Tørr gjær vs. fersk gjær

KB

Hei

Spør siden jeg har lurt litt på dette en stund.

Selv har jeg bare brukt tørr gjær 1 gang på første IPA jeg brygget, rehydrerte i vann og dumpet oppi mesken. Resultatet var flott det. Siden har jeg stort sett tatt 2 rør fersk gjær som jeg har ristet og dumpet opp i mesken, dette også med flott resultat.

Batchene mine er stort sett på 23-25liter til gjæring.

Er det noen her som kan komme med synspunkt på det jeg har gjort her + fordeler og ulemper på tørr og fersk gjær?

Takk på forhånd

Regner med du mener vørteren, og ikke mesken?
Uansett. Utvalget er veldig mye større på fersk. Man får mer spesifikke typer. Tørrgjær fungerer veldig bra, men utvalget er mye mer begrenset.

Fordelene med tørr gjær er "shelf life" og antall tilgjengelige celler i en pakke, dvs trenger ikke å sette starter. Det er også rimeligere - et par rør flytende + dme til starter og tidsbruk på å koke, kjøle osv koster mer enn å bruke en pose eller to med tørrgjær. Men aberet er først og fremst utvalget, det finnes enormt mange flere typer fersk gjær enn tørrgjær, og enkelte typer er ikke mulig å brygge noenlunde korrekt ved bruk av tørrgjær da gjærtypene ganske enkelt ikke finnes i tørr variant.

Jeg bruker selv mest fersk, men har alltid noen typer tørrgjær i kjøleskapet for plutselig brygging. Har US-04 og 05, 34/70 for lagerbrygging og en saison-gjær. Dette sammen med et greit uvalg malt, maltmølle og humletyper i fryseren gjør at jeg plutselig kan brygge uten å ta turen til butikken. Nå skal det sies at jeg bor i Oslo så det er ikke så langt til nærmeste butikk, men det får fort en time på å kjøre frem og tilbake og handle.

Tilbake
Topp