To runder vørter i samme gjæringskar?

Hei.
Jeg har brygga noen vellykka pico-batcher med Nøgne Øs fireliterssett, og har nå oppgradert til gjæringskar på 30 liter. Imidlertid er den største kjelen min 15-16 liter, derfor lurer jeg på:
Er det mulig å brygge 25 liter i to runder (2x12,5), og tømme dem i samme gjæringskar? Kan jeg brygge runde nummer to dagen etter den første, og likevel blande dem i gjæringskaret? Og hvis dette går - skal all gjæren tømmes i dag 1, skal den deles 50/50 på dag 1 og dag 2, eller skal alt oppi når all vørteren er på plass (dag 2)?
Takknemlig for hjelp!
 
Er vel ikke optimalt å la vørter stå et døgn, men i så fall ville jeg kjølt batch 1 ned mot 0 og bandet, oxygenert og pitchet begge neste dag. Vet også at noen pitcher første dag, så får en formering til neste dag (som en starter funksjon) tilsetter mer vørter dag to uten å pitche mer gjær, men det kan jeg ikke nok om beregningen av.
 
Jeg har prøvd dette, på sett og vis.
Jeg brygget 20 liter vørter og delte den i to på to gjæringsdunker, og pitcha gjær i én av dem.
Hadde egentlig planer om å pitche en annen gjær i den andre, men gjæret var impotent, så jeg endte med å køle den andre i den første.

Ølet ble bra, og det skapte ikke noen videre problemer.
Så lenge du har (god!) kontroll på rensligheten kan vørter stå en dag eller to uten gjær.
 
Takk for svar! Alternativt kan jeg selvsagt brygge ferdig 12 liter, og starte på nytt fra scratch når dette er på flasker.
 
Eller skaffe en større kjele? Plutselig er du på bryggekjøret. Enda et gjæringskar, gjæringsskap, oksygen, en kjele til, herms osv :D
 
Du kan fint brygge en batch til dagen etter og etterfylle dette i karet. Det er en fordel å ikke vente alt for lenge, men innenfor 18-24 timer skal fungere greit. Etter et døgn kan gjæringsfasen har kommet så langt at det vil være en teoretisk mulighet for oksidasjon ved å tilføre ny oksygen.

All gjær tilsettes i første batch tilpasset mengde vørter, og fordelen er at du kan klare deg halve gjærmengden ift. en full batch på 25 liter. Gjæren vil også være i vekstfasen lengre, noe som viser seg å være positivt for sluttresultatet.

Dette er en metode som også kalles double-batch/ drauflassen, og som kan praktiseres i flere omganger. Tommelfingerregelen er vel at ca. 2/3 mengden vørter kan etterfylles, eks. starter du med 25 liter kan man etterfylle ca. 50 liter og ha 75 liter totalt til gjæring. Husk en real risting eller annen oksygenerering av begge batcher.
 
Sist redigert:
Den andre halvparten skal oksygeneres ja.
Hadde vært interessant å testa dette på en batch pils. Syns det er stress å lage starter. Hvis løsningen er å ta 15 liter av mine 75 i kokekjelen og la stå med gjær i 24 timer, før jeg så tapper resterende vørter over i gjæringsbøtta mi, med sprederdyse, så sparer jeg jo mye tid og penger på gjær. Da holder det med 1 pakke purepitch da.
 
Hadde vært interessant å testa dette på en batch pils. Syns det er stress å lage starter. Hvis løsningen er å ta 15 liter av mine 75 i kokekjelen og la stå med gjær i 24 timer, før jeg så tapper resterende vørter over i gjæringsbøtta mi, med sprederdyse, så sparer jeg jo mye tid og penger på gjær. Da holder det med 1 pakke purepitch da.

15L av 75L er 1/5. Av det jeg har forstått så er det normalt med å starte med 1/3 opp til halvparten av det totale volumet. Hvor mye det har å si aner jeg ikke. Og så bør du jo kjøle ned den andre batchen og så du når pitchtemp på den, Om det betyr at du må lugge bort til et kjøleskap med 60L vørter så er vel det litt tungt, eller så må du bare kjøle ned på en annen måte før du dumper resterende vørter oppi.
 
Hadde vært interessant å testa dette på en batch pils. Syns det er stress å lage starter. Hvis løsningen er å ta 15 liter av mine 75 i kokekjelen og la stå med gjær i 24 timer, før jeg så tapper resterende vørter over i gjæringsbøtta mi, med sprederdyse, så sparer jeg jo mye tid og penger på gjær. Da holder det med 1 pakke purepitch da.
Kaiseren sier at man må ta det over flere omganger om den første batchen er såpass mye mindre enn totalen. Ellers er dette en ganske vanlig metode. Drauflassen - German brewing and more
 
Kaiseren sier at man må ta det over flere omganger om den første batchen er såpass mye mindre enn totalen. Ellers er dette en ganske vanlig metode. Drauflassen - German brewing and more

Tråden fortsatte i denne tråden fra en annen tråd nå nylig, det er den andre jeg nevnte Drauflassen.

Men, av det jeg har lest av "abere" med å ta det i flere omganger, er at man holder gjæren i en fase unormalt lenge, jeg husker ikke helt hva jeg leste og hørte var aberet med det, men jeg husker at det ikke nødvendigvis var helt gunstig, å f,eks holde gjæren i en vekst-tilstand lenge.

Har ingen kilder på dette som jeg husker, så kan være det er verdt å researche litt videre på selv.
 
Tråden fortsatte i denne tråden fra en annen tråd nå nylig, det er den andre jeg nevnte Drauflassen.

Men, av det jeg har lest av "abere" med å ta det i flere omganger, er at man holder gjæren i en fase unormalt lenge, jeg husker ikke helt hva jeg leste og hørte var aberet med det, men jeg husker at det ikke nødvendigvis var helt gunstig, å f,eks holde gjæren i en vekst-tilstand lenge.
Problemet er vel at gjæren skifter mellom aerobe og anaerobe faser i et "unaturlig" mønster, og det kan skape usmaker. Men de bryggeriene som har spesialisert seg på denne metoden mestrer nok de utfordringene greit.
 
Problemet er vel at gjæren skifter mellom aerobe og anaerobe faser i et "unaturlig" mønster, og det kan skape usmaker. Men de bryggeriene som har spesialisert seg på denne metoden mestrer nok de utfordringene greit.

Høres fornuftig ut. Ja vi har vel alle drukket øl fra bryggerier som har gjort det slik. 7F gjorde det vel i starten, Crow i Torggata i Oslo gjorde det og, av de (utrolig få) jeg husker. Det er timingen det står på.
 
Tråden fortsatte i denne tråden fra en annen tråd nå nylig, det er den andre jeg nevnte Drauflassen.

Men, av det jeg har lest av "abere" med å ta det i flere omganger, er at man holder gjæren i en fase unormalt lenge, jeg husker ikke helt hva jeg leste og hørte var aberet med det, men jeg husker at det ikke nødvendigvis var helt gunstig, å f,eks holde gjæren i en vekst-tilstand lenge.

Har ingen kilder på dette som jeg husker, så kan være det er verdt å researche litt videre på selv.

Det må vel være tilfasningsfasen ("lag phase") som stadig gjentas hver gang du tilsetter mer, og oksygenerer?

Da jeg brygga i går, brukte jeg gjær fra det forrige brygget, så jeg satte den i gang med en liter vørter på morgenen ("shaken, not stirred"-måten). Da jeg var klar til å tilsette den, var den godt i gang, og hadde fått fin kräusen. Jeg oksygenerte vørteren, og helte gjæren oppi.

Dermed stoppet den tydeligvis opp fermenteringa, og gikk inn i tilpasningsfasen igjen. Nå var den kortere enn vanlig - bare 4-5 timer - men det er åpenbart at den tar til seg mer oksygen, og syntetiserer mer steroler og lipider.

Ikke spesielt overraskende, i og for seg, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha negative effekter. Det hører til de tingene jeg veldig gjerne skulle visst mer om.

Mulig svar: Du vil få en viss grad av respirasjon, sjøl om Crabtree-effekten stort sett forhindrer det. Men i så fall burde jo gjærlåsen registrert det, siden det produseres CO2 som avfallsprodukt under respirasjon, også.
 
Tilbake
Topp