Tilsette ekstra gjær til underkarbonerte flasker, kjøle ned først?

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg har en batch med Belgisk quadrupel som dessverre ikke har karbonert seg på flaske slik den skulle.
ABV var på 10,5% før flasking.
Tilsatte 8,5 gram sukker pr liter så det skal være plenty sukker til å oppnå ønsket karboneringsnivå. (Dette er mye, men innenfor stildefinisjonen.
Hadde utgjæring på 86% prosent, så jeg er ikke redd for flaskebomber tross mye sukker til karbonering.

Men gjæren var nok for sliten til å ta en runde til med arbeid. Flaskene har stått i 6 uker nå, så det er nok ikke det at den har fått for kort tid som er problemet heller.

Jeg tilsetter rehydrert tørrgjær etter DENNE metoden tenkte jeg.
Det jeg lurer på er om det er smart å kjøle ned flaskene før jeg åpner de opp for å tilsette en dose gjær og så korker igjen. Eller er det bare å kjøre på med flaskene romtemperert?

Ser ikke helt poenget med å kjøle ned vist det går å tilsette gjær når di er varme..Bare å prøve..
Regner med du har testet mer enn 1 flaske....

Ser ikke helt poenget med å kjøle ned vist det går å tilsette gjær når di er varme..Bare å prøve..
Regner med du har testet mer enn 1 flaske....
Ja, jeg har drukket noen flasker god, men totalt ukarbonert quad.. :-(
Blir nok strålende bare den får litt futt.

Edit:
Det med å kjøle ned tenkte jeg kanskje kunne ha noe positiv effekt på å unngå oksydering. Men det har vel minimalt å si vil jeg tro.

Det eneste du oppnår med å kjøle ned er å temperatursjokke den nye gjæren. Ettersom det ikke er noe særlig CO2, som i mindre grad hadde unnsluppet på lav temperatur, så tror jeg ikke jeg hadde tatt meg bryet.

Ja, dere har jo selvfølgelig rett begge to, @cjohansen og @Per Buer .

Da blir det tilsetting med pipette i kveld. Det er jo uhorvelig små volum som skal til pr flaske.
Tipper jeg rehydrerer med litt mer vann en anvisningen, og så slipper jeg en dråpe ned i hver flaske.

Tilbake
Topp