Tips til relativt billig bryggekjele

OlaM

Norbrygg-medlem
Holder på med brygg nummer to (amerikansk IPA), og kjelen eg har (19 liter) bruker evigheter på å koke opp vørteren. Den gjorde det forrige gang også, og eg kikka under den i dag. Det ser ut til at bunnen ikkje er flat, og det er dermed ikkje optimal varmeoverføring frå plata til kjelen. 

Ny kjele er derfor på ønskelista. Er det nokon som har tips? Komfyren har keramisk koketopp, så det er viktig med flat bunn. Eg tenker i størrelsesorden 30-35 liter (8-10 Gallon).

Eg har sett på denne frå bryggselv, men den er egentlig litt dyrare enn eg hadde tenkt meg. Er det nokon som har den, og som er så fornøyd med den at dei kan overbevise meg om å bruke så mykje penger på ein kjele?

Krona er jo ganske sterk for tida. Er det gode alternativ på utenlandske nettbutikker? Dersom det bikker langt over 1000 er det ikkje veldig interessant, ettersom toll og mva kjem i tillegg.

Eit anna spørsmål er om det er nok med ein vanlig komfyr med keramisk topp når det er snakk om å koke opp 25+ liter. Eg vil helst unngå gass (for å kunne brygge uavhengig av vær). Er det OK med vanlig komfyr, eller bør eg også føre opp kokeplate, evt dyppkoker eller andre løsninger?
 
jeg har 30 liters kjelen fra bryggselv.no å det virker som et kvalitets produkt med tykk bunn for jevnere varme . Anbefales.
 
Var vel en som løste et tilsvarende problem med å anskaffe enkeltstående induksjonsplate på 2-3 kW. Tror de koster en 500 lapp eller så.
Du får se om du finner igjen tråden her.

En annen løsning er jo å senke et element ekstra ned i gryte. Feks el grilltenner eller kanskje borre hull til et vannkoker element? Vannkokere koster bare en hundrings eller så.
 
arve.thue skrev:
Var vel en som løste et tilsvarende problem med å anskaffe enkeltstående induksjonsplate på 2-3 kW. Tror de koster en 500 lapp eller så.
Du får se om du finner igjen tråden her.

Attehennehvor? Har kun funnet en 1.8kW-plate til 400NOK
 
2kw finnes ihvertfall "overalt" forsøk å lete opp den tråden på forumet der stod mer om pris og utsalgssted samt effekt.
 
arve.thue skrev:
Var vel en som løste et tilsvarende problem med å anskaffe enkeltstående induksjonsplate på 2-3 kW. Tror de koster en 500 lapp eller så.
Du får se om du finner igjen tråden her.

Liker denne ideen. Er nok det billigste. Forutsatt at kjelen eg har fungerer på induksjonsplate. Sidene er ikkje magnetisk, men får ikkje sjekka om bunnen er magnetisk før det som er i den no har fått kjølt seg ned og blitt tappa over i gjæringsbøtta.
 
2kw på biltema for 450,-
Billigast og enklast er kansje krabbekokar frå maritim.no og vannkokarelement?
 
bruker en slik på jobb, og med 4kw vanlig plate tar jammen sin tid og koke opp med den ! fantastisk bra kjele lenge man har efekten i orden har kjørt den på gass bluss et par ganger da funke den bra  :yes:
 
Styr unna netthandelen.no i hvert fall, de er norgesmestre i crap. Norrøna eller bryggselv er veldig gode alternativer. Har du ikke penger nok ennå, spar heller til du har det.
 
for og si det slik at den krabbe kokeren e ikke gull kvalitet på fikk to for 400 så gadd ikke tenke så mye på d ! men blir kjele fra norrøna etter hvert !
 
Odland skrev:
arve.thue skrev:
Var vel en som løste et tilsvarende problem med å anskaffe enkeltstående induksjonsplate på 2-3 kW. Tror de koster en 500 lapp eller så.
Du får se om du finner igjen tråden her.

Attehennehvor? Har kun funnet en 1.8kW-plate til 400NOK

De hadde 2kW enkeltstående induksjonsplate på Jula. De har jo åpna butikk i Hillevåg. De hadde også noen enkeltstående "vanlige" plater, men disse var det umulig å finne effekten på...

Tror den kosta 4-500 spenn.
 
OlaM skrev:
protto skrev:
Billigast og enklast er kanskje krabbekokar frå maritim.no og vannkokarelement?
Vil helst unngå gass. Kjedelig å måtte brygge ute.

Det eg meinte var å bruke kun gryta, trur maritim har ei 40l alugryte til 5-600,- og montere eit par element fra vannkokarar. Ev.så har cateringparts uk masse rimelege element (ebay.co.uk)
 
Tilbake
Topp