Tørr eller flytende gjær?

God dag. Takk for all hjelp med mitt første brygg, det står flakset og godgjør seg nå :skitbra: Smakte meget lovende så neste brygg er i posten, og mitt 3. skal bestilles nå. Her kommer spørsmålet. Brukte Saflager S-23 på første pilsner, ble høy FG, men det skyldes nok alt for lite oksidering av vørten før gjøring. Neste brygg er også bestillt med samme gjær. Men på mitt 3. tenkte jeg å høre litt ut om flytende gjær. Vuderer å bruke Wyeast 2001 pilsner gjær til en tsjekkisk pils. Må jeg da lage starter med DME og full pakke? De skriver på hjemmesiden sin at en slik pakke kan tømmes rett i 5 gal(20 liter) vørt. I såfall vil det jo være billigere enn tørrgjær, og bedre vil vel mange her inne si :) Hva sier dere? Er det å anbefale, eller har dere noen meget enkel oppskrift på starter, har ikke magnetrører og slikt.

Mvh
Lars Erik

Du bør ABSOLUTT lage starter med flytende gjær. Særlig lagerøl trenger mye gjær. Om du behandler gjæren skikkelig, vil du få bedre resultater med flytende gjær, men det krever litt mer arbeid. Uansett er gjæringen den viktigste delen av bryggeprosessen!

Eventuelt, hvis det passer deg sånn planmessig, så kan du bruke gjærkaken til dette første brygget til neste brygg, for da har du ihvertfall en god del fersk og livlig gjær som kan ta seg av vørteren. Selv om det kanskje ikke er så vanlig å benytte seg av gjærkaken til et brygg som er gjæret på tørrgjær så er det ikke så mye imot heller. :)

Eduard skrev:
Eventuelt, hvis det passer deg sånn planmessig, så kan du bruke gjærkaken til dette første brygget til neste brygg, for da har du ihvertfall en god del fersk og livlig gjær som kan ta seg av vørteren.
Vurderte det, men var litt usikker på hvordan man tar vare på den rent teknisk mtp rensligheten. Holder det å bruke en sterilisert øse/spade og ha kaka/slurryen på en sterilisert flaske og legg i fryseren?. Og må da denne kaka lages starter av neste gang, eller hydreres opp?

Gjærkaken kan ikke legges i fryseren, men hvis du legger den i en desinfisert beholder i kjøleskapet så kan det oppbevares i noen dager/uker. Såklart, jo lengre man oppbevarer, desto lavere andel levende gjærceller, så den bør helst brukes så snart som mulig. En egnet beholder kan være sånne man har mat oppi, med lokk på. Flasker kan det være litt vanskelig å helle gjær oppi pga den trange flaskehalsen og det at gjærkaken kan være tykk.

Supert. Skal gjøre et forsøk med det etter neste brygg. Må denne "startes" på nytt da, eller er det bare å ha gjæret i lik mengde vørt som ved forrige brygg?

Lars Erik skrev:
Supert. Skal gjøre et forsøk med det etter neste brygg. Må denne "startes" på nytt da, eller er det bare å ha gjæret i lik mengde vørt som ved forrige brygg?
Dette kommer an på hvor mye gjær du har tatt vare på samt hvor gammel den er. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html er en pitch rate calculator som du kan benytte for å beregne gjenbruk av slurry. Vi har gjort dette noen ganger med bra resultater, også med gjær som hadde fått noen uker på baken i kjøleskap, men det anbefales nok å bruke gjæra innen 1-2 uker. Du får vanligvis alt for mye slurry fra et brygg, så det er fort gjort å overpitche hvis man ikke vet hva man gjør.

Når det gjelder starteroppbygging så står det en del om dette på forumet. Dersom du velger å melde deg inn i Norbrygg så ligger det en del guider i medlemsseksjonen som er veldig dypgående og "gir det inn med teskje"  :ilike:

MVH
Børge

Tilbake
Topp