Tjuvstarte koking av vørter

Ola D

Norbrygg-medlem
Hei

Har et oppsett med HLT, meskekar og koker separat. Benytter en BB60 til koking, og har erfart at det tar ganske lang tid før vørteren når kokepunktet.
For å få litt fortgang i bryggingen så har vi tenkt å starte koking vørteren i det den tappes fra meskekar og opp i kokekjelen, i stedet for å begynne å koke etter at all vørter er tappet fra meskekaret.

I og med at skylling og tapping fra meskekar til kokekar tar ca 1.5 time, så vil vørteren få ulik koketid, og det blir også større avdamping. Kokeklokka for humling startes ikke før all vørteren koker, naturligvis.

Noen som har noen inspill eller erfaringer rundt dette? Vil det forringe det ferdige produktet ved å ta denne snarveien?

/O
 
tombola skrev:
Hei

Har et oppsett med HLT, meskekar og koker separat. Benytter en BB60 til koking, og har erfart at det tar ganske lang tid før vørteren når kokepunktet.
For å få litt fortgang i bryggingen så har vi tenkt å starte koking vørteren i det den tappes fra meskekar og opp i kokekjelen, i stedet for å begynne å koke etter at all vørter er tappet fra meskekaret.

I og med at skylling og tapping fra meskekar til kokekar tar ca 1.5 time, så vil vørteren få ulik koketid, og det blir også større avdamping. Kokeklokka for humling startes ikke før all vørteren koker, naturligvis.

Noen som har noen inspill eller erfaringer rundt dette? Vil det forringe det ferdige produktet ved å ta denne snarveien?

/O

Hva med så skru ned tempen litt slik at vørteren som tjuvstarter holder seg litt under kokepunktet, og så ta det opp til kok når alt er oppi?
 
Jeg starter alltid oppvarmingen av vørteren idet jeg har kommet noen centimeter opp i gryta. Med min utmesktid og oppvarmingskapasitet når jeg kok kjapt etter avtapp er ferdig. Ikke merka noen forskjell (klarer ikke forstå hvorfor det skulle være noen) og sparer tid. Win win
 
Odland skrev:
Jeg starter alltid oppvarmingen av vørteren idet jeg har kommet noen centimeter opp i gryta. Ikke merka noen forskjell og sparer tid. Win win

Det gjør jeg og, men tar du det opp til kok før alt er oppi?
 
Bruker en 2kw induksjon fra Jula så jeg har ikke fått tid til å ta den opp til kok. Ser igrunnen ikke noe problem med at den koker før. Så lenge man koker hele volumet så lenge man skal. Kanskje litt mer avdamping/reduksjon? Så lenge du ikke har hatt i noe FWH eller MH så slipper du å tenke på IBU.
 
Jeg har ikke BB60, men jeg setter min BB30 på kok etter jeg har tatt opp maltrøret. Etter skylling bruker jeg en 3KW dyppvarmeren som
jeg hiver oppi, dette hjelper for å oppnå raskere kok, tiden for koking starter etter oppnådd hot break.
 
Jeg er nygjerrig på hvordan hot-breaken forløper seg når man tilfører mer vørter mens noe allerede koker.

Hvis man koker alt samtidig så vil jo alle proteinene klumpe seg sammen mer eller mindre samtidig. Jo flere proteiner jo større klumper, antar jeg. Større klumper synker lettere til bunn.

Hvis man koker opp litt og litt, så er det jo færre proteiner som kan klumpe seg sammen, og når den nylig tilførte vørteren kommer så er jo den "kald" og vil vel ikke felle ut proteinene med en gang, men etterhvert som det blir varmet opp til kokepunkt? Dvs flere og mindre klumper?


Dette er bare synsyng og en tanke. Nygjerrig hva andre har å si om hotbreaken.
 
Takk for svar, folkens!

Angående hot-break så kommer vi til å legge oss rett under kokepunkt inntil all vørter er i kokekar, og først da koke opp.

/O
 
Jeg bruker gassbrenner og får full kok på under et kvarter på 22 liter. Jeg partiskyller så det har liten hensikt mtp å starte kok før jeg har oppi siste rest uansett. Men jeg kan ikke se noen problemer med å starte tidligere så lenge du
klarer å justere dette inn i opsettet slik at du sitter igjen med riktig volum etter kok. Det er vel ikke noe alvorlig svinn uansett.
 
Jeg brygger med Speidel og starter koking så snart maltrøret er oppe av gryta, før skylling.
:yes:
 
Tilbake
Topp