Tilsette vann etter brygging

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg bomma på og, endte på 1060 istedet for 1048- Pleier normalt treffe rimelig greit, men denne gang mesket jeg over natta og jeg brukte en annen kverningsgrad. Glemte å måle før kok. Nå er den i gjøringskaret, men er det mulig å tilsette vann, når bør jeg i såfall gjøre dette? Det er en pils jeg brygger..

Jeg tenkte egentlig å koke vann, deretter avkjøle det og tilsette i ett cornyfat, deretter med lukket overføring til fermzillaen min, dette for å unngå splæshing når jeg hiver vannet oppi. Hva tror dere?
 
Hei

Jeg bomma på og, endte på 1060 istedet for 1048- Pleier normalt treffe rimelig greit, men denne gang mesket jeg over natta og jeg brukte en annen kverningsgrad. Glemte å måle før kok. Nå er den i gjøringskaret, men er det mulig å tilsette vann, når bør jeg i såfall gjøre dette? Det er en pils jeg brygger..

Jeg tenkte egentlig å koke vann, deretter avkjøle det og tilsette i ett cornyfat, deretter med lukket overføring til fermzillaen min, dette for å unngå splæshing når jeg hiver vannet oppi. Hva tror dere?

Hiv det oppi så snart som mulig. Så lenge det er god gjæringsaktivitet, trenger du ikke bekymre deg for oksidering; gjæren vil ta seg av det oksygenet som følger med.
 
Hiv det oppi så snart som mulig. Så lenge det er god gjæringsaktivitet, trenger du ikke bekymre deg for oksidering; gjæren vil ta seg av det oksygenet som følger med.
Takk for svar! Da setter jeg vannet på kok umiddelbart.
Hvordan regner jeg ut hvor mye vann jeg trenger?
 
Men husk at du nå allerede har lavere IBU enn planlagt pga koking i vørter med høyere SG. Når du vanner ut for å treffe ønsket OG vil IBU bli utvannet med samme forhold, igjen enda lavere IBU enn planlagt. Det kan være du bør vurdere et kompromiss med noe midt i mellom for å fortsatt ha nok bitterhet og heller akseptere litt høyere alkoholprosent for å få en øl du blir fornøyd med.
 
Jeg vil si at det kommer litt an på. Forskjellen er neppe så stor, og vi er lite følsomme for forskjeller i IBU. Det skal ganske mye til før du merker det, så jeg ville tatt det med ganske stor ro:).
 
Tilbake
Topp