kraftig porter, med innslag av litt julesmaker.
Håper å ende opp med et godt "dessert-øl" som også vil være godt i små mengder (tenk: sherry/portvin).
Har basert oppskriften på litt forskjellige oppskrifter funnet rundt omkring.

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1082
FG: 1020 (?)
Alcohol: 8.1 % by vol.
Colour: 71 EBC (Black)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.31

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 4000 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 500 g
Chocolate Malt         800 EBC 400 g
Black Malt 1400 EBC 1400 EBC 50 g
Dry Light Extract         8 EBC 2000 g

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 15 minutes.

Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 40 g 60 minutes

Fermentation
Yeast: 1028 London Ale

Comments:
5 gr Kanel
4 gr vaniljestang
2 gr stjerneanis
1 gr koriander
5 gr appelsinskall
3 nellikspiker

Brygger i BeerMaker 30 hvor jeg ikke tar sjansen på noe særlig mer enn 5 kg malt, derfor litt ekstrakt for å øke OG.
Har også lyst på litt restsødme (kanskje ikke helt typeriktig men), bør jeg da kanskje meske på noe høyere temp?

Har ikke satt i gang med "starterstyret" enda. Tenkte jeg derfor burde kjøre to pakker 1028?

Noen forslag til forbedringer/endringer?
Alle innspill tas i mot med takk!

Såpass sterkt øl kan ta lang tid å få ferdig. Jeg ville siktet meg inn mot 1060, bare for å få det drikkeklart til jul. Og to pakker Wyeast er heller ikke på langt nær nok til 20 liter med OG 1082, ikke uten en stor starter.

Ellers: dobbelt så mye humle. Krydderet vet jeg ikke noe om.

Vær i allefall veldig forsiktig med kanelen! Vi har laget et juleøl hvor vi brukte 1/2 kanelstang i 5 minutt kok. Jeg veide aldri den halve kanelstangen og ikke vet jeg om alle kanelstenger er like lange heller :bank2:

Men den var omtrent 1 cm i diameter og halvert var den vel kanskje 2-3 cm lang.

Jeg synes dette ga for mye kanelsmak - og det med bare 5 minutter kok.

En eller annen sa her på forumet at om du kjenner kanelsmaken i ølet, så har du brukt for mye kanel.

Vi lagde forresten også en juleøl der vi skulle bruke 2 kanelstenger i 5 minutter kok. Etter litt for mye prøvesmaking av tidligere brygg (viktig!) kastet vi kanelen oppi sammen med bitterhumlen  :fyflate: Ølet er nå døpt "kaneløl" og passer best til risgrøt.

Takk for svar!

Er klar over "farene" med kanel. Mulig jeg går ned i mengde, bare for å få litt av "varmen" fra kanelen.
Hadde ellers tenkt å ha i krydderne ved kokeslutt. Burde de kokes i fem minutter som du sier?

Når det gjelder humlen, så vil jeg ikke humle for mye. Bitterheten skal ikke ta overhånd, bare ligge som
et bakteppe og fylle ut smakene fra krydderene.

Er usikker på om jeg skal meske på 66 eller 68 grader. Vil ha litt sødme, men ikke altfor mye. Tips?

Har dere noen formening om bruken av ekstrakt vs. sukker for å heve OG? Sukker er jo en god del billigere,
men kan etter det jeg forstå introdusere uønsket smak og restsødme? Stemmer det?

Edit: Ser kanskje at jeg må bite i det sure eplet og lage en starter.. :)
Noen forslag til gjær jeg burde bruke? Vil ha fram malt preget i ølet og lite estere..

Skulle jeg laget ølet mitt igjen hadde jeg i allefall brukt noe mindre enn 5 minutt. Det var første og foreløpig siste gang jeg brukte kanel og vet ikke helt hva slags forskjell 0 og 5 minutt utgjør på kanelen. Kanskje andre har mer erfaring her?

Såvidt jeg har forstått etterlater rent sukker ingen restsødme da det gjærer helt ut. Ulempen er jo at sukker øker alkoholstyrken uten å øke maltpreget tilsvarende. Brukt i store mengder vil jeg tro du kan få et noe ubalansert øl. Ville kanskje gått for ekstrakt. Når det er sagt har vi brukt sukker også, men da i mer moderate mengder.

1028 er veldig god i porter, men er litt tørr. Sukker vil også gjøre ølet tørt. Om det er maltsødme du er ute etter, kan du heller bruke WLP002. Brunt sukker gir en slags sødme, men smaker mer som rom enn malt. Dessverre tar det som regel lang tid før smaken balanserer seg ut.

Tilbake
Topp