Tilsetting av gjær for karbonering

Jeg har 50 liter undergjæret (wlp830) bokkøl/juleøl (OG 1.062) som ble brygget 09.01.2012, gjæret i 2 stk 30 liters kar, de ble "racket" til sekundærgjæringsspann etter 3 uker. Nå har de stått 6 uker på sekundærspannet (nesten 9 uker siden brygging).

Det første spannet tappet jeg på fat med tvungen karbonering for en ukes tid siden, og det var nesten ikke gjær i bunnen av karet.

Det andre spannet med 25 liter skal jeg ha på flasker. Jeg tipper det er for lite gjær igjen til å få en normal karbonering uten tilsetning av gjær.

Tenker å tilsette 6 gram sukker pr. liter for å få et allround kullsyreinnhold

Kan jeg f.eks. bruke litt av en pose med tørrgjær ment for baking for å få gang på karboneringen? Vil det påvirke smaken på ølet?

Synes den høres tvilsom ut. Et av argumentene mot å bruke bakegjær i bryggesammenheng er at slik gjær inneholder forholdsvis mye bakterier... Et annet argument i denne sammenhengen er at du ikke har kontroll på utgjæringsgraden du vil få på den nye gjæren, du kan ende opp med flaskebomber. Hvorfor ødelegge et godt øl i siste fase?

Jeg ville heller tappet uten å tilsette ny gjær enn å brukt bakegjær. Dersom det ikke karbonerer så går det vel an å tilsette ny gjær i ettertid? Dersom du ønsker å tilsette mere gjær, så er ny ordentlig gjær kun postgangen unna (hvis du ikke har ei bryggesjappe i nærheten)...

Tilbake
Topp