Tips til brygging av Saison

palve

I morgen skal vi brygge en saison. Oppskriften sier gjæring på jevne 25 grader i 12 dager, og jeg hadde tenkt å sette dunken på baderomsgulvet, der varmekablene står på 24 grader... Men, det har vel en tendens til å akkumulere varme under ting man setter på varmekabler? Veldig usikker nå når jeg tenker på dette.
Er det smartere å la gjæringen starte i "stuetemperatur" på ca 22-23 grader, og heller flytte dunken ned på badet etter at stormgjæringen har roet seg? Temperaturen i dunken er vel litt høyere enn rommet rundt?
Og; Hvilken temperatur ville dere ha pitchet gjæren på?

I morgen skal vi brygge en saison. Oppskriften sier gjæring på jevne 25 grader i 12 dager, og jeg hadde tenkt å sette dunken på baderomsgulvet, der varmekablene står på 24 grader... Men, det har vel en tendens til å akkumulere varme under ting man setter på varmekabler? Veldig usikker nå når jeg tenker på dette.
Er det smartere å la gjæringen starte i "stuetemperatur" på ca 22-23 grader, og heller flytte dunken ned på badet etter at stormgjæringen har roet seg? Temperaturen i dunken er vel litt høyere enn rommet rundt?
Og; Hvilken temperatur ville dere ha pitchet gjæren på?
Siden du er medlem kan du lese en urfyllende artikkel av Gahr om brygging av Saison. Les den! Under stormgjæringen vil temp være 3-4 grader høyere enn i rommet. Ut fra det jeg har lest er det vanlig å starte rundt 18-19 grader og øke gradvis. Søk opp tråden om Danstar Belle Saison her på forumet. Hvis alternativene dine er stue eller baderom, ville jeg absolutt gått for stue de fire første dagene og så baderom. Det vil sikkert gi mye og god saisonsmak.

Og sett noe under karet på varmekablene! To-tre cm klaring er nok, så et par plankebiter eller noe holder.

Tilbake
Topp