Tørr maltekstrakt og vann

Maharatah

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg prøver å brygge for første gang og har noen spørsmål. Jeg kjøpte et starters kit for brygg på 4 liter og fikk med en oppskrift (Pale ale) hvor det stod når og hvor mye humle som skal tilsettes. Jeg fikk også med to poser med 500g spraymalt. Jeg tenkte at jeg skulle tilsette all spraymalten til dette 4 liters brygget, men glemte å spør i butikken om dette. Vet dere hvor mye spraymalt som er vanlig per liter vann når man bare brygger med spraymalt?  Hvis jeg har alt for mye malt i forhold til vann, går det an å tilsette litt mer vann mens brygget står og gjærer?

Hilsen
Daniel
 
1 kg spraymalt (tørr maltekstrakt) i 4 liter øl gir i det gratis bryggeprogrammet haandbryg.dk ein OG / økslegrad på 1.091. Med 70 % utgjæring (grad av utgjæring avhenger m.a. av type gjær du brukar, om det er ny eller litt gamal gjær, mesketid, varme under mesk, kor mykje oksygen du tilfører før gjæring tilføring av oksygen og korleis du legg opp til gjæringa) hamnar du på FG 1.027 (eigentleg for høgt for ein pale ale, du bør ned på 1.014 eller under det) betyr det 8,4 % alkohol. Også det for høgt for ein pale ale som bør ligge ca 4,5 - 6 %.

Du kan tilføre kokt vatn eller vatn rett frå kranen etter endt kok, men du bør ikkje bruke meir enn inntil 20 % vatn, elles kan ølet bli for tynt og vassaktig. Du MÅ IKKJE tilføre vatn i gjæringskaret etter at det har begynt å gjære.
 
Tusen takk for svar!

Da får jeg bare se hvordan det går med dette brygget, og satse på å gjøre neste brygg bedre. :)
 
Tilbake
Topp