Tips til epoxy på gulv

Glasset i fotgjengerovergangene virker vel som refleks.? Uansett, det er absolutt ikke nødvendig med sand ell i epoxyen, blir bare prakk av det.
Men det beste er å kjøpe 6 kvm tungt golvbelegg og bare legg det utover, så kan du bruke ei messinglist som du skrur i betongen til "kant" og til å holde belegget på plass. Da slipper du problemet med att epoxyen løsner, i gamle kjellere er det temmelig sikkert att det kommer ørlite fukt opp igjennom gulvet.
 
Ett triks for å finne ut om det kommer fukt opp fra gulvet er å ta ett plaststykke som du setter ett tungt malingsspann opp på. La det stå noen uker før du ser under. Er det tørt da så er du trygg.
 
Eg har epoxy-maling på golvet i mekkerommet i kjeller (Ikkje i bryggerommet, der har eg fliser). 1 strøk epoxy-maling på betong-golv, ingen grunning. Det er neppe meir enn 0,5mm tjukt. Eg har ikkje problem med at det er for glatt. På vegger har eg kvitmalt veggspon. Akrylfuge mellom veggspon og golv. Har latt epoxy-malingen gå ca. 5cm opp på vegg. Veldig fint og lett å halde reint. Betonggolv skal enten syrevaskes eller slipes før maling med epoxy-maling. Eg gjorde ikkje det, berre ein grundig vask/avfetting. Har ikkje hatt problem med at malinga løsnar. Men dette er som sagt epoxy-maling, ikkje epoxy.
 
Eg har epoxy-maling på golvet i mekkerommet i kjeller (Ikkje i bryggerommet, der har eg fliser). 1 strøk epoxy-maling på betong-golv, ingen grunning. Det er neppe meir enn 0,5mm tjukt. Eg har ikkje problem med at det er for glatt. På vegger har eg kvitmalt veggspon. Akrylfuge mellom veggspon og golv. Har latt epoxy-malingen gå ca. 5cm opp på vegg. Veldig fint og lett å halde reint. Betonggolv skal enten syrevaskes eller slipes før maling med epoxy-maling. Eg gjorde ikkje det, berre ein grundig vask/avfetting. Har ikkje hatt problem med at malinga løsnar. Men dette er som sagt epoxy-maling, ikkje epoxy.

Det er jo forsåvidt epoxy-maling jeg mener. Av denne typen.
 
Det er jo forsåvidt epoxy-maling jeg mener. Av denne typen.
Hugsar ikkje om eg brukte akkurat det fabrikatet, men uansett tilsvarande type. Viktig med grundig reingjering av golvet før påføring for å få malinga til å henge skikkeleg. Produsenten anbefaler antagelig sliping eller syrevask for å få bort cementsløret som dannar seg i overflata av betonggolvet når det herdar/blir stålglatta. Eg gjorde som sagt ikkje det, og det har fungert greit i 7 år. Men eg har ingen problem med fukt. Epoxymaling gir ei tett og hard overflate. Ville ikkje tulla med sand i malinga. Gjer berre reinhaldet tyngre. Om du har problem med fukt i kjellaren så hjelper det neppe å tørka golvet før påføring. Fukten vil koma igjen og kan føra til at epoxymalinga losnar frå underlaget. Då ville eg heller valgt 2-3 strøk vanleg 1-komponent diffusjonsåpen maling for murvegger.
 
Men siden Miguel bare skal ta et lite hjørne av rommet/gulvet, vil kanskje eventuell fukt slippe ut/opp utenfor området som blir behandlet?
 
Ang sand i malingen.
Hvis du går til en båtbutikk (jula har også) så kan du kjøpe en liten pose med et stoff som er tilpasset formålet. Husker ikke hva det heter, men det koster ca kr 35,- for en pose, det holder til noen kvm.
Mal først et strøk. Så blander du pulveret i malingen og påfører et tynt toppstrøk. Pulveret er ekstremt fint, og kapsles inn av epoxy slik at det blir lett å holde rent.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Har ikke fått noe fuktighet under plast-på gulvet-testen etter to døgn så jeg gjorde det billigst mulig og dro på biltema og kjøpte epoxymalingen deres.

"Diffusjonsöppen". Så jeg antar at hvis det er fukt jeg ikke oppdaget som vil ut likevel så er jeg safe? Hvis jeg søler så tørker jeg det jo opp så jeg burde vel ikke være bekymret for at det går den veien.
 
Måtte le. Det er den samme jeg har brukt nå sist. Og som jeg er veldig fornøyd med. Har ikke fått med meg at det var Epoxy :) Fungerte veldig bra her. Som tidligere nevnt har jeg litt fukt i kjelleren og har en ganske rå luftavfukter. Men når jeg satte inn to billige vifter fra biltema forsvant alle fukt på et blunk. Eller det vil si 4-5 dager. Jeg måler dette, så vet at det stemmer.
 
Sist redigert:
Har kikket litt på instruksjonene og det var vel som jeg tenkte iom infoen på nettsiden. Trenger to sett for å dekke 12kvm med to lag. Skader det å bare bruke ett lag?
 
Stod maks to lag for å få til diffusjonen. Jeg tenkte å legge rett på vasket gulv og vegg. Gulvet er lite grovt iallfall. Jeg er egentlig bare ute etter at det skal holde gulvet fritt for søl og ta unna damp oppetter veggene.
 
Tilbake
Topp