Tørrgjær - Mindre batcher

Hei.

Jeg skal prøve meg på en batch med eplecider, men prøve å få den noe søtere enn de tørreste.

Har kjøpt inn 10.5 liter eplejuice og WB06 tørrgjær.

Spørsmålet mitt er hvordan man nedskalerer ved bruk av tørrgjær, er det så enkelt som å prøve å måle riktig gram med gjær? (I den grad Ikea vekten min er noe å stole på når det er snakk om så lite...)
Det skal jo være 5-8 gram gjær per 10 liter i følge instruksene..
Og hvis man velger da å bruke 5 gram i stedet for 8 gram, kan det da hende at den ikke gjærer så langt ned?
Eller påvirker gjær såpass mye annet at det er dumt å ha for lite av det?!

Jeg ser for meg FG på 1010, men håper på 1020, men har kjøpt inn laktose for å være sikker på at jeg får den sødmen jeg ser for meg!

For gjærstopp er vel dumt når jeg kun har mulighet til å karbonere på flaske antar jeg, så er "litt" avhengig av gjæren stopper omtrent der jeg ønsker, hvis ikke må jeg ha i laktose før flasking.

Hvis vekta ikke er så nøyaktig kan du kanskje bruke volum?
Hva med 2,2dl vann og 11g tørrgjær?
Men er det vanlig eplecider fra butikkhylla du bruker tror jeg ikke 06 stanser på 1.010.
Mellom 1 og 1.005 har jeg mer tro på. Å styre utgjæring med mengde gjær er ikke noe jeg har kontroll på.
Tror du må ha mye erfaring for å få dette til.

Hei.

Jeg skal prøve meg på en batch med eplecider, men prøve å få den noe søtere enn de tørreste.

Har kjøpt inn 10.5 liter eplejuice og WB06 tørrgjær.

Spørsmålet mitt er hvordan man nedskalerer ved bruk av tørrgjær, er det så enkelt som å prøve å måle riktig gram med gjær? (I den grad Ikea vekten min er noe å stole på når det er snakk om så lite...)
Det skal jo være 5-8 gram gjær per 10 liter i følge instruksene..
Og hvis man velger da å bruke 5 gram i stedet for 8 gram, kan det da hende at den ikke gjærer så langt ned?
Eller påvirker gjær såpass mye annet at det er dumt å ha for lite av det?!

Jeg ser for meg FG på 1010, men håper på 1020, men har kjøpt inn laktose for å være sikker på at jeg får den sødmen jeg ser for meg!
Eplejuice inneholder kun gjærbart sukker så å få den til å stoppe på 1020 eller 1010 må du nok tilsette gjærstopp, og da karbonere kunstig. De gangene jeg (eller rettere sakt min samboer) har laget cider, har de gjæret helt ned til 1000. Vi søtet med natreen og det ble greit. Mulig laktose er et bedre alternativ da natreen har en litt kunstig ettersmak.

Da jeg brygget cider på ren eplejuice stoppet den på 1.000.

Kan man bruke gjærstopp (evt pasteurisere), vente litt, og så bruke rehydrert Safbrew F2 i sukkerlake for kullsyre?

Us05 gjærer nok noe slikt helt ned. Vil anta at også champagne og vin gjær vil spise opp mesteparten selv om disse egentlig spiser færre sukkerarter.

Da jeg brygget cider på ren eplejuice stoppet den på 1.000.

Kan man bruke gjærstopp (evt pasteurisere), vente litt, og så bruke rehydrert Safbrew F2 i sukkerlake for kullsyre?

Jeg tror ikke det nei. Pasteurisering og gjærstopp dreper gjæren, men sukkeret blir jo værende- sånn at med en gang du tilsetter nytt gjær vil denne spise både karboneringssukkeret og restsukkeret i sideren. Du ender tilslutt opp med FG på 1.000-1.005 uansett.

Meg bekjent finnes det bare 3 måter å lage søt, karbonisert cider på flaske:

1. La sideren gjære ferdig, tilsett sukker for ønsket karbonering og kunstig søtning for ønsket sødme. Bare synd at ingen kunstige søtningsstoffer er like gode som ekte sukker.

2. La sideren gjære ferdig, tilsett for mye sukker i flaskene, pasteuriser flasker når ønsket kullsyre er oppnådd. Dette er svært risikabelt og omdiskutert. Resultatet er derimot veldig bra. Jeg trodde jeg hadde funnet den perfekte metoden for å gjære dette - men endte likevel opp med en eksplosjon på kjøkkenbenken (heldigvis under lokk).

3. La sideren gjære ferdig og tilsett nytt sukker og gjærstopp (eller pasteuriser). Evt. stopp gjæringen ved ønsket FG ved hjelp av gjærstopp/pasteurisering. - Tvangskarboner.

Som du ser så er det ingen lett vei til mål her. Mitt tips er å heller lage GRAFF. Da er det ikke så viktig med denne sødmen....

Graff har jeg prøvd meg på, med ganske godt resultat. Brukte maltekstrakt fra et Europris-sett (IPA) og blandet med eplejuice fra Coop.

Når ånden kommer over meg eksperimenterer jeg litt med vørter, eplejuice og humle. Den beste, så langt, ble en cider-sak der jeg helte eplejuice på gjærkaka/bunnfallet fra en IIPA, og tørrhumlet med cascade. Ble veldig godt.

Jeg tror ikke det nei. Pasteurisering og gjærstopp dreper gjæren, men sukkeret blir jo værende- sånn at med en gang du tilsetter nytt gjær vil denne spise både karboneringssukkeret og restsukkeret i sideren. Du ender tilslutt opp med FG på 1.000-1.005 uansett.

Meg bekjent finnes det bare 3 måter å lage søt, karbonisert cider på flaske:

1. La sideren gjære ferdig, tilsett sukker for ønsket karbonering og kunstig søtning for ønsket sødme. Bare synd at ingen kunstige søtningsstoffer er like gode som ekte sukker.

2. La sideren gjære ferdig, tilsett for mye sukker i flaskene, pasteuriser flasker når ønsket kullsyre er oppnådd. Dette er svært risikabelt og omdiskutert. Resultatet er derimot veldig bra. Jeg trodde jeg hadde funnet den perfekte metoden for å gjære dette - men endte likevel opp med en eksplosjon på kjøkkenbenken (heldigvis under lokk).

3. La sideren gjære ferdig og tilsett nytt sukker og gjærstopp (eller pasteuriser). Evt. stopp gjæringen ved ønsket FG ved hjelp av gjærstopp/pasteurisering. - Tvangskarboner.

Som du ser så er det ingen lett vei til mål her. Mitt tips er å heller lage GRAFF. Da er det ikke så viktig med denne sødmen....
En annen mulighet er å la cideren gjære ut, tilsette sukker til den er søt nok og tapp på flasker. Når cideren har fått nok kullsyre, settes den i kjøleskap med en temp så nær 0 som mulig. Da vil gjæren gå i dvale å ikke spise resten av sukkeret.

En annen mulighet er å la cideren gjære ut, tilsette sukker til den er søt nok og tapp på flasker. Når cideren har fått nok kullsyre, settes den i kjøleskap med en temp så nær 0 som mulig. Da vil gjæren gå i dvale å ikke spise resten av sukkeret.

Sant nok, men det er kanskje enda mer risikabelt enn å pasteurisere flaskene når de har fått nok kullsyre?

Se for deg ser strømmen går, eller at man glemmer at akkurat disse flaskene ikke tåler varme og tar dem ut.
Sider skal jo gjerne stå lagret i 6 mnd++
Dessuten stopper vel ikke gjæren helt opp, selv ved lave temperaturer?

Sant nok, men det er kanskje enda mer risikabelt enn å pasteurisere flaskene når de har fått nok kullsyre?

Se for deg ser strømmen går, eller at man glemmer at akkurat disse flaskene ikke tåler varme og tar dem ut.
Sider skal jo gjerne stå lagret i 6 mnd++
Dessuten stopper vel ikke gjæren helt opp, selv ved lave temperaturer?
Skal et langt strømbrudd til for at et kjøleskap blir så varmt at gjæringen starter opp. Men uannsett så ville jeg drukket opp den ganske fort ja, vil tro at ikke all aktivitet fra gjæren stopper.

Har akkurat hygget meg med ei flaske firstpricecider satt på Nottingham. Den endte på 1.003. Tilsatte 1/2 kg laktose til 22 liter + 4 gr. sukker pr liter til karbonering. Dette ble akkurat litt søtere enn tørt, og det var i grunnen dit jeg ville.
Dette er ikke den mest spennende cideren jeg har smakt, men den er slett ikke dårlig. Lukter rent av eple, og smaker også rent. Forbløffende likt eplejuice, egentlig. Farlig, hvis man ikke vet at den faktisk har 5-6% alkohol:).

Tilbake
Topp