Tips til epoxy på gulv

I mangel på noe egnet bryggerom så har jeg bestemt meg for å okkupere kjelleren til fatteren.

Det er en kjeller man må ut av huset for å nå, brukt bare til oppbevaring av skrot, vegger og gulv er av sement.

Jeg skal ta et lite hjørne og tenkte å legge epoxy på gulvet akkurat der for å lettere holde det rent.

Så tenkte å lage "vant" av epoksy som hindrer søl fra å renne ned på sementgulvet. Hvordan bør jeg gå frem for å gjøre dette? Ser for meg en kant på ca 0.5mm rundt hele epoksyområdet.
 
Ja helsike. Mente seff 5mm, ikke 0.5mm.

Hvor jeg skaffer epoxy fra har jeg på stell. Men lurer mest på hvordan få til denne kanten. Man trenger vel minst to strøk også. Og så vurderer jeg å blande inn noe sand eller annet i strøk nr to så jeg ikke går på ræva når jeg tramper i sølet. Ikke helt bestemt enda men hvis noen har erfaring med dette og så rop ut.
 
"Og så vurderer jeg å blande inn noe sand eller annet i strøk nr to så jeg ikke går på ræva når jeg tramper i sølet." hvordan i allverden er det du brygger mann? Sand må da gjøre det til ett helvette å vaske? Blir jo ikke så glatt vil jeg tro, om du ikke søler rundt med Zalo da... Holder på med bryggerom i samme type kjeller som du beskriver, går mest sansynlig for fliser på vegger og gulv. Tror ikke fliser er mindre glatt en epoxy og jeg klarer å stå sånn nogelunde oppreist i dusjen med såpe og vann og der er det og fliser.
Ang. kant, finnes noen sånne hjørnelister du bruker når du fliser utvendige hjørner, kansje det kunne vært noe?
 
Du trenger ikke to strøk, men det må grunnes først. Grunningen må stå litt. Husker ikke om det var dager eller et par uker. Du må gjerne tilsette litt fin sand, men vi gjorde ikke det. Vi har ikke sluk i gulvet, og må vaske det med fille på gamlemåten. Da er det greit at den ikke sitter fast i sandpapir.
 
Du trenger ikke to strøk, men det må grunnes først. Grunningen må stå litt. Husker ikke om det var dager eller et par uker. Du må gjerne tilsette litt fin sand, men vi gjorde ikke det. Vi har ikke sluk i gulvet, og må vaske det med fille på gamlemåten. Da er det greit at den ikke sitter fast i sandpapir.

Har ikke sluk akkurat der jeg heller men så for meg at sanden havner "inni" epoxyen så det fortsatt blir vaskbart med klut? Evt så dropper jeg sanden.

Aha. Av det lille jeg har lest så forstod jeg det slik at man bare kliner på ett strøk rett på sementen, og så ett til Før det første tørker for mye.

Jeg har null peiling på dette. Hvordan grunner jeg skiten?
 
Sjekk med de som selger det. Vi kjøpte alt på samme sted. Det var der vi fikk instruksene.
 
Om det er fukt i kjelleren (gulvet) er det vel ikke anbefalt å bruke Epoxy. Men den er kanskje tørr...
Har gammelt hus/kjeller. Brukte først denne:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-utendors/Murgrunning-2000021455/

Så denne:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-innendors/Gulvmaling-tokomponent-2000023813/

Er det fuktighet i gulvet er det viktig at gulvet får "puste"

Satte så inn en elektrisk "baderoms vifte" som blåser ut luft 24/7. Rommet ble helt topp. Tørt er det også!
 
Sist redigert:
Om det er fukt i kjelleren (gulvet) er det vel ikke anbefalt å bruke Epoxy. Men den er kanskje tørr...
Har gammelt hus/kjeller. Brukte først denne:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-utendors/Murgrunning-2000021455/

Så denne:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-innendors/Gulvmaling-tokomponent-2000023813/

Er det fuktighet i gulvet er det viktig at gulvet får "puste"

Kjelleren har vært for fuktig for min smak frem til nå. Har satt inn avfukter og skal varme den opp. Men inntrykket har egentlig vært at flater er tørre.
 
Nja... i vår kjeller har det stått en stor og kraftig avfukter "bestandig" da jeg har hatt mange akvarier der. Snakker om noen tusen liter vann på det meste. Men synes faktisk det jeg nevnte over gjorde mer "susen" enn den avfukteren. Har en vifte i hver ende av kjelleren (120 kvm) og det ble veldig tørt og fint. Bruker disse. Satte de bare inn i lufteventilene som var der fra før: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Baderomsvifte-2000031716/

Trodde også flater var tørre. Malte derfor med en maling som "stengte vannet ute" (for noen år siden)
Husker ikke hva den het, men den var svindyr! Resultatet var at malingen løsnet i store flak flere steder pga fuktighet fra undersiden.

Dette er i alle fall mine erfaringer i et gammelt hus med betonggulv
 
Vel. Jeg går for det der. Tørke og varme rommet før jeg legger på. Det er snakk om ca 6kvm med epoxy.

Men jeg lurer fortsatt på hvordan få til den kanten.
 
Jeg er ikke noe ekspert, men er redd du får saltutslag og at epoxy vil løsne. Er det fuktighet trenger gulvet å puste.
Jeg merker ikke noe til fuktighet fra gulvet, men har jo sett at den er der siden maling løsnet i store flak. Den jeg hadde før, som ikke pustet!

Kanten (i alle fall med vanlig maling) får man vel ved å sette tape litt opp på veggen. Og male opp til den.
Men det var kanskje ikke det du mente...
 
  • Like
Reaksjoner: CEB
Hva med en sjøvannsbestandig aluminiumskinne som du skruer fast i betongen
med egnet pakning under?
Tror jeg ville brukt minst 10-15mm tykkelse. Både for å stanse vannet men også for å slippe
å ha skruene så tett.
 
Kanten kan vel også lages med ei sånn T-list man bruker under dører på dusjhjørner og lignende?

Fordelen med den er at den er fleksibel så man snubler ikke så lett over den selv om den er høy.

Grei egenskap dersom man går å bærer på en stor kjele med vørter :)
 
Ta ca. 1x1m med plastfolie (gjerne dampsperre) og legg på gulvet. Tapes fast langs kantene.
Viss det etter eit døgn eller to er fuktig under plasten, så ville eg ikkje gått for epoxy.
 
Ta ca. 1x1m med plastfolie (gjerne dampsperre) og legg på gulvet. Tapes fast langs kantene.
Viss det etter eit døgn eller to er fuktig under plasten, så ville eg ikkje gått for epoxy.
Dette er ett gått tips/trix for å sjekke fuktighet......
 
Sist redigert:
Ja helsike. Mente seff 5mm, ikke 0.5mm.

Hvor jeg skaffer epoxy fra har jeg på stell. Men lurer mest på hvordan få til denne kanten. Man trenger vel minst to strøk også. Og så vurderer jeg å blande inn noe sand eller annet i strøk nr to så jeg ikke går på ræva når jeg tramper i sølet. Ikke helt bestemt enda men hvis noen har erfaring med dette og så rop ut.
Mesta blander et slags glasstøv i den epoxy'en som brukes til å markere fotgjengeroverganger - nettopp for at de ikke skal bli for glatte. Kanskje de kan tipse deg litt mht hvilket stoff de bruker?
 
Tilbake
Topp