tips til førstegangs cornelius

her lest mye på forumet om corneliusfat. Alikevel sitter jeg med noen løse tråder, imorgen skal jeg fate en tysk pils, da lurer jeg på om noen har noen tips på hvilket trykk jeg skal lagre den, blir vel på ca 4-5 grader når det har stått litt i kjøleskapet. og hvor lenge?

Hvordan desinfiserer man fatet? slår nedpå starsan og rister? hva med slangen med CO2 trenger den desinfisering?

andre ting som er kjekt å vite før første gangs fating?
 
Mellom 0,6 og 0,9 bar gir mellom 2,2 og 2,7 vol co2 (ca) hvis du karbonerer på 4 grader. Dette er passe på en pils.

Vi har brukt et par liter starsanblanding og ristet, ja. Men leste nylig om en løsning for å desinfisere og samtidig flushe fatet med co2 (for å hindre oksidering av ølet): fyll fatet med starsanblanding og press det ut med co2. Når du skal tappe slipper du ut trykket og åpner lokket. Fatet er da i teorien tomt for oksygen. Vi tenker å prøve dette neste gang.

Husk å ha tappeslangen helt i bunn av fatet når du starter og under overflaten etterhvert som du tapper.

Husk også å flushe ut litt trykk etter at du har trykksatt fatet. Dette for å fjerne oksygen i tomrommet over ølet.

Vi har aldri renset selve co2-slangen, men ellers brukt en starsanspruteflaske "over alt".
 
da er ølet på fat, satt på ca 0,8bar (tror jeg)
Nesten alt virket å gå bra, bortsett fra at jeg veltet co2 flaska, og slo meteret på regulatoren så det starter nå på 2 bar. men antar da at 2,8 skulle tilsi 0,8 bar da. Er det enkelt på ebay å finne slike som stemmer med denne regulatoren fra petit?

edit: ser petit selger denne til 169. Da er det ikke verdt å se på ebay, for å risikere at gjenger etc ikke stemmer .
 
[..] Men leste nylig om en løsning for å desinfisere og samtidig flushe fatet med co2 (for å hindre oksidering av ølet): fyll fatet med starsanblanding og press det ut med co2. Når du skal tappe slipper du ut trykket og åpner lokket. Fatet er da i teorien tomt for oksygen. Vi tenker å prøve dette neste gang.

Har dere opplevd oksidering ved bruk av corneliusfat uten denne teknikken?
(Jeg er helt fersk med CF )
 
Vi har ikke mye erfaring til å kunne si verken fra eller til ... har tappet bare 3 brygg på fat. De to første bare flushet vi fatet ved å sette gass inn og blåse gass i fatet. Men vi har ikke merket forskjell - men som sagt ... lite erfaringsgrunnlag :)
 
Tilbake
Topp