Toll og tull fra Humlegården...

Dersom man bor i rimelig avstand fra svenskegrensen kan det lønne seg å bruke Poste restante-adresse i Sverige. Jeg har ofte bestilt diverse produkter fra EU-området som jeg får tilsendt poste restante Strømstad. Det fungerer helt fint, og du kan ta med varer for rundt kr 6.000 over grensen uten å måtte tollbehandle det. Kombinert med en harrytur og og en tur innom et av (eller begge!) Strømstads Systembolag (åpent til 19.00 på torsdager) kan det fort bli både hyggelig og lønnsomt!

Henvendte meg til forbrukerrådet og fikk følgende beskjed:

"Klager på Posten kan rettes til Postens kundeservice:

· telefon 810 00 710

·  e-post: kristiansand.kontaktsenter@posten.no "

·  Postens kundeservice, serviceboks 629, 4606 Kristiansand

Bestilte litt mer fra Humlegården og denne gangen var jeg mer fornøyd med posten. Dei brukte papirene som lå i plastlommen på pakken, ikke noe tull med å sende inn opplysninger de allerede har. Jeg bestilte 16.12 og hentet pakken 22.12, så det gikk betraktlig fortere en sist.  :yes:

Jeg sendt e-mail til posten og spurte hva de manglet, fikk selvfølgelig aldri noe svar på det. Så derfor jeg ringte til posten. Der sa de (uten at de kunne sjekke min sak konkret!!!) at det antagelig manglet tollpapirer og at jeg måtte sende kvittering fra paypal til posten på e-mail. Det gjorde jeg. Jeg mailet også til humlegården - de sa at de var usikker på hvorfor dette skjedde ogde skulle ta kontakt med posten.

Halvannen uke etter at dette tullet begynte så kom pakken i poskassa. Husker ikke om den hadde plastlommen med tollpapirer...

Jeg har også fått problemer med forsenelse fra humle.se

Vi bestilte en del utstyr og råvarer i starten av desember. Pakken kom ikke før i slutten av forrige uke, og momsen havnet på 350,-, ikke ca 200,- som det da skulle bli. Siden vi bestilte med flytende gjær går deler av forsendelsen rett i søpla.

"....og du kan ta med varer for rundt kr 6.000 over grensen uten å måtte tollbehandle det."

Ikke rundt 6.000,-; men inntil kr 6.000,- dersom du har vært sammenhengende utenfor Norge i minimum 24 timer, ellers er grensen kr 3.000,-.

"Kombinert med en harrytur og og en tur innom et av (eller begge!) Strømstads Systembolag (åpent til 19.00 på torsdager) kan det fort bli både hyggelig og lønnsomt!"

Utvilsomt; men vær klar over at de angitte grenser på hhv 3/6.000,- gjelder dine totale innkjøp og som bringes hjem.  Dersom du kjøper en gjenstand som koster et beløp over grensen på hhv 3/6.000,-, så kan "kvoten" ikke fordeles på flere personer; men må fortolles i sin helhet.  Der røk den Speidelen.....  :rasende:

MVH

Morten M

I Sverige er mva 25 prosent, og i Norge er den 25 prosent. Det blir akkurat det samme siden mva er likt, regnestykker burde derfor være likt (om man gidder og ta på seg papirjobben og få tilbakebetalt svensk MVA).

Morten K. Agerup Myhr skrev:
  Der røk den Speidelen.....  :rasende:

MVH

Morten M

Tja, er Speidel noe å trakte etter da? Lettvint, sikkert, men hvor er sjarmen? Har man en lidenskap skal man vel lide litt også.

Henning1 skrev:
Tja, er Speidel noe å trakte etter da? Lettvint, sikkert, men hvor er sjarmen? Har man en lidenskap skal man vel lide litt også.

Vet altfor lite til å vite noe som helst, egentlig..... Men, fascineres sålangt litt av den løsningen.  En helt annen sak er at det sannelig ikke er noen vits i å gå over bekken efter vann, når petit selger Speidel'ene til så attraktive priser!

Først "studiebesøk" med en småfæl gjeng til UK til uken (Big Boys Toys Tour 2010), så får jeg prøve å stake ut enslags kurs videre.

Vi har booket besøk hos Shepherd Neame - om ikke annet fordi de er Englands eldste bryggeri og for å støtte noen som er _litt_ annerledes i sin markedsføring (Spitfire: "The Bottle of Britain" - herlig!).  Andre gode tips/forslag i Sørøst-England?  Bryggeribesøk, utstyrsbutikker, pub'er e.l. - alt tas imot emd takk.  Riktignok har vi et ørltie program allerede (RAF museum Hendon, Bealieu Motor museum, Imperial War museum Duxford, Mercedes-Benz World, Brooklands Motor museum, London Model Engineering Exhibition, Pendon Model Railroad museum og Romney, Hythe & Dumchurch railroad) - men _litt_ mer går det jo an å presse inn...  ;)

MS(tigende eisefeber)H

Morten M

Husk også at kursen er spesielt hyggelig for øyeblikket.

25 ekstra svenske Zloty på hundrelappen. Kjøpte min Speidel fra Humle. Levert på post i butikk, kjempegreier.  :yes:

Tror jeg tjente på det, fri forsendelse på Humles priser.

Henning1 skrev:
 Der røk den Speidelen.....  :rasende:

MVH

Morten M

Jepp, absolutt noe å trakte etter. Jeg har brygget siden 90-tallet, og brygget all grain hele tiden. En Speidel er absolutt en god investering, og du driver fortsatt med håndverk.

Ganske mye sjarm i å male malt, designe oppskrifter, tørrhumle, vaske og desinfisere m.mer.

Gahr skrev:
Om dere skal til London, er besøk på Fullers et must. Av puber er det mange i London, men etter min mening er "The Jerusalem Tavern" i Farringdon min favoritt. Øl fra St. Peters og svært god pubmat. Den er forøvrig ikke åpen i helgene. Les om den i Ølgjerd #3, 2006. Kan lastes ned av Norbrygg-medlemmer her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,742.msg3849.html#msg3849

Hva har dette med toll og tull fra humlegården å gjøre  ??? Eller Speidel  ;D

Henning1 skrev:

Vet altfor lite til å vite noe som helst, egentlig..... Men, fascineres sålangt litt av den løsningen.  En helt annen sak er at det sannelig ikke er noen vits i å gå over bekken efter vann, når petit selger Speidel'ene til så attraktive priser!

Først "studiebesøk" med en småfæl gjeng til UK til uken (Big Boys Toys Tour 2010), så får jeg prøve å stake ut enslags kurs videre.

Vi har booket besøk hos Shepherd Neame - om ikke annet fordi de er Englands eldste bryggeri og for å støtte noen som er _litt_ annerledes i sin markedsføring (Spitfire: "The Bottle of Britain" - herlig!).  Andre gode tips/forslag i Sørøst-England?  Bryggeribesøk, utstyrsbutikker, pub'er e.l. - alt tas imot emd takk.  Riktignok har vi et ørltie program allerede (RAF museum Hendon, Bealieu Motor museum, Imperial War museum Duxford, Mercedes-Benz World, Brooklands Motor museum, London Model Engineering Exhibition, Pendon Model Railroad museum og Romney, Hythe & Dumchurch railroad) - men _litt_ mer går det jo an å presse inn...  ;)

MS(tigende eisefeber)H

Morten M

Om dere skal til London, er besøk på Fullers et must. Av puber er det mange i London, men etter min mening er "The Jerusalem Tavern" i Farringdon min favoritt. Øl fra St. Peters og svært god pubmat. Den er forøvrig ikke åpen i helgene. Les om den i Ølgjerd #3, 2006. Kan lastes ned av Norbrygg-medlemmer her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,742.msg3849.html#msg3849
EDIT: Glemte å sette inn sitatet. Fornøyd nå, Richard?

Ellers vil jeg si at Speidel er en fin ting (men ingen nødvendighet). Det er tross alt gjærbehandling, gjæring, renhold, ingredienser og oppskrifter som er det viktigste i bryggingen, ikke hvordan man får ut vørteren av mesken. Maskinen koster noen kroner, men for de som vil ta seg råd, er det en god investering. Med litt erfaring og noe mekking, kan man selvsagt lage et system som er relativt lite "hands on" under selve bryggingen (mitt eget low-tech palstic fantastic-system trenger f.eks. lite tilsyn), men Speidelen må være det mest kompakte på markedet. Nå må du i alle fall være glad! ;D

Jeg er alltid fornøyd, og glad.

Vil også presisere at en Speidel ikke er nødvendig for å lage godt øl, med el chipo plastic fantastic bryggeriet til Gahr kan man lage øl i verdensklasse på. Det kan man selvsagt med en Speidel også (om det er Gahr som brygger) :)

Richard skrev:
Jeg er alltid fornøyd, og glad.

Vil også presisere at en Speidel ikke er nødvendig for å lage godt øl, med el chipo plastic fantastic bryggeriet til Gahr kan man lage øl i verdensklasse på. Det kan man selvsagt med en Speidel også (om det er Gahr som brygger) :)

Åh, du altså! :roedme:

For tre år siden fikk jeg en større forsendelse fra Humlegården.  På posten gjorde de en feil, og ga meg pakken uten videre om og men.  Da jeg kom hjem så fant jeg jo plastlommen med papirer, inkludert faktura på toll og moms og gebyr fra posten.  Så jo at de hadde beregnet full mva - som flere har erfart.  Jeg la fakturaen til side, og ventet.  Joda - etter noen måneder kom det purring fra posten.  Skrev tilbake og sa jeg nektet å betale siden mva (og noen tollberegninger) var feil.  De etterlyste da innholdfortegnelse + + +, men siden det denne gangen var de som skulle ha penger av meg og ikke omvendt var jeg temmelig beinhard og sa klart at det ikke kom ei krone før de hadde gjort jobben sin riktig.  Til slutt ga de opp, og jeg fikk en riktig faktura (nesten 1,5 år etter at pakken kom).

Dette er ekstremt sløvt av en stor bedrift som burde ha muligheter til å gjøre en slik jobb på en korrekt og profesjonell måte.  Tror jeg kan ha en mulighet for å grave opp igjen korrenspondansen mellom meg og posten, dersom en eller annen der ute vil ta på seg jobben med å sende en formell klage via forbrukerombudet.....??

Tilbake
Topp