Tilsetning av vann i kjølt vørter - Dristig, lurt eller skandaløst?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg brygget i går i min første splitbatch. Jeg har en ambisjon om å finne "min pils" og kommer til å eksperimentere med forskjellige maltprofilter, humletilsetninger, gjærtyper, mesketemperaturer m.m. fremover. I dette tilfelle brukte jeg 4,4 kilo pilsnermalt, 300 gram melanoidin malt og 200 gram hvetemalt. Jeg mesket på 67 grader i 40 minutter, tilsatte 5-6 liter vann og holdt meg på 72 grader i 20 minutter før vasking med nærmere 10 liter vann på ca. 78 grader. Etter mesk splittet jeg vørteren i 3 batcher. Brukte Magnum som bitterhumle på 2 av dem, perle på den siste. Brukte så Hallertau Mittelfrueh i den ene, saaz i den andre og mer perle og saaz i den tredje. Det meste her er forsåvidt biside the point (som kommer lenger nede, poenget altså).

Selve bryggingen var litt kaotisk. Jeg bruker vanligvis BB30 og har god kontroll på det meste, men oppdelt i tre så brukte jeg 2 10-liters kjeler i tillegg til BB30. Varmeopptak i kjelene varierte en del, samt at platene som ble brukt hadde forskjellig størrelse. Crazy days! Jeg endte opp med en salig kaos av små begre med humle, varierende punch på kokingen, legging av barn, kona snek seg til å lage middag midt i det hele, en sikring røk, samt at jeg ikke hadde tilpasset humlemengdene i forhold til opprinnelige oppskrifter på 25 liter i utgangspunktet, så bryggene kokte en hel time før jeg fikk tilsatt noe humle. Alle tre batchene kokte i over 2 timer, så mengden vørter som fordampet kom opp i svimlende 35-40%. Dette medførte igjen latterlig høy OG for alle batchene. Jeg skulle ende på 1.050, men endte på henholdvis 1.058, 1.067 og 1.074. Preboil var på 1.040. Sjuke greier!

Etter endt kokekaos, kjøling og tapping, satte jeg de tre gjæringsdunkene ut i boden min som holder ca. 7 grader. Jeg avventet med å tilsette gjær slik at de fikk kjøle seg ned til ca. 7-8 grader. For å fikse de latterlige høye OGene, tilsatte jeg vann direkte fra springen (som et slag i påsan til hygienehysteriet vi alle er slaver under). Måtte tilsette ca. 1-2,5 liter vann i hver dunk for å komme ned på ca. 1.050. Jeg tilsatte deretter gjær da batchene lå på ca. 7/8 grader. Jeg brukte da en Wyeast 2001 Urquell lager yeast som jeg hadde vasket fra et tidligere brygg og snurret en tre-liters starter på.

Det jeg egentlig lurer på er om å tilsette vann direkte fra springen er en brøler eller om det faktisk kan funke helt fint? Jeg har stor tro på at gjæren er "sterkere" enn man man tror!

Noen som har noen erfaring med tilsetting av vann fra springen etter at vørteren er nedkjølt?
 
Går sikkert bra. Vannet i Norge er såpass rent at det burde ikke være noe problem. Men hvis du vil være på den paranoide siden, så koker du det først.
RDWHAHB!
 
Går sikkert bra. Vannet i Norge er såpass rent at det burde ikke være noe problem. Men hvis du vil være på den paranoide siden, så koker du det først.
RDWHAHB!
Jeg prøver å legge av meg min paranoide side. :) Jeg vasker som regel alt utstyr etter hver brygging, for deretter å vaske alt utstyret før neste brygging, sprayer med starsan, koker gjærlåser og tappekraner m.m. Etter at jeg startet med vasking av gjær hvor jeg tilnærmet slavisk følger videoen til Gustav Foseid der det brukes vann fra springen, har jeg begynt å lure på om jeg kaster bort en del tid på overdreven hygiene. Føler at vi bruker for mye tid på dette, at det kanskje ikke er så viktig som alle vil ha det til. Vasking er vel og bra, men mistenker at mange av oss overdriver veldig...
 
Har tilsatt kaldt vann fra springen i øl maaaange ganger. Bare pass på hva enn du har vannet i er renset med starsan, så går det nok fint :)
 
Tynner ur kjølt vørter og vasker gjær med springvann. Har ikke ført til uønskede hendelser for min del.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Hvordan vet du hvor mye vann du skal tilsette for å treffe rett OG, hvis du over gått litt høyt?
 
Hvordan vet du hvor mye vann du skal tilsette for å treffe rett OG, hvis du over gått litt høyt?
Regner det ut.

(OG x Volum) / Ønsket OG = Totalt volum. Totalt volum - volum = vann å tilsette.

Eks: har 20l 1.070, ønsker 1.065:

70 * 20 = 1400 / 65 ~= 21.54, altså tilsette 1.54 liter vann.
 
Takk for svar! :) er det innafor å tilsette vann etter vørteren er i gjæringkarret? Gjær ble tilsatt for ca 2 timer siden.
 
Tilbake
Topp