Vet man ikke bør bunnhøste gjær fra øl med høy alkoholprosent, men kan man topphøste fra slike brygg? Brygget en Imperial stout igår som står til åpen gjæring nå med en herlig gjærtopp på.
Skulle være greit det. Jeg har iallefall ikke hørt eller lest at dette er fy-fy. Men få gjerne innspill fra flere. (Regner med at du vet at det første "lokket" skal kastes)
Det er vel store mengder alkohol som er skadelig, ikke sukkermengden. Så lenge du får høstet før det blir store mengder alkohol skal det vel gå bra. Har ikke erfaring, men det er min teori iallefall.
"There are few homebrewers that top crop, but I suggest giving it a try. The strains WLP001 (California Ale), WLP004 (Irish Ale), WLP013 (London Ale) and WLP300 (Hefewiezen) are strains that are particularly well suited for this." - https://byo.com/mead/item/460-choose-the-right-yeast-for-your-beer
Slik så det ut. Jeg skummet av ca klokken 20:00 idag. Jeg sjekket nå, og det ser helt likt ut. Ikke noe tykt gjærlag men bobler osv. når bør jeg høste? Vil gjøre dette på rett tidspunkt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.