tips og råd fibm temperatur ved mesking

Har kjele på 36l fra bryggselv. Tåler fint å bli løftet full av vørter. Setter den på benken eller gulvet (med gryteundeglag under...) løfter posen og smetter inn en bakerist. Lar det renne fra seg, løfter over i et gjæringskar og heller på skyllevann. Bruker fryseklips fra IKEA på posen for at malten ikke skal stikke av, rører rundt et par ganger. Ligger der mens vørtern kokes opp og heller tilbake i gryten når det begynner å nærme seg kok. Setter jeg kun ett brygg koker jeg opp 2nd running i en separat gryte.

Null søl og kjelene brukt går i oppvasknaskin.

Jeg har dog koketopp med fem soner og den har plass til 36l + 19l + 10l gryter samtidig så har litt å leke med. Vurderer dyppvarmer i tillegg for å få raskere kok. Har egentlig aldri skjønt hvorfor folk gidder å bruke masse tid på skylling og på å få klarest mulig vørter. Alt bunnfeller i gjæringskaret uansett så ser ikke helt den praktiske betydningen. Timelønnen for de siste få prosentene utbytte er usedvanlig dårlig.
 
  • Like
Reaksjoner: shg
Har kjele på 36l fra bryggselv. Tåler fint å bli løftet full av vørter. Setter den på benken eller gulvet (med gryteundeglag under...) løfter posen og smetter inn en bakerist. Lar det renne fra seg, løfter over i et gjæringskar og heller på skyllevann. Bruker fryseklips fra IKEA på posen for at malten ikke skal stikke av, rører rundt et par ganger. Ligger der mens vørtern kokes opp og heller tilbake i gryten når det begynner å nærme seg kok. Setter jeg kun ett brygg koker jeg opp 2nd running i en separat gryte.

Null søl og kjelene brukt går i oppvasknaskin.

Jeg har dog koketopp med fem soner og den har plass til 36l + 19l + 10l gryter samtidig så har litt å leke med. Vurderer dyppvarmer i tillegg for å få raskere kok. Har egentlig aldri skjønt hvorfor folk gidder å bruke masse tid på skylling og på å få klarest mulig vørter. Alt bunnfeller i gjæringskaret uansett så ser ikke helt den praktiske betydningen. Timelønnen for de siste få prosentene utbytte er usedvanlig dårlig.
Da virker det som en større kjele er veien å gå for min del. Om jeg prøver med grillrist etc over min gryte blir meskeposen å ligge for langt ut over kanten. Med skylleregimet ditt elimineres også mye potensielt søl så skal gå for den løsningen neste gang.
 
Jeg kjører også biab, jeg flytter bare bosen over i annet kar, med "pinnekjøtt" bunn og lar den renne av og skyller i det karret. Og heller tilbake i kjelen for koking av vørter. Funker som snus det
Låter jo som et greit opplegg det. Her øyner jeg muligheter for å forsvare innkjøp av dedikert pinnekjøttkjele!
 
Da virker det som en større kjele er veien å gå for min del. Om jeg prøver med grillrist etc over min gryte blir meskeposen å ligge for langt ut over kanten. Med skylleregimet ditt elimineres også mye potensielt søl så skal gå for den løsningen neste gang.

Når posen har fått ligget litt kan du løfte den uten at det renner av den - jeg lemper den bare over i den tomme gjæringsbøtta som står like ved siden av. Jeg pleier også å ha en håndduk under hele sulamitten tilfelle rottefelle, men det har gått fint så langt. 36-l-kjelen har vært bred nok til at en poste med 8 kg malt eller så holder seg innafor. Alt renner ut i bunnen - så lenge den ligger noenlunde midt på så går det fint.

Jeg løfter kjelen over på kjøkkenbenken som regel og står på en krakk for å få bedre arbeidshøyde - det er ganske tungt å løfte ut en maltpose som veier 15-16 kilo når den står i benkehøyde og jeg på gulvet. Med kjelen på gulvet eller stående på en krakk er det selvsagt null stress. De IKEA-klipsene funker også bra for å holde malten i posen. Ideelt skulle jeg nok hatt et kar med en dimensjon som tillot at jeg kunne spenne opp posen for lettere å kunne røre og heller skyllevannet litt jevnere utover, men så langt har jeg ikke kommet ennå.

Er egentlig ikke så veldig opptatt av den skyllebiten av bryggingen. Brygger såpass ofteog har såpass mye øl stående at litt svinn her og der ikke plager meg nevneverdig. Mer opptatt av å bli ferdig i rimelig tid, og å bruke oppimot tre kvarter - 1 timer på skylling gidder jeg i alle fall ikke.
 
Tilbake
Topp