Tips til et brygg mens jeg venter?

Da er jeg igang med mitt aller første brygg (Brage Brygg - Norsk Pils). Jeg rakk å sette gjærstarteren dagen før NM slik at jeg kunne troppe opp på Månefisken og føle at jeg hørte til der jeg og. Jeg ble veldig glad når jeg målte OG på 1040 - som jeg har forstått er helt ideelt for dette ølet. Men, siden jeg valgte en lager som første brygg, så må jeg vente lenge med å få slukket tørsten.

I påvente at pilsen skal bli klar, tenkte jeg at jeg like godt kunne hive meg rundt og brygge et øl som ikke tar så lang tid på å bli ferdig - da har jeg noe å kose meg med mens jeg venter.

Noen som kan anbefale en oppskrift som innehar følgende kriterier:
[
  • Lys ale (engelsk?)
  • Lettdrikkelig og leskende
  • Enstegsmesk
  • Tørrgjær (har ikke tid til starter)
  • Ingredienser jeg kan få tak i i Norge (må få kjøpt inn før påsken)
  • Relativt få ingredienser (enkelt og billigere) - kanskje jeg til og med kan få brukt opp noen av restene fra pilsen (Pilsnermalt 300g, Carapils 850g, Münchenermalt 850g, Saaz humle 70g)
  • Enkelt å brygge
  • Kort tid til drikkeklart (er ordentlig tørst nå)
  • Oppskrift 25L
  • Helst "tried and tested"

I tilegg til tilgang på oppskriftene på forumet har jeg forøvrig tre bøker som inneholder oppskrifter:
  • Clone brews
  • Moderne hjemmebrygging
  • How to brew

Noen anbefalinger til ventebrygg?
 
Jeg ville prøvd et hveteøl eller wit, det gåt lite humle med til det og du kan bruke resten med kortere koketid så du slipper å ha slumper liggende
 
Høres deilig ut.

Jeg har aldrig komponert noen oppskrift, og aner ikke engang hvor jeg skal begynne - en peker til en enkel oppskrift som benytter tørrgjær og få ingredienser, gjerne noen av de restene jeg har, hadde vært å foretrekke. Men, hva med følgende preliminære egenkomposisjon (pluss innspill og korreksjoner fra ølfolket) - hvordan vil det komme ut?:

OG: ?
FG: ?
Beregnet bitter: ? IBU
Vørtermengde: ?
Sluttvolum:  25 l ????

Ingredienser Her trenger jeg kun kjøpe litt ekstra pilsnermalt
1300g pilsnermalt
850g Carapils
850g Münchnermalt
2000g Hveteflak
Tot 5000g

Humle Saaz 40g (3.75% Alpha) 90 Minutter

Gjærtype??? Hvilken tørrgjær???

Gjæringstid:
7 Dager 18C?
14 Dager 18C?
Lagringstid????

Sluttvolum 25 L????



Er jeg helt på viddene her og begynner jeg i rett ende? Siden jeg har så lite peiling, og er ivrig på å få et deilig drikkbart øl fort, tar jeg gjerne turen innom vin og bar og kjøper helt nye ingredienser og benytter meg av en utprøvd oppskrift og heller velger egenkomposisjoner til jeg har mer tid og mer erfaring. Tips?
 
British bitter er ditt sikreste valg.

Til 25 liter kan du prøve 4.5 kilo Palemalt og 0.25 kilo krystallmalt. OG ca. 1.045-1.055

Enstegs infusjon-mesk på 67*C

Bruk en engelsk humle; Target er god som bitterhumle, Fuggles eller East Kent Goldings er greit som en smaks/aromatilsetning. Til 25 liter bruker jeg 25 g target-pellets i 60 min og 20 g EKG-pellets i 5 min. Det skal gi rundt 30 IBU.

Wyeast Whitbread eller Whitelabs 007, Whitelabs 005, eller Whitelabs 002 er alle gode men noe forskjellige gjærtyper for engelsk bitter. Alle flokkulerer bra og gir et veldig klart øl på kort tid. Gjæres på 18 grader.

Du kan regne med at gjæringen er over på 1 uke. Før du tapper opp tilsetter du klarningsmiddel (fks. gelatin) og lar det stå kaldt et døgn. Tapp det direkte på fat, tvangskarboner, vent en uke, og nyt en klar og fin engelsk Pint på verandaen. Da har du en drikkbar øl på 2 uker.
 
Tilbake
Topp