Toll og tull fra Humlegården...

Viktste

Norbrygg-medlem
Kjøpte noen småsaker fra Humlegården forleden (første gang jeg kjøper derfra). Jeg passet på at prisen var godt under 200 norske før porto. Alikevel vil posten ha kvitering eller faktura som viser innholdets verdi før de tør å gi det fra seg. Grrr - det blir jo en uke ekstra postgang. Aldri hatt dette problemet når jeg handler for under 200 lappen fra uniten eller e-bay. Pleier det å være slik fra Humlegården?
 
Hei.

Følger ikke faktura/verdi med i pakken?

Har bestilt mye fra diverse land, men aldri vært borte i noe slikt. Kanskje humlegården har glemt å vedlegge papirene? Eller du er utsatt for en paragrafrytter hos posten som ikke "tror" på det humlegården har skrevet  ::)

MVH
Børge
 
Kanskje de har åpnet pakken og lurer på hva masse grønne blader på full fart inn i Norge kan være for noe rart...
 
Jeg mener at det er 200,- inkludert frakt som er prisen de går ut ifra, men det skal vel uansett stå en verdi utenpå pakken fra Humlegården, som skal være greit nok.
Noen ganger kommer det mva og tollgebyr i tillegg (på dyrere pakker), noen ganger ikke. Høres merkelig ut at posten skal gjøre beslag på en slik pakke uten spesiell grunn.
 
Mener det er inntil 200,- + frakt. Men dersom verdien på varen er over 200,- må det betales moms på frakta også.
 
Beant har rett:

Fra tollvesenets sider:
Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie
Kjøper du varer som til sammen koster under 200 kroner, slipper du å betale toll og avgifter. Frakt for varen kan komme i tillegg. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

Varer fra 200 kroner må fortolles
Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

-varens verdi
-fraktkostnader for sending av varen
-eventuelle forsikringskostnader for sendingen
 
Jeg har ikke hatt problemer med å bestille fra Humlegården, tvert i mot! De trekker fra svensk moms på alt, 25%. Når varene kom til Norge, betalte jeg differensiert moms, noe vanlig, og noe matmoms (12%?). Med differansen på valuta og matmoms, sparte jeg inn fortollingsgebyret så lett som bare det! Ikke tok det spesielt lang tid heller. Du har nok truffet på en vriompeis i tollen, eller så har ikke Humlegården gjort jobben skikkelig denne gangen.
 
Jeg har handlet flere ganger fra Humlegården, alle ganger godt over 200 kr. Sist fikk jeg ingen tollbehandling eller moms regning, det ble ett bra kjøp :skitbra:
Godt fornøyd med Humlegården!
 
Du må *ikke* hente ut pakken før du har snakket med posten om dette. Mener jeg måtte sende dem en kvittering på kjøpet for å kunne få tilsendt en ny hentelapp uten krav om fortolling+gebyr. Om du henter ut pakken først skal det visstnok være vanskeligere å få refundert.
 
Merk at dette ikke skjedde meg med en pakke fra Humlegården, men fra et annet utenlandsk firma.
 
De to siste gangene jeg har handlet på nett har jeg hatt problemer. Første gang fra Morebeer, over 200 kr, Posten ba meg sende inn faktura på varene. Jeg så etterpå at faktura ikke lå i plastlomme utenpå pakken, men den lå inni.
Den andre gangen kjøpte jeg en hodelykt til i underkant av 500 kr. Gratis frakt. Jeg kjøpte med et par overgangsplugger til norsk stikk. Disse kostet ca 1 dollar stykket. Varene ble levert i to sendinger med pluggene i første. Posten oppga MVA og fortolling 201 kr for å få ut disse. Dette beløpet fant jeg ut at stemte for alt. Neste sending med lykta så krever de ytterligere 200 kr.  Sendte klagemail søndag men har foreløpig fått kun et standard svar. I ettertid ser jeg at jeg ikke skulle ha hentet ut første pakke.
 
Jeg tror at posten har bestemt seg for å bli mer pedantiske enn de har vært før.
Jeg hadde en lengre korrespondanse med dem nylig over verdien på noen varer fra hopsdirect.

Det ordnet seg, men på en tungvint måte. Faktura lå inni pakken (som de hadde åpnet for kontroll) og det holdt ikke. Måtte sende dem kopi av faktura i brev før de ble fornøyde.. Og så skal de ha gebyr/betaling for slett arbeid og ting tar ekstremt lang tid.
Har hørt om andre som har hatt liknende erfaringer i det siste.

I fremtiden vil jeg forsøke å unngå befraktere som bruker posten til tollbehandling (USPS i dette tilfelle). Betaler heller litt mer for frakt for kjapp og effektiv ekspedering fra f.eks fedex eller andre private aktører med egen tollbehandling.
 
Grove skrev:
Du må *ikke* hente ut pakken før du har snakket med posten om dette.

Har ikke mulighet for å hente den, har ikke fått noen hentelapp. Har bare fått beskjed fra postens gods-senter i Oslo om å sende faktura/bekreftelse på verdi...
Jeg tror jeg skal sjekke med posten og Humlegården om hvorfor dette skjer. Det er jo litt irriterende...
 
beefeater skrev:
Jeg tror at posten har bestemt seg for å bli mer pedantiske enn de har vært før.

Så det forklarer hvorfor jeg fikk brev fra Posten i dag.  Det var ikke noen problem forige gang jeg bestilte fra Humlegården, så jeg lurte på hvorfor det skulle være så vansklig denne gangen.
 
Viktste skrev:
Har ikke mulighet for å hente den, har ikke fått noen hentelapp. Har bare fått beskjed fra postens gods-senter i Oslo om å sende faktura/bekreftelse på verdi...
Jeg tror jeg skal sjekke med posten og Humlegården om hvorfor dette skjer. Det er jo litt irriterende...

Som nevnt her tidligere skal alle pakker som sendes over grensa til Norge være utstyrt med en oversikt over hva som er i forsendelsen, og inkludert pris på varene. Dette er for toll og avgiftsbehandling. I praksis betyr dette at om du er heldig og har en onkel i Amerika og han skal sende deg en julegave må han legge ved  prisen på pakken i forsendelsen, eller gi tollvesenet denne informasjonen på annet vis. Dette gjelder selv om det er gaver som sendes mellom private adresser, og som er frie for avgifter opp til en fastsatt sum. Denne kvitteringen kan han skrive selv, men den må vedlegges forsendelsen.

Så, aller mest sannsynlig har Humlegården hatt en forglemmelse hvor pakklista/fakturaen ikke ble lagt ved. Hvis du konfronterer de med det på en grei måte er det jo alltids mulighet for at du får et "plaster på såret", fri frakt på neste bestilling for eksempel :skitbra:
 
I dag fikk jeg pakke fra Humlegården. På pakken var det limt plastlomme med dei papira som skal være med (mellom annet hva som var i pakken), men likevell behold posten pakken i 10 dager for fortolling og ville ha tilsent kvittering med innhold. Dei trakk full mva på alt, også det som skulle ha mva som næringsmidler (når jeg bruker summen til å rekne ut hva det blir). Forige gang jeg bestilte var dei fornøyd med papira som fulgte med og jeg fikk en oversikt over hvilken mva  og tollsatser de brukte. I brevet jeg fikk skrev de at det var 14 dager frist for å svare før de sendte pakken tilbake, av de 14  dagen var allerede nesten en uke gått på å få frem brevet som de sendte, så hadde jeg vært vekke noen dager kunne det fort bli knapp tid.

Så forige gang jeg fikk pakke med posten fra Humlegården var jeg fornøyd og betalte det jeg skulle betalle med glede, denne gangen var jeg ikke veldig fornøyd og betalte antagligvis litt mer en jeg skulle. Virker som posten er har gått litt ned på servicenivået, men får se hvordan det går neste gang.
 
Men alt i alt er jeg glad. Jeg har fått pakke og feirer med en pale ale  :yes:
 
Tilbake
Topp