Tørrgjær fra Lallemand - tilsvarende WLP/Wyeast?

Finn Berger

Moderator
Kom til å kikke innom Lallemands hjemmeside, og fant ut at de har noen typer jeg ikke kjente til. Og så er jeg nysgjerrig på om de tilsvarer kjente typer fra Whitelabs og/eller Wyeast - eller om ikke, om noen veit hvilke bryggerier de kommer fra.

Jeg kjenner egentlig stort sett bare til Nottingham og Belle saison av disse. De andre har jeg aldri brukt, og jeg har heller ingen mening om hvor gode de er. Så jeg hører gjerne om erfaringer.

Sjøl om jeg stort sett bruker ferskgjær som jeg holder gående, er det kjekt å ha et lite utvalg av tørrgjær. Nå begrenser det seg til 05.

Fant ut at Munich Classic er samme som wlp300. Det er jo rimelig interessant. Jeg brygger hveteøl såpass sjeldent at det kan være et alternativ, sjøl om jeg foretrekker 380.

Munich Wheat beer skal være mer nøytral, og kan ikke brukes til hefeweissen, men til andre typer hveteøl, helst til amerikansk hveteøl, virker det som.

Sist redigert:
Fant ut at Munich Classic er samme som wlp300. Det er jo rimelig interessant. Jeg brygger hveteøl såpass sjeldent at det kan være et alternativ, sjøl om jeg foretrekker 380.

Munich Wheat beer skal være mer nøytral, og kan ikke brukes til hefeweissen, men til andre typer hveteøl, helst til amerikansk hveteøl, virker det som.

Hvis du leser brukererfaringer litt her og der så er det som går igjen at munich classic ikke er en god erstatning for flytende gjær.

Hvis du leser brukererfaringer litt her og der så er det som går igjen at munich classic ikke er en god erstatning for flytende gjær.

Jeg fant litt begge deler. En kan jo mistenke at det kan skyldes at folk ikke setter startere når de bruker tørrgjær - mens de nok oftere gjør det når de bruker flytende. Det vil gi forskjell. Og så var det noen som gikk surr i Munich og Munich classic:). Men antakelig er det grunn til å være litt skeptisk.

En annen sak er om denne er å få tak i her i landet. Det tror jeg ikke, etter et kjapt søk, så da må den eventuelt bestilles fra utlandet.

Sist redigert:
Tilbake
Topp