Tips til vørtpumpe.

Hei.
Har et lite spørsmål i en tråd som dette.

Er hastighet på vørteren av betydning? Jeg kan få tak i sterile pumper med noe god sugekapasitet.. Vil det være problem med hurtig pumping?

Kan jo eventuelt sette på et potmeter for å regulere hastigheten, men om det ikke er noe stress, hvorfor skal man gidde..
 
Einun skrev:
Hei.
Har et lite spørsmål i en tråd som dette.

Er hastighet på vørteren av betydning? Jeg kan få tak i sterile pumper med noe god sugekapasitet.. Vil det være problem med hurtig pumping?

Kan jo eventuelt sette på et potmeter for å regulere hastigheten, men om det ikke er noe stress, hvorfor skal man gidde..
Hvilken pumper? :)
 
Etter noen år med samlemani, og jobb i yrket, har jeg poser fulle av diverse volt ut :)
En annen sak er at jeg ikke er imot slike pumper da jeg har brukt dem selv til vann. Til vørter har jeg derimot hørt at de ikke har særlig holdbarhet... Muligens grunnet dårlig renhold som forøvrig er "jobbigt" slik jeg ser det :)
 
Hva mener du Magne, fx. i mitt tilfelle hvor kald vørt skal pumpes over i gjæringskar, vil den ikke holde ut lenge da ?
hva ville du brukt ?
 
Man får også skambillige ($7) adaptere på ebay som har trinn i 7.5, 9 og 12v. Jeg har fire slike til diverse bruk og de går fremdeles. Iallefall kjekt når jeg resirkulerer siden 12v blir for mye, og jeg kan ikke strupe outflowen på pumpa siden den ikke har msgnetisk impeller.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
magne1972 skrev:
Etter noen år med samlemani, og jobb i yrket, har jeg poser fulle av diverse volt ut :)
En annen sak er at jeg ikke er imot slike pumper da jeg har brukt dem selv til vann. Til vørter har jeg derimot hørt at de ikke har særlig holdbarhet... Muligens grunnet dårlig renhold som forøvrig er "jobbigt" slik jeg ser det :)

Blir den ikke ren når man lar den pumpe varmt vann med oppvaskmiddel da?
 
Miguel skrev:
Man får også skambillige ($7) adaptere på ebay som har trinn i 7.5, 9 og 12v. Jeg har fire slike til diverse bruk og de går fremdeles. Iallefall kjekt når jeg resirkulerer siden 12v blir for mye, og jeg kan ikke strupe outflowen på pumpa siden den ikke har msgnetisk impeller.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Skjønner. Det står at denne er "magnetic". Om det stemmer vet jeg ikke, men i tilfelle vil det si at jeg kan strupe outflowen? Og vil denne funke greit i et herms-system?
 
innspill i diskusjonen strømforsyning... alle som har et gammelt stasjonærpc-vrak vil ha en passende strømforsyning. om jeg ikke husker helt feil er rød 12v+ og sort - ... men det er lett å finne info om på nett. det er en hel klase med ledninger ut av en slik en, men fargekodene er det som teller
 
+5V på rød og +12V på gul, men disse er kraftige og brenner av 0,5 ledning før det kobler ut, bruker da heller 5 A fra biltema som er sikret mot kortslutning etc., selv om jeg har mange PC PSUer-
 
Gunnar84 skrev:
Miguel skrev:
Man får også skambillige ($7) adaptere på ebay som har trinn i 7.5, 9 og 12v. Jeg har fire slike til diverse bruk og de går fremdeles. Iallefall kjekt når jeg resirkulerer siden 12v blir for mye, og jeg kan ikke strupe outflowen på pumpa siden den ikke har msgnetisk impeller.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Skjønner. Det står at denne er "magnetic". Om det stemmer vet jeg ikke, men i tilfelle vil det si at jeg kan strupe outflowen? Og vil denne funke greit i et herms-system?

Det er jo faktisk samme pumpa som jeg har. At den er magnetisk har gått meg hus forbi. Jeg skal teste i løpet av de neste dagene for å se hvordan den takler det, bryggeriet mitt står fortsatt i pappesker etter at jeg flyttet. Jeg setter den opp til å gå noen timer med strup så får vi se.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tim skrev:
Den tåler fint å strupes.
Det gjør de fleste pumper.
At den heter magnetic driven pump er nok desverre bare at det er faste magneter i motoren, istedenfor spoler.
Den er ikke magnetkoblet i pumpehuset.
 
magne1972 skrev:
Tim skrev:
Den tåler fint å strupes.
Det gjør de fleste pumper.
At den heter magnetic driven pump er nok dessverre bare at det er faste magneter i motoren, istedenfor spoler.
Den er ikke magnetkoblet i pumpehuset.

Aha! Takk for den infoen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er det sånn at pumper som er magnetkoblet i pumpehuset kan strupes uten at det ødelegger pumpa?
 
Megnetkoblede pumper har ikke en inngående aksel det kan lekke rundt, men alle kan stupes.
En tømmepumpe til vaske/oppvaskmaskiner er ikke laget med formålet å lage trykk, den vil lekke fort mens andre av samme type vil tåle trykke godt.
Jeg spurte fordi det er mange her som bruker div. pumper og sansynligvis viste noen om en å anbefale, og det rtror jeg de gjorde :)
 
Alle kan vel strupes men magnetkoblede har vel fordelen at de tåler det best. Hvis man struper en vanlig pumpe og skrur igjen krana på utgangen vil den jo bygge opp et trykk som bare øker og øker til enten pumpa gir seg eller slangen faller av. Magnetkoblede pumper vil vel slutte å pumpe når det blir stort nok trykk da magnetene som kobler kaka sammen vil "glippe" siden impelleren ikke klarer å snurre mer pga trykket som står mot den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp