To gjæringskar?

lachris

Norbrygg-medlem
Vi skal handle inn utstyr for å starte brygging og kommer til å gå for en 50l Speidel. Vi lurer på å kjøpe 2 stk 30l gjæringskar istedet for 1 stk 60l rett og slett fordi det er enklere å håndtere et 30l kar enn et på 60l. Er det noen som har erfaring med å  splitte en batch i to kar? Er det noe problem? Eller er det helt greit?
 
Det skal ikke være noe problem.

En artig ting med det er jo også at man da kan teste to forskjellige gjærstammer på samme vørter, og på den måten se hva ulike gjærstammer tilfører ølet :) Eller man kan tørrhumle med forskjellige humler osv. Mange artige ting man kan gjøre om man splitter batchen.
 
Ingen problem å splitte batch. Kan være lettere å få plass til 30 liters kar inn i kjøleskap eller frys med stc.
 
Helt uproblematisk som Marius sier, eneste må være å fordele gjæren korrekt...

Tørrgjær/våtgjær m/starter?
 
Ingen problem,  du kan bare la være å dekantere alt, si du dekanterer ned til 1 liter. Shake gjærstarteren rett før pitching og fordel 0,5 liter oppi ett desilitermål. Har aldri ujevn gjæring på denne måten. Du kan også bruke 2 forskjellige gjærstammer som gir 2 forskjellige øl :)
 
Stianhb skrev:
Shake gjærstarteren rett før pitching og fordel 0,5 liter oppi ett desilitermål.
Beklger Stian, men bare MÅ pirke litt i beste mening..  .. I et desinfisert desilitermål.. Så går det best!  :)
 
Vil uansett anbefale å bli medlem i Norbrygg først, dvs. betale medlemskontingenten på 200 kroner. Det vil lønne seg :)! Skulle ønske jeg gjorde det før vi kjøpte hovedutstyret vårt... :bank2:
 
HåvardF skrev:
Vil uansett anbefale å bli medlem i Norbrygg først, dvs. betale medlemskontingenten på 200 kroner. Det vil lønne seg :)! Skulle ønske jeg gjorde det før vi kjøpte hovedutstyret vårt... :bank2:

:ilike: Anbefaler alle som ikke er medlem, å melde seg inn.  :ilike:
 
Jeg ville heller ha kjøpt 2 x 60 liter.

Det er klart lettere å løfte og flytte 30 liters kar, men det er ikke alt. F.eks. har mine gjærings-/kjøleskap plass til ett 60 liters kar, men ikke til to 30 liters. Det gir også færre deler å vaske.
 
Du kan aldri få nok gjæringskar har jeg skjønnt.. Tror jeg har 10 stk nå.. og de fleste er vel i bruk på en eller annen måte;)
 
Tilbake
Topp