Tilføre Brett eller bakterier i "gammel" Wit?

Brygget en belgisk wit i august 2016.

Etter gjæring målte jeg FG til 1020.

Var ikke helt happy med brygget så satte 10 liter over på nytt gjæringskar og tilsatte 2 kg sure kirsebær. Dette brygget har nå stått å kost seg i frem og ro i 5 måneder.

Jeg er usikker på om jeg bare skal teste brygget og tappe det på flasker eller om det vil ha en hensikt å tilføre Brett/bakterier for å gi dette eksperimentbrygget mer kompleksitet?

Har noen noen innspill eller erfaringer?

Har ikke smakt på brygget ennå så vet ikke om det er drikkende i det hele tatt, men det er jo moro å prøve no nytt

:)
 
Enig med Per. Gjorde noe lignende med en saison i høst. Det ble meget godt. Viktig å la bretten få god tid også, så her må det tålmodighet til...
 
Takker for svar. Noen spesielle type Brrett dere anbefaler eller?

Og hvor lenge tror dere jeg bør la den stå etter at Brett er tilført?
 
Det kommer ann på hva du vil ha ut. Vil du ha funk så er det Brett Lambicus som er kongen. Vil du ha mer fruktighet så er Brett Clausenii veien. Den trenger et par måneder på kar for å bli ferdig. Den vil fortsette å utvikle seg i flasken så jeg hadde regnet med å la den modne i flaske i minst tre måneder.

Jeg laget en Saison i sommer. Siden temperaturen ikke var helt ideel så ble den temmelig kjedelig. Jeg pitchet Brett Lambicus og lot den stå i et par måneder og så flasket den. Åpnet en flaske nå i helgen og den var blitt knallbra. Saison-preget var blitt langt kraftigere, i tillegg var det fine sitrustoner som ikke hadde vært der før. Litt funk var det også, men langt mindre enn jeg trodde det skulle være.
 
Det kommer ann på hva du vil ha ut. Vil du ha funk så er det Brett Lambicus som er kongen. Vil du ha mer fruktighet så er Brett Clausenii veien. Den trenger et par måneder på kar for å bli ferdig. Den vil fortsette å utvikle seg i flasken så jeg hadde regnet med å la den modne i flaske i minst tre måneder.

Jeg laget en Saison i sommer. Siden temperaturen ikke var helt ideel så ble den temmelig kjedelig. Jeg pitchet Brett Lambicus og lot den stå i et par måneder og så flasket den. Åpnet en flaske nå i helgen og den var blitt knallbra. Saison-preget var blitt langt kraftigere, i tillegg var det fine sitrustoner som ikke hadde vært der før. Litt funk var det også, men langt mindre enn jeg trodde det skulle være.

Hva er mer ideell temp for brett for å få litt gode funkadelics?
 
Hva er mer ideell temp for brett for å få litt gode funkadelics?

Det er ikke så greit å si noe bestemt. Whitelabs oppgir jo 30 grader C på gjæren de selger, men det er det ingen som tar alvorlig. Jeg får meg ikke til å prøve det engang. Jeg lar stort sett mine ting stå på 17-21 grader og det fungerer for meg.
 
Det er ikke så greit å si noe bestemt. Whitelabs oppgir jo 30 grader C på gjæren de selger, men det er det ingen som tar alvorlig. Jeg får meg ikke til å prøve det engang. Jeg lar stort sett mine ting stå på 17-21 grader og det fungerer for meg.

30 grader over lengre tid? Nei takk. Blir det brett på meg før våren/sommeren kommer så blir det i huset, og ned i kjelleren når det blir varmere.
 
30 grader over lengre tid? Nei takk. Blir det brett på meg før våren/sommeren kommer så blir det i huset, og ned i kjelleren når det blir varmere.
Gjorde omtrent det samme som Per; brukte brett trois som sekundærgjæring. Sto i fem måneder på 19-21 grader, ble ikke spesielt funky. Mulig det har sammenheng med at den konkurrerte med en ganske heftig saisongjær.
 
Gjorde omtrent det samme som Per; brukte brett trois som sekundærgjæring. Sto i fem måneder på 19-21 grader, ble ikke spesielt funky. Mulig det har sammenheng med at den konkurrerte med en ganske heftig saisongjær.

Vil du si at Saison-karakteren ble svakere eller sterkere?
 
Vil du si at Saison-karakteren ble svakere eller sterkere?
Tja. Den ble på en måte mer dempet, men fortsatt tydelig til stede. Brettpreget var faktisk mest i aromaen og ettersmak. Har ikke testet vertikalt ennå, men siden jeg har en ren saison sammen med to brett-varianter, må jo dette testes seriøst. Kommer tilbake med vurdering.
 
Når jeg tilsetter Brett. Bør jeg tappe brygg over i nytt gjærkar, ta bort kirsebærene og deretter tilsette Bretten?

Og kan Bretten bare tømmes rett i kar?
 
Sjekka brygg. Smakte på det. Smakte "surt". Minnet nesten om eddik. Ser det er noe hvitt flytende på toppen av brygget. Muligens no form for mugg... Antar det er bare å tømme dette i vasken. Sånn går det iblant
 
Tilbake
Topp