Tilsette CBC i hver enkelt flaske, hvor mye CBC?

Så viser det seg at prosjektet mitt er helt karboneringsdødt.
Kort fortalt. Høy OG-øl som aldri gjæret helt ut, fortsatt har en del restsødme, men mest sannsynlig helt død gjær.
Tilsatt WLP099, CBC, så til sist US-05.
Har gått fra 1.135 til ca FG 1.063.
Stakk om og blandet inn sukkerlake tilsvarende 5-6gr/L
Etter 4 uker på badegulvet, helt dødt.
https://forum.norbrygg.no/threads/fra-og-1-135-til-1-072-pa-14-dager-hva-na.36529/page-2#post-403835

Har 24 små 0.33L flasker med dette ølet, og tenkte.
Kjøpe CBC.
Rehydrere CBC.
Åpne hver flaske og tilsette noen dråper rehydrert CBC i hver flaske.
Kapsle flaskene, og se om noe skjer.

Men hvor mange dråper CBC bør jeg tilsette. Ca??
Er helt blind her.
Snakker vi 2-3 dråper, 5, eller kanskje 10-20 dråper pr flaske?

Noen med erfaring?
 
Du har jo brukt CBC en gang, hvorfor tror du den vil fungere bedre i neste forsøk?
Kanskje F2 er bedre men begge har gjort jobben for meg så om den ene er bedre enn den andre
vet jeg ikke.
-Når allt håp er ute og du vil tømme den ut kan du vurdere Belle Saison.
Men noen ulemper kan det være med denne.
@Finn Berger har kanskje tanker om det :)
 
Har lest den første tråden din og anbefalingene fra white labs. Man kan vel trekke den konklusjonen at du vil aldri komme i mål som tenkt. White labs anbefaler å starte gjæringen med en vørter beregnet for 6-8 prosent og tilsette mer vørter i flere omganger. Er vel bare sette dette på erfaringskontoen.
 

https://oslo.bryggselv.no/lallemand/210023/lallemand-cbc-1-11g-tørrgjær-til-ølbrygging
Du har jo brukt CBC en gang, hvorfor tror du den vil fungere bedre i neste forsøk?
Kanskje F2 er bedre men begge har gjort jobben for meg så om den ene er bedre enn den andre
vet jeg ikke.
-Når allt håp er ute og du vil tømme den ut kan du vurdere Belle Saison.
Men noen ulemper kan det være med denne.
@Finn Berger har kanskje tanker om det :)

Det har han jo:).

Hvis du ønsker et knastørt øl, tilsett Belle. Men vær obs på at denne gjæren må holdes unna absolutt alt i bryggeriet ditt, fordi den oppfører seg som en infeksjon.

Men snakker vi her om å få i gang gjæring på flaske når innoldet i flaska har en SF på 1.063 - eller faktisk mer, siden det er tilsatt sukker, også? Det er jo galskap; du vil få noen vanvittige flaskebomber hvis det kommer i gang gjæring. OK, det har en alkoholprosent på opp mot 10, men utgjæringsprosenten er bare 50, så det må være plenty av godteri for gjæren oppi der. Jeg hadde i hvert fall ikke tatt sjansen. Dette ølet er det bare å helle ut - hvis det da ikke er tenkbart å helle det forsiktig tilbake på en dunk og prøve å få i gang gjæring der. Men da blir det vel et ganske kraftig oksydert øl.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
 
Er vel enig med @Finn Berger her.
Glem dette ølet. Slå det ut! Øl med fg 63 høres ikke godt ut, og skulle du være så heldig at du får igang noe her så vil det smelle.
Men til neste gang kan du pitche f.eks nok us-05 og etter 3-4 dager en aktiv starter med wlp099 og gjenta dette etter ytterligere 6-7 dager. Gjort med hell på stoooore øl får
 
Ølet kan bli godt det. Nå kan det drikkes som en søtvin, men jeg savner kullsyren.
Jeg tror ikke dette ølet plutselig skal begynne å supergjære og lage flaskebomber.
Den restsødmen .063 som er igjen, er så komplekse sukkerstrenger at ingen av gjærene klarer å spise dem.
Så eneste forskjell i ølet nå fra det sist det fikk tilsatt gjær er at det er kommer 5gr sukker pr Liter i flaskene.
Altså enklere sukker som CBC kan spise.

Jeg har ikke noe behov for å ta ølet lengre ned i gravity, kun behov for å få det flaskekarbonert.

Så hva tror dere? Hvor mange dråper CBC?
 
Ølet kan bli godt det. Nå kan det drikkes som en søtvin, men jeg savner kullsyren.
Jeg tror ikke dette ølet plutselig skal begynne å supergjære og lage flaskebomber.
Den restsødmen .063 som er igjen, er så komplekse sukkerstrenger at ingen av gjærene klarer å spise dem.
Så eneste forskjell i ølet nå fra det sist det fikk tilsatt gjær er at det er kommer 5gr sukker pr Liter i flaskene.
Altså enklere sukker som CBC kan spise.

Jeg har ikke noe behov for å ta ølet lengre ned i gravity, kun behov for å få det flaskekarbonert.

Så hva tror dere? Hvor mange dråper CBC?

Hvis det smaker søtt, er det plenty av gjærbart sukker der. De komplekse sukkerartene/dextrinene gir lite søtsmak. Drikk det som søtvin. Du skal være veldig sikker på at det ikke er gjærbart sukker igjen for å gjøre det du tenker på. Flaskebomber er faktisk farlige.
 
Sist redigert:
Ølet kan bli godt det. Nå kan det drikkes som en søtvin, men jeg savner kullsyren.
Jeg tror ikke dette ølet plutselig skal begynne å supergjære og lage flaskebomber.
Den restsødmen .063 som er igjen, er så komplekse sukkerstrenger at ingen av gjærene klarer å spise dem.
Så eneste forskjell i ølet nå fra det sist det fikk tilsatt gjær er at det er kommer 5gr sukker pr Liter i flaskene.
Altså enklere sukker som CBC kan spise.

Jeg har ikke noe behov for å ta ølet lengre ned i gravity, kun behov for å få det flaskekarbonert.

Så hva tror dere? Hvor mange dråper CBC?
Har ikke du tilsatt cbc tidligere? Da er det jo gjær i ølet. Hvorfor tror du det skal hjelpe å tilsette mer?
 
1g i 10 ml gjær og 0,5mm i hver flaske.
Hæh?
Her var det mye sammenblanding av måleenheter.
1gram hva i 10ml gjær(?). Og 0,5mm hva i hver flaske. mm er et lengdemål, tørrgjær måles normalt i gram, og vann ofte i ml.

Skal jeg lese det som:
1gram gjær pr 10ml vann, og så ta 0,5ml av den blandingen i hver flaske?
 
Har ikke du tilsatt cbc tidligere? Da er det jo gjær i ølet. Hvorfor tror du det skal hjelpe å tilsette mer?
Tanken der er at US-05 kan ha kverket CBC. Og den gang CBC kom i, var det ikke sukkerlake i, kun vanskelige komplekse sukkerarter i vørteren.
Så siden det nå er kommet ren og pen sukkerlake i flaskene, håper jeg CBC kan begynne å spise av det sukkeret og så gi meg noe små bobler.
 
Du kan jo alltids bruke kunstig karbonering vel?
CO2


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvordan gjør jeg det?
Vurderte å kjøpe en Sodastream, men kanskje jeg da lager en gusher på direkten??
Er ikke interessert i å jekke alle flaksene, helle de i fat og karbonere. Ser for meg det blir superoksidert øl, og ikke har jeg fatanlegg heller.
Men tar imot alle tips.
 
Er nok bare å innse at du kommer nok ikke noe videre med dette. En gjær kverker ikke en annen gjær. Alkohol og mangel på oksygen gjør at den nye gjæra du hiver oppi får svært dårlige betingelser.
 
Hæh?
Her var det mye sammenblanding av måleenheter.
1gram hva i 10ml gjær(?). Og 0,5mm hva i hver flaske. mm er et lengdemål, tørrgjær måles normalt i gram, og vann ofte i ml.

Skal jeg lese det som:
1gram gjær pr 10ml vann, og så ta 0,5ml av den blandingen i hver flaske?
Det er du i mål!!
 
Jeg rehydrerer en pakke i 100 ml vann og bruker ca 1 ml av den blandingen i hver 0,5 flaske og 0,5 ml i 0,33 flaske. Det vil vel i grove trekk si 0,2 g gjær per liter. Sikkert mer enn du trenger, men
 
Tilbake
Topp