Tips til deg som bruker BIAB-metoden

Moi

Tenkte jeg kunne legge ut min løsning på skylling/drenering av malt. Synes selv dette er en veldig enkel måte å gjøre det på. Har brukt alt fra å holde posen for hånd til å henge den opp i tripod før, men dette er bedre:20150505_161107[1].jpg

Rett og slett bare en ovnrist til å legge posen oppå. Drenerer kjapt og uten noe særlig press på malten. Veldig lett å helle skylllevann over også. Pris: 100kr fra Jernia

Tenkte jeg kunne legge ut min løsning på skylling/drenering av malt. Synes selv dette er en veldig enkel måte å gjøre det på. Har brukt alt fra å holde posen for hånd til å henge den opp i tripod før, men dette er bedre:Vis vedlegget 18414

Rett og slett bare en ovnrist til å legge posen oppå. Drenerer kjapt og uten noe særlig press på malten. Veldig lett å helle skylllevann over også. Pris: 100kr fra Jernia

Hei,
Absolutt en utfordring jeg gjerne skulle hatt en god løsning på. For min del vil ikke det du foreslår fungere særlig bra, siden min 50L bag fra bryggselv erfaringsvis vil bre seg ut og gi avrenning også utenfor kjelen. Kanskje en mod av dette vil virke? Hva hvis rista bøyes litt ned i kjelen?

Jeg gjør det samme, bortsett fra at jeg også har et gjæringskar med masse hull borret i bunnen som posen ligger i oppå rista. Bare gjort det en gang, men virket bra. Litt treg (nesten full stopp) avrenning, man skylder på 10 prosent havregryn i gristen. Kommer nok til å fortsette med dette, den sålangt beste måten jeg har funnet å spare ryggen på.

Vil ikke det beste med BIAB egentlig å være å batch sparge hvis man først skyller?

Har prøvd "kontinuerlig" skylling med biab en gang og det ble med den ene gangen. Vannet renner for fort gjennom malten og du verden så kjedelig og mye arbeid det var.

Jeg har batchsparget i gjæringsbøtte, og pumpet over mellom hver sparge. Men kan se ut som at temp er på kanten av hva bøtta egentlig tåler. Har hatt et kran-brudd (etter at bøtte var tømt)

A

jeg tapper av til gjæringskaret,stenger krana og heller skyllevannet oppi BIAB posen som fremdeles ligger i meskekjelen, rører godt rundt. Altså vanlig batch sparge. Jeg deler også skyllevannet i to like deler og skyller to ganger, gir en 6-8 % bedre effektivitet hvis en synes det er bryet verdt. På den måten ender jeg opp med 80%'ish prosent effektivitet med 15 minutters skylling

Ser at jeg kanskje må sette meg mer inn i forskjellige typer sparging, hehe... Nå gjør jeg det enkelt og heller et par liter vann forsiktig over hele malten mens den ligger på rista. Deretter lar jeg den renne godt fra seg mens jeg starter oppvarming til koking (som kan ta opp mot 1 time med mitt studentoppsett).

Når det gjelder det med at vørteren renner utfor har jeg faktisk ikke noe problem med dette. Meskeposen jeg bruker (fra bakke brygg) er så godt som tett i "veggene", så alt renner ut gjennom den grovere bunnen.

Hei,
Absolutt en utfordring jeg gjerne skulle hatt en god løsning på. For min del vil ikke det du foreslår fungere særlig bra, siden min 50L bag fra bryggselv erfaringsvis vil bre seg ut og gi avrenning også utenfor kjelen. Kanskje en mod av dette vil virke? Hva hvis rista bøyes litt ned i kjelen?

Kan absolutt fungere å bøye litt hvis du finner en rist som egner seg. Ellers kan du jo klippe av bunnen på et gammelt gjæringskar og bruke det som gjærde.

Tilbake
Topp