Tilsette smaker ved flasking

Hei,

Lurte på å prøve noe nytt.

Synes det ofte er kjedelig å bare ha "1" øl om gangen når jeg brygger og jeg lurte på om jeg skulle trekke noe spesial-malt sammen med litt DME og bruke dette på halvparten av batchen min når jeg flasker?

Kunne også tilsatt likør/o.l.

Mao at jeg flasker halvparten rett fra bøtta og resten går i en ny bøtte med ekstra ingredienser.

Noen som har prøvd dette?
 
Kan tilsette kaffe ved flasking. Enten blande inn eller direkte i hver flaske vha doseringssprøye. Puttet i min spede bryggerstart en chili i hver flaske, det er ikke å anbefale :p Men likør, vin, cognac, whisky el. går jo fint an å tilsette ved flasking - i øl hvor det hører hjemme (noe som sikkert vil kunne utløse en flere sider lang diskusjon i seg selv). Kan være lurt å smake deg fram til rett mengde ved å ta ut en prøve av ølet, og så skalere det opp derfra.
 
Kjører forsøk:
Har kjøpt inn ett glass tørket piri piri (chili) fra Santa Maria.
Jeg har nå grovknust 1 gram og helt over 1 dl kokende vann. Kjøpt sprøyte og dosert 2 ml i flaske1, 4ml i flaske 2, 6ml iflaske 3 osv til jeg hadde 6 stk. 0,33 flasker ( 12ml i flaske 6). Fylte så på med skjærgårdsøl fra fat med mottrykksfyller. Har nå sittet og smakt meg oppover i løpet av noen kvelder. Ser ut som jeg havner på 6ml pr. 0,33. Der kommer chilivarmen snikende etter at slurken er svelget. 8ml ble brennende litt lenge synes jeg. I forsøket synes jeg også at jeg får en fin varme fra chilien, men slipper chilismak, noe jeg heller ikke ville ha.
 
Tilbake
Topp