Todagers brygging...

Er det noen som har eller gjør følgende? Jeg tenkte å brygge 200 liter lys lager, men jeg har bare kokekar stort nok til 100 liter, dessuten sliter jeg med å få vørteren kald nok etter koking til at jeg kan pitche gjær med en gang. Det jeg lurer på er, kan jeg brygge 100 liter den ene dagen, flytte dette over til gjæringskaret (230 liter), sette dette på kjølen til dagen etter og blande dette med brygget fra dag 2, også på 100 liter? Selvsagt samme type brygg begge dager. Og da pitche gjæren.
100 liter på 16 grader blandet med 100 liter på 4 grader skulle vel bli 200 liter på 10 grader, som jeg tenkte å pitche på....

Noen formeninger om dette?

Ser ikke så mye galt med det så lenge du virkelig ocd'er renholdet.

Men ryktes jo at vørter kan bli rar på kort tid uten at jeg vet om det er myter eller sannhet i det, gjør det enkelt og greit ikke selv pga latskap i å undersøke denne usikkerheten. :)

Men har fantasert om å seriekoble platekjølere eller motstrømskjølere for akkurat slike tilfeller der en trenger kjølig vørter til gjæring. Vil tro det skulle kunne fungere utmerket med mindre du har god tid til lav flow fra kjel til gjærkar via enten eller av kjølemetodene.

Vel og merke med kaldt vann fra to forskjellige kraner i huset til hver av kjølerne for å oppnå dobbel kjøleffekt, vil jo tro den første tar seg av mye mens den neste bidrar med godt og vel de siste gradene ned mot alt fra 9-13 for lager f.eks.

Både platekjølere og motstrømskjølere kan vel også senkes i isbalje eller snøbalje for de som har snø allerede e.l. for ekstra kjøleeffekt uten å kunne svare på hvorvidt det ville bli altfor kaldt eller ikke. :)

Jeg bruker for tiden platekjøler og med god tid til nytte (10-15min ish) og lav flow på en 28ltr batch fikk jeg ut 12-13grader. Med enkel 36platers kjøler. Rett i skapet med temp kontroll til injustering på 10 grader og gjæra rett oppi.

Ble forøvrig en velsmakende lager / pilsner utav det. :)

Skal gå fint det du sier,hadde 110liter vørter stående(9 grader) i 5 dager før gjæren gikk i,ingen problemer der..
Bommet litt på gjærmengden/helg alt stengt o.s.v så vi måtte lage et par startere..

Mener også å ha lest om denne metoden her på forumet.
Tror man har i all gjær med en gang og at man forsøker å minimere oksygenering når resten av vørteren skal i. Tror også man bruker mindre gjærmengde når det gjøres slik. Men gjør du som TazzaT må du vel bruke normal mengde gjær. Det blir litt likt som når vi tilsetter sukker/spraymalt i sterke øl, bare at det nå gjøres tidligere i forløpet. Husker jeg ikke feil så ble gjær og vørter delt på flere kar og at man toppet opp karene med mer vørter dagen etter. Nb. Jeg husker ofte feil.
Kanskje noen vet hva tråden(e) heter?

Tilbake
Topp