Tilsette gjær før flasking?

Per-Arne

Norbrygg-medlem
Skal sette en pils straks som i følge oppskriften skal "lagres" på gjæringskaret i 4 uker på 2-3 grader etter FG er nådd og før flasking. Vil det være nok levende gjær igjen til naturlig karbonering etter så lang tid? Eller bør det/kan det tilsettes mer gjær ved omstikking og priming før flasking?
 
Når jeg flasket og var usikker dyppet jeg heverten ned mot gjærkaka og opp igjen, under omstikking til flaskekaret, slik at det kom med en aldri så liten "sky" gjær. Evt kan du ta litt fra gjærkaka å ha over i omstikkingskaret etterpå. Mest sansynlig trenger du ikke gjøre noe som helst.
 
Stadig nye tips om hvordan pils/ lager skal gjæres og lagres, men denne må være feil. Hvorfor i all verden skal pilsen lagres oppå ei delvis dau gjærkake i 4 uker på 2-3 grader. Få ølet vekk fra gjærkaka vil nå jeg si.

Jeg vil anbefale deg å tappe over på fat, flasker etter ca 4 ukers gjæring. Bland inn sukkerlake. 2 uker i romtemp, og deretter noen uker på 1 grad. Det funker hvertfall supert på mine undergjærede øl.
Nå bruker jeg vanligvis ei uke tvangskarbonering i stedet for sukkelake, men det blir jo et fett.
 
Ser jeg har sikkert misforstått. Trodde det var snakk om 4 uker gjæring og så tapping. Ikke fire uker gjæring og så nye fire uker lagring... Da bør du gjøre som Ketil sier ja.
 
Hvis gjæren var frisk og fin ved pitch så vil jeg tro at risikoen for oksidering ved omstikk er større enn sjansen for avsmak fra autolyse.

Hvis du skal tilsette gjær (ikke nødvendig, men kan speede opp karbonering litt), så ville jeg heller tilsatt fersk gjær enn å pirke i den slappeste gjæren som allerede har flokkulert ut. Rehydrer 1g us-05 og tilsett i flaskebøtta.

Mine lagere når vanligvis FG på litt over en uke. Hva er hensikten med å gjære i fire uker før lagering?
 
Mulig jeg misforstår oppskriften litt. La oss si at jeg tapper det over på 2 Cornelius-fat i steden for gjæringsbøtte for fatlagring i 4 uker på 2-3 grader før flasking. Jeg vil fremdeles bruke flasker med naturlig karbonering, men er litt bekymret for om gjæren er frisk nok til å lage nok CO2 ved vanlig priming. Vanligvis når jeg lager pils lar jeg dette foregå etter flasking, men denne Mythos-clonen tilsier lagring før flasking. Jeg har også sett andre oppskrifter som også har dette.
 
Tilbake
Topp