Topphøsting

Duckboot

Norbrygg-medlem
Når bør det skje?
Rett etter stormgjæring er over?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Min erfaring med WYeast 1318 er skumming etter en dag og høsting etter fire dager, fungerer perfekt etter råd fra Torvald fra Kinn via Aleksander B.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16431.msg160894.html#msg160894
Sv: Topphøsting Wyeast 1318 - Får jeg mer gjær?
« Svar #5 på: tir 3 sep 2013, 17:07:37 »
Svar med sitat
Kan poste svaret jeg fikk fra Mr. 1318 himself. (Torvald hos Kinn).

"Hei Aleksander! Og takk for sist ja, alltid hyggeleg å møte forum folk i person Smiley .

Dette burde eg kunne hjelpe deg med  Wink .

Du skummer ca. 24-35 timer etter pitching, men du må sjå på krausen om den er klar for skumming. Det skal vera eit tjukk/høgt lag med løst såpebobleskum på ølet, og det vil være ein del brune proteinrester. Det er proteinane som i huvodsak skal vekk (det brune av skummet).

Skummingsteknikk: tenk at du skal ta vekk kun øvertste del av skumlaget, og at du helst ikkje skal eksponere ølet (man skal helst ikkje sjå ølet altså). Og heller ikkje la spade/skei komme i kontakt med ølet (kun skummet altså). begyn med spade/skjei i midten av karet, dra spaden midt i krausen, rett ut til veggen av karet, opp langs veggen og ut. Så gjør du bare dette til du har fått vekk 90-95% av dei brune proteinane.

Gjærhausting skjer på dag 4, men også her må du sjå etter teikna. krausen skal sjå ut som tjukk seig hjernemasse  Grin . Da gjær du litt anna enn ved skumming. La spaden gå skrått gjennom krausen og litt ned i ølet, så drar du med deg gjæra mot veggen,løft litt opp og slipp øle forsiktig ut av skeia, ta det ut og gjenta til du har ønska mengde gjær  Smiley .

Me bruker skjelden gjær etter 1 veke, men du kan nok bruke det opp til 2 veker.
Oppbevaring, sida man tar ut gjær så tidleg, vil evt øl man får med ikkje vere heilt utgjæra. Derfro er det lure å ikkje fylle beholder for full, og forsegle med aluforlie eller løs lokk. Det aller enkleste vil eg tru er ein liten kjele med løs lokk oppå, forsegla med aluminiumsfolie rundt lokket.

Skål!
Torvald"

Jeg har en dunkelweizen med 380 som stormgjærer friskt nå dagen etter at jeg satte den. Jeg får ikke blow off-tube til å fungere, så jeg har holdt på å ta unna flere ganger med en fiskespade. Det første skummet passer bra til beskrivelsen ovenfor (såpebobleskum), men det som har kommet videre, er tettere. Ikke hjernemasse, men heller noe i retning av skumgummi - skjønt vesentlig lettere å kutte gjennom:).

Er det verdt å ta vare på? Det begynner å bli en del av det. Eller skal jeg vente? (Kan jo gjøre begge deler:).)

Ta det. Har du fjernet det første (jeg pleide å ta alt, var ikke redd for infeksjon) så kan du spare på resten som dukker opp, det bør være ganske rent.

Jepp, ikke noe brun guffe. Da fortsetter jeg. Det ser ut til at jeg kan holde på i natt. Det bare fortsetter å komme mer. Dette begynner å minne om den tida jeg hadde bleieunger:(.

Ikke gidd å sitte oppe og skim av annenhver time. Hvor langt inn i gjæringen er du? Du bør få nok etter en god høsting hvis du har latt det krausen bli tjukk og feit.

Kommer jo ikke til å gjøre det - må helst være noenlunde våken på jobben i morgen. Men det blir så mye søl!!
Har ingen ide om sg nå. Nærmer seg vel 48 timer siden jeg satte den, og den brukte ikke så lang tid på å vise tegn til liv. Har holdt den på 17 grader. Skulle gå veldig bra, dette:). Min første dunkelweizen, så jeg er nokså spent.

Dere som topphøster, er denne videoen med forklaring slik dere gjør det. Og en god måte? Får forøvrig med en deilig/sinnsyk klassiker av en Clash låt på kjøpet:

Vet noen her hvor lenge topphøstet/vasket gjær holder i et kjøleskap i lukket beholder?
Jeg vurderer å lære meg dette, men har ikke nødvendigvis plass (legg merke til prioriteringen heh) til å ha ølet i. Så lurer på hvor lenge jeg kan pushe gjæren før det evt blir gjærstarter. Er det noen idiotsirka metode å måle startmengde med gjærceller på disse?
Virker nesten som mange satser på at det er hvertfall 100mrd man ender opp med.

Vet noen her hvor lenge topphøstet/vasket gjær holder i et kjøleskap i lukket beholder?
Jeg vurderer å lære meg dette, men har ikke nødvendigvis plass (legg merke til prioriteringen heh) til å ha ølet i. Så lurer på hvor lenge jeg kan pushe gjæren før det evt blir gjærstarter. Er det noen idiotsirka metode å måle startmengde med gjærceller på disse?
Virker nesten som mange satser på at det er hvertfall 100mrd man ender opp med.

Hvis du ikke skal sette en starter, men bruke den direkte, er vel grensa i følge autoritetene 14 dager. Det funker ganske sikkert greit å la det gå lenger tid, men skal du være sikker på å få optimalt resultat, ville jeg respektert den grensa.

Du trenger mikroskop for å være sikker. Men har du frisk gjær, kan du regne 3/4 dl kremete slurry som en grei mengde til en normalbatch øl med OG under 1.064. Går du over, bør du doble. (Sier regelen, som er hentet fra sidene til Wyeast. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være en mer glidende overgang.)

Det er en mer glidende overgang i form av regelen om ml*plato*pitchrate. Men det må du forsåvidt vite konsentrasjonen i slurry.

Men, hvis man høster på samme måte ofte nok, så kan man sette tall for "pitchrate" basert på erfaring.

Sist redigert:
Det er så mange variabler, at det blir meningsløst å snakke om grenser. Hva er tykk/tynn slurry? Hvor viable var gjæren ved høsting? Hvordan påvirker tid gjær? Alt er usikkert, så du må finne noen kilder du stoler på. Det vanlige er å overpitche da dette ses på som mindre skadelig enn underpitching. Å treffe 100%, er det ingen som snakker om :)

Det er en mer glidende overgang i form av regelen om ml*plato*pitchrate. Men det må du forsåvidt vite konsentrasjonen i slurry.

Men, hvis man høster på samme måte ofte nok, så kan man sette tall for "pitchrate" basert på erfaring.

Jeg har god erfaring med 3/4 dl-regelen. Men har jeg godt med gjær, tar jeg gjerne i litt ekstra:). Og så bruker jeg det vesle jeg har av sunt vett, og bruker litt mer etter hvert som jeg nærmer meg 1.064. Og jeg blir ikke desperat om jeg ikke har 1,5 dl om hydrometeret viser 1.070.

Eksakte verdier har vel tvilsom verdi. Et tall må man jo ha, men slingringsmonnet er antakelig temmelig stort i praksis.

Sist redigert:
Pleier å pitcher det jeg tar av etter en høsting i neste øl jeg. På WLP530 og WLP028 blir det ca 1-1.5dl med ren gjær.

Tilbake
Topp