Tilsetting av kaffe

Jeg ser at dette har blitt diskuert tidligere, men etter å ha lest igjennom en del tråder er jeg fortsatt ikke helt i mål rundt dette temaet.

Jeg har noen hele bønner av Crema sjoko vanilje som jeg tror ville passet perfekt i en allerede godt utprøvd stout oppskrift. Jeg planlegger å tilsette dette ved flasking. Per nå heller jeg mot å bruke ca 100g kaffe på en 25liters batch.

Jeg har en espressomaskin som jeg tenkte å bruke til dette formålet.

1. Er 100gram bønner innafor å bruke?
2. Hva skal jeg be kaffemaskinen "spytte" disse 100g bønnene ut som. Vanlig kaffe, eller kruttsterk espresso?

På forhånd tusen takk for alle svar! :)

Ok. Siden du ba om alle svar så får du også få dette. Jeg laget en imp stout for halvannet år siden. En med kaffe og en uten. Den med kaffe taklet lagring dårlig. Den uten kaffe hadde etterhvert kraftigere kaffetoner (!) enn den uten kaffe. Dette var kaffe trukket på 70 grader eller så som vi varmet opp til 80 grader i etterkant for å sanitere det.

Støtter Per på det, jeg sliter nå med å drikke opp en Beer Geek brygget for 1 1/2 år siden
Sist brukte jeg 4 espresso på 10 liter, det var ganske passe
Det kan vel være like greit å tilsette så sterk kaffe som mulig så du ikke tynner ut øllet mer en ønskelig

Støtter Per på det, jeg sliter nå med å drikke opp en Beer Geek brygget for 1 1/2 år siden
Sist brukte jeg 4 espresso på 10 liter, det var ganske passe
Det kan vel være like greit å tilsette så sterk kaffe som mulig så du ikke tynner ut øllet mer en ønskelig

Takker :) har du oversikt over hvor mange gram kaffe det var i de fire shotta?

Tilbake
Topp