Tips til kegerator

Hei folks!

Dette er offisielt mitt første innlegg på forumet - men håper det blir mange flere fremover!

Litt om meg.. Jeg har brygget en del batcher på selvmekka allgrain-utstyr frem til nå, og har nå oppgradert dette. Samt kjenner jeg behovet for å bygge mitt eget ølleskap/kegerator!

Spørsmålet er vel egentlig hva dere vil anbefale av regulatorer/fat/osv for at dette skal bli bra, samt ikke så inni helsike dyrt :)

Har kikket litt på Lund Teknik sine brukte Corneliusfat, men her er jeg litt usikker på hva jeg trenger av evt regulatorer. For det jeg helst vil ha muligheten til, er å kunne trykksette to fat mens jeg også kan tappe av to.

Så nedenfor limer jeg inn en handleliste jeg har laget på Bryggselv. Men fins det noe bra alternativer her - som kanskje også er litt rimeligere? Kjøleskapet kommer jo på toppen. Tips mottas med takk! Evt hva skal til av utstyr fra Lund Teknik e.l. for å kunne få samme mulighetene?

I tillegg skal jeg kjøpe et 5kg omgjort pulverapparat her lokalt. Tror dette kan blir bra!

Hilsen Thomas

Antall Produkt(er) Pris Fjern
40938_BF_Ball_lock__lkobling_m._nippel_1.jpg

Ball lock ølkobling m. nippel


99,-
00052_Co2_Regulator_med_4_utganger_1.jpg

Co2 Regulator med 4 utganger


2290,-
51838_Bryggselv_Hardware_slangenippel_7mm_til_hurt_1.jpg

slangenippel 7mm til hurtigkobling


29,-
57308_Bryggselv_Hardware_Trykkslange_armert_medium_1.jpg

Trykkslange armert medium 6/11mm


22,-
54034_Bryggselv_Hardware_Tappet_rn_med_2_kraner_1.jpg

Tappetårn med 2 kraner


1980,-
53372_Bryggselv_Hardware_Corneliusfat_19L_nytt_1.jpg

Corneliusfat 19L nytt


995,-
Total: Kr8850,-
 
Hei. Det blir fort noen kroner, ja.
For det jeg helst vil ha muligheten til, er å kunne trykksette to fat mens jeg også kan tappe av to.
Det klarer du med en regulator med to utganger, og så splitte hver utgang med det antall fat du ønsker.
 
Regulator med 4 utganger trenger du bare dersom du skal ha 4 induviduelle trykk. Slik jeg forstår posten din så skal du ha to fat med et serveringstrykk og to fat til "Hurtigkarbonering" på høyere trykk. Da trenger du bare regulator med to utganger. Dersom du skal kunne servere på to forskjellige trykk, ex en pils på 2,5vol og en porter på 2,0vol, så trenger du 3 utganger. Kun dersom du skal servere ved to forskjellige trykk samtidig som du karbonerer på ta andre trykk trenger du 4 utganger. Jeg ville også gått for ballock med gjenger og tilbakeslagsventil på co2-siden. Når man opererer med mange forskjellige trykk så er det utrolig lett å få øl tilbake i co2linja uten tilbakeslagsventil. Du tror ikke det kommer til å skje fordi du kommer til å greie å passe på, men det gjør du ikke.
 
Ok, takk!

Så en slik en, med to utganger: http://www.bryggselv.no/products/splitter-til-regulator-m-2-manometere
Pluss to splittere: http://www.bryggselv.no/products/splitter-til-regulator-m-2-manometere
Så er en fort oppe i prisen på en med fire :)

Ser vel egentlig at det blir en del kroner uansett, så lurer på om en skal fleske til når en først kjøper?
Tenker da på om en bør ha nye fat, regulator med fire utgange,r for å være sikker.. Om det er 8 eller 9 lapper tenker jeg ikke har så mye å si, men klart, hadde en fått noe dugelig for 5 så tenker jeg gjerne alternativt :)

Dvs er det en ide å stikke innom biltema/clasern/båtforretning for slanger/splittere osv? Eller blir det bare småpenger det og?

Jeg trenger som dere sier ikke mer en to utganger til å begynne med, men ser dere behover etter hvert?

Erfaringer med Lund teknik eller andre? Ikke så mye å spare kanskje?
 
Dersom pris ikke har så mye å si så gå for 4-utgangers regulator. Det gir størst fleksibilitet og flest muligheter. Jeg har to utganger, 3 fat på en og så en enkelt til stout/porter o.l. Ikke optimalt men det funker greit. Stort sett karbonerer jeg alt til 2,2vol og er happy med det. Har en skjelden gang en lager på den enkle utgangen på 2,5vol.
 
Tilbake
Topp