Tips til kjøp av Speidel 50l

Hei!
Jeg vurderer å kjøpe en Speidel (50l) og vil gjerne ha tips til hvor den bør kjøpes (best pris/service/levering) og hva jeg bør tenke på av tilleggsutstyr/ekstrautstyr. -Hva må jeg ha (hette, ekstra pumpe, etc), bør jeg ha og hva bør jeg eventuelt styre unna?
Har endel bryggeerfaring med Brewolution Brewster og BB30. Har noen 30l gjæringskar og Better Bottle. Er det lurt med 60L-gjæringskar, eller fungerer det like greit/bedre med to 30L når man brygger fult volum på 50l speidel?
Alle innspill og tips mottas med stor takk.
 
Mitt tips vil være å kjøpe pakken de selger, men oppgradere maltkvern med mindre du har fra før. 60L fatet som følger med er kjekt, men bruker også jevnlig 2stk 30L, da man kan forske mer. Hette og trekk har jeg ikke enda, men prioriteringen blir nok trekk først da Speidelen har litt rolig kok. Ellers er det vel mange som har oppgradert krana, men det behovet har ikke jeg sett enda. Pumpene holder og du trenger ikke ha de i reserve, men jeg har en pakning til pumpa i tilfelle. Har også en ekstra vingemutter om jeg skulle klare å miste den i bunn av kjelen etter at jeg har fylt malt.
Se litt på hva du får med i kittet og om det lønner seg. Du kan sende en mail til selger og høre om det er mulig å gjøre noen justeringer hvis du har noe av det fra før.
 
60 liters gjæringskar er slit hvis det må bæres. Spesielt opp eller ned trapper. Jeg mopper taket på kjøkkene under kok så jeg ville kjøpt hatt. Står på lista mi hvertfall.
Spiralkjøler er kanskje med i pakka? Flere som anbefaler å bytte ut orginalkrana, ink. bryggselv. Jeg har ikke giddi å bytte ut min enda. Er sånn passelig fonøyd med den som sitter på.

Bryggselv har på lager, og prisen tror jeg ikke er så gæærn.
 
Jeg kjøpte 50 liter fra Petit. Bestilte med 2 60 liters gjæringskar med stålventil, varmekappe, kort rør og oppgradert maltmølle. Er godt fornøyd med Petit.
Erfaringer/oppgraderinger så langt:
1. Kort maltrør er ikke brukt så var unødvendig.
2: Kjøpte 2 Labb dunker fra FK som jeg monterte kran på. Så nå har jeg 4 60 liters dunker og det trengs.
3: Utnytter ofte kapasiteten maks på Speidelen og sitter da med omtrent 75 liter øl på en brygging. Da trenger jeg to 60 liters gjæringskar. Med 4 kar kan jeg kjøre brygging hver helg (ale) for å bygge opp lageret. Nå skal det også sies at jeg har 25 Corneliusfat...
4: Oppgraderte med en Novax pumpe for å pumpe vørteren fra Speidelen som står på gulvet til gjæringskar som står på benken eller i fryseren(lager).
5: På grunn av pumpen måtte jeg oppgradere tappekranen. Den originale fungerte fint, men ble så liten at pumpen kaviterte. Satte inn en rustfri 1/2 kulekran.
5: Kjøpte Speidel dyppelement. Forkorter bryggedagen men pr. idag har jeg ikke strømkurser nok til dette.
6: Kjøpte filterduk i metall til den. Et kupp, men er standard nå.
7: Kjøpte rustfri topphatt til den. Er egentlig usikker på hvor genialt dette er bortsett fra Blingfaktoren...
8: Kjøpte inn et lager med Ecolab AC20 som er et genialt grovrengjøringsmiddel til Speidel, bruker det bare hver 10. gang. Men selges bare i 25 liters spann...

Dette er mine erfaringer, du får bare tolke dette til ditt behov.
 
Rustfri hatt, det var et godt kjøp for min del i hvert fall. Får ledet all dampen ut av kjøkkenet under kok. Og koken og avdampingen ble mye bedre med den. Om du skal velge mellom den og kappe, kjøp topphatten, i rustfri utførelse.
Noe å vaske med her er nevnt ja. Selv bruker jeg PBW, det løser opp det som blir sittende på varmeelementen.
 
Rustfri hatt, det var et godt kjøp for min del i hvert fall. Får ledet all dampen ut av kjøkkenet under kok. Og koken og avdampingen ble mye bedre med den. Om du skal velge mellom den og kappe, kjøp topphatten, i rustfri utførelse.
Noe å vaske med her er nevnt ja. Selv bruker jeg PBW, det løser opp det som blir sittende på varmeelementen.

har vurdert å kjøpe hatten selv.. leder du dampen ut vel hjelp av å sette på avtrekksrør?
Lurer på om du opplever at dampen kondenserer og "renner tilbake". Hos meg skal den fraktes halvannen meter oppover og deretter ut av vindu...
 
har vurdert å kjøpe hatten selv.. leder du dampen ut vel hjelp av å sette på avtrekksrør?
Lurer på om du opplever at dampen kondenserer og "renner tilbake". Hos meg skal den fraktes halvannen meter oppover og deretter ut av vindu...

Det er slik det fungeer her også, rett opp av røret, og knekken i underkant av en halvmeter opp, og så på skrå ned og ut av vinduet. Absolutt ikke noe behov for noen vifte, det damper og renner godt i enden av røret. Røret kjøpte jeg forøvrig på Biltema.

Litt lekasje mellom hatt og rør, ettersom jeg bare trer det litt nedpå hatten, og slangeklemme er noe pes. Trangt nok å få tredd røret nedpå om det ikke skal skrus og klemmes i tillegg. Såpass lite, at jeg ikke har giddet å gjøre noe mer med det. 100 mm rør forresten.

Pass på når du holder på med de greiene der, det er satans varmt. Har bedt Ola på Petit hinte til Fritz om at det kunne vært særdeles lurt med håndtak på disse hattene.
 
Det er slik det fungeer her også, rett opp av røret, og knekken i underkant av en halvmeter opp, og så på skrå ned og ut av vinduet. Absolutt ikke noe behov for noen vifte, det damper og renner godt i enden av røret. Røret kjøpte jeg forøvrig på Biltema.

Litt lekasje mellom hatt og rør, ettersom jeg bare trer det litt nedpå hatten, og slangeklemme er noe pes. Trangt nok å få tredd røret nedpå om det ikke skal skrus og klemmes i tillegg. Såpass lite, at jeg ikke har giddet å gjøre noe mer med det. 100 mm rør forresten.

Pass på når du holder på med de greiene der, det er satans varmt. Har bedt Ola på Petit hinte til Fritz om at det kunne vært særdeles lurt med håndtak på disse hattene.


takk for raskt svar.. en liten klarering.. "knekken i underkant av en halvmeter opp"?
 
Ja, fra overgangen mellom røret og hatten, egentlig, så starter jeg vel å svinge den ut med en gang, Har Speidelen stående oppå et noe forsterket TV-bord, så da blir det litt høyere enn kjøkkenvinduet.
 
5: Kjøpte Speidel dyppelement. Forkorter bryggedagen men pr. idag har jeg ikke strømkurser nok til dette.

Hvor lang tid bruker Speidel 50L å varme opp vannet til 65 grader?

Har forsøkt med en Speidel 20L og den brukte 70 min å varme opp fra 7 - 65 grader.
Neste runde brukte jeg vannkokeren ved siden av og fikk redusert det ned til 45 min..
 
Har du det travelt med å få opp varmen før innmesk kan du sette i kjøleren og kjøre varmtvann gjennom den. Funker som bare rakkeren, men sikkert ikke særlig økonomisk..
 
Tilbake
Topp